värt att köpa extraktorgrenrör b20
- volvoburnnare
- Lite mer laddtryck
värt att köpa extraktorgrenrör b20
undra om de är värt att köpa extraktorgrenrör till min motor, b20, dubbla su, e topp lätt portad och d-kam.
ulf johansson
Re: värt att köpa extraktorgrenrör b20
nä knappast, originalröret är inte tokigt på nåt vis om du snyggar till det lite.
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Kontakt:
känns som alla rör e bättre än ett orginal med tanke på att 2 och 3 ans går ihop direkt

E-röret körde man förr på många trimmade motorer för att det fungerar väldigt bra.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Motsvarar inte det en B20D bortsett från att du har SU istället för stromberg ?.. dvs ca 100 hk, DIN (förutom portningen då).
Nää skulle jag vilja säga. Ger säkert nån häst på topp, men också risk att du tappar på låg/mellanvarv. Jag säger risk.
Summa summarum så får du nog inte valuta för pengarna där.
Bytt topppackningen till en från en B20E så får du mer valuta för pengarna. Det höjer hela momentkurvan (över hela registret) och så kommer den upplevas "rappare"
Nää skulle jag vilja säga. Ger säkert nån häst på topp, men också risk att du tappar på låg/mellanvarv. Jag säger risk.
Summa summarum så får du nog inte valuta för pengarna där.
Bytt topppackningen till en från en B20E så får du mer valuta för pengarna. Det höjer hela momentkurvan (över hela registret) och så kommer den upplevas "rappare"
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Kontakt:
Det där om E röret är nog mer en skröna, folk använde det nog mest för och slippa kapa isär orginalröret när man körde med annat insug till tex webrar, toppackning lär man välja tjocklek efter önskat komp
Hur man kan tycka ett grenrör där två av avgasportarna öppnar ut direkt efter toppen i samma hål är en bra lösning vid trimmning är för mig ett mysterium?
Är det värt det? beror ju helt på vad han e ute efter med maskin,med den setuppen ca 130-140 hk gissar jag, närmare 140 och uppåt lär han ha ett bättre grenrör i mitt tycke
mvh
Hur man kan tycka ett grenrör där två av avgasportarna öppnar ut direkt efter toppen i samma hål är en bra lösning vid trimmning är för mig ett mysterium?
Är det värt det? beror ju helt på vad han e ute efter med maskin,med den setuppen ca 130-140 hk gissar jag, närmare 140 och uppåt lär han ha ett bättre grenrör i mitt tycke
mvh

-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Tändföljden är 1-3-4-2 så 2:an och 3:an hamnar 360 grader från varandra.
Original grenrör fungerar bra om man kortar ner sekundärröret och fixar till en vettig kollektor.
Det finns olika typer av downpipes, det skiljer där de går ihop från 2 till 1.
De som är bra är sågade och de dåliga är klämda i övergången så att arean blir mindre.
Ett bra 4-2-1 rör ger bättre mellanregister men det ska inte skilja jättemycket på topp på en lite trimmad motor.
Jag har kört med ett originalrör med ändrad sekundärbit med 2,5" system och det funkade bra men jag har inte bytt till extraktor och jämfört.
Erland
Original grenrör fungerar bra om man kortar ner sekundärröret och fixar till en vettig kollektor.
De som är bra är sågade och de dåliga är klämda i övergången så att arean blir mindre.
Ett bra 4-2-1 rör ger bättre mellanregister men det ska inte skilja jättemycket på topp på en lite trimmad motor.
Jag har kört med ett originalrör med ändrad sekundärbit med 2,5" system och det funkade bra men jag har inte bytt till extraktor och jämfört.
Erland
- volvoburnnare
- Lite mer laddtryck
okej då vet jag liter mer om de där.
jag ska väl vara glad om jag skulle nå 130hk så då kör jag med original grenrör, MEN en ny fråga? vad för storlek på avgassystemet?
jag ska väl vara glad om jag skulle nå 130hk så då kör jag med original grenrör, MEN en ny fråga? vad för storlek på avgassystemet?
ulf johansson
ett valigt typ simons 2" räcker nog gott och ljudet blir uthärdligt.
- volvoburnnare
- Lite mer laddtryck
okej så jag ska gå upp till 2", de blir till att bygga ihop av lösa delar om man säger.
ulf johansson
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Kontakt:
Det mynnar fortfarande ut i ettr stort hål direkt efter toppen på tvåan och trean, känns då som en ombyggnad av kollektorn där rören går ihop sen inte spelar någon roll eftersom det redan är sabbat vid toppen? Självklart går det och få det och funka,det e mycket som funkar fast det inte är bra..Erland Cox skrev:Tändföljden är 1-3-4-2 så 2:an och 3:an hamnar 360 grader från varandra.
Erland
Ett grenrör med fyra separata rör direkt efter toppen,om det är ett fyra till ett eller 4-2-1 måste alla gånger vara bättre än ett orginal gjutet?
Erland,var gör det med flödet ut ur toppen på 2 och 3an som öppnar ut i ett större utrymme mot 1 och 4an?borde det inte bli ganska turbulent efter toppen?
mvh

- volvoburnnare
- Lite mer laddtryck
men skulle då ett typ 1 extraktorgrenrör från KG TRIMNIG va bra för effekten, iaf inte försämra den? på deras sida stå de för lätt trimnig, men funkar det och så?
ska jag köra med 2" på avgassystemet? eller ta vore bäst?
ulf johansson
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Kontakt:
Det tror jag är ett bra val på en sån motorvolvoburnnare skrev:men skulle då ett typ 1 extraktorgrenrör från KG TRIMNIG va bra för effekten, iaf inte försämra den? på deras sida stå de för lätt trimnig, men funkar det och så?

Jag skulle byggt 2½" på en gång med två ljuddämpare så blir det gött ljud
mvh

- volvoburnnare
- Lite mer laddtryck
okej ja då bli de ett sånt, och de bodde ju hänga med om jag skulle trimma ytligare lite så jag känns som jag lägger ju inte ut pengara i onödan.Daniel Bjälevik skrev:Det tror jag är ett bra val på en sån motorvolvoburnnare skrev:men skulle då ett typ 1 extraktorgrenrör från KG TRIMNIG va bra för effekten, iaf inte försämra den? på deras sida stå de för lätt trimnig, men funkar det och så?
ska jag köra med 2" på avgassystemet? eller ta vore bäst?![]()
Jag skulle byggt 2½" på en gång med två ljuddämpare så blir det gött ljud
mvh
okej ja kanske ta 2½" direkt. få fundera lite på de.
ulf johansson
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Det borde bli en reflektion direkt när pulsen kommer ut i den stora arean.Daniel Bjälevik skrev:Det mynnar fortfarande ut i ettr stort hål direkt efter toppen på tvåan och trean, känns då som en ombyggnad av kollektorn där rören går ihop sen inte spelar någon roll eftersom det redan är sabbat vid toppen? Självklart går det och få det och funka,det e mycket som funkar fast det inte är bra..Erland Cox skrev:Tändföljden är 1-3-4-2 så 2:an och 3:an hamnar 360 grader från varandra.
Erland
Ett grenrör med fyra separata rör direkt efter toppen,om det är ett fyra till ett eller 4-2-1 måste alla gånger vara bättre än ett orginal gjutet?
Erland,var gör det med flödet ut ur toppen på 2 och 3an som öppnar ut i ett större utrymme mot 1 och 4an?borde det inte bli ganska turbulent efter toppen?
mvh
Jag vet att det ser kasst ut men det var stor skillnad med mitt labbande med sekundärdelen.
Först kortade jag bara ner rören där de var 2 och hade original avgassystem som kollektor men den kändes trött.
Efter att ha gjort kollektorn, där det är 1 rör innan avgassystemet konande gick den mycket bättre.
Den lämnade nog runt 160-170 hästar.
Men ska man veta exakt vad som händer får man ju jämföra mot ett extraktor.
Originalgrenröret sitter nu på en B20 med B18 topp med 44-37 ventiler, R-kam och dubbla 45:or.
Den går riktigt bra, så bra att jag lyckades sätta den i ett träd men det dödar inte en gammal Volvo.
Jag ska försöka ta med nycklarna till bilen imorgon så att jag kan ta en bild på det modifierade röret.
I man PV har jag kortat en 4-2-1 rör och gjort en megafon med motkon, kan ta lite bilder på det också.
Erland