Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
ny bil, nytt projekt. Äntligen. Har länge nu varit sugen på att ha en fena w110 som projekt. å nu är stunden här. Hade tur efter många om och men att få tag i en hyfsad fräsch fena bara 6 mil hemmifrån. Tidigare så hade jag vare ner till bla rättvik å upp till luleå för att kolla fenor, men alla var bara lik. Det jag fick tag på var en w110 -66 230 konverterad till en 240diesel
Bilen skall byggas om rätt så rejält då orginal inte är min grej. Det går väll att diskutera att det är fel att bygga om en sådan klassiker, men det skiter jag i. Det är för mina egna surt förvärvade pengar jag köpt bilen å då gör jag vad jag vill med den. Punkt.
Bilen skall byggas om rätt så rejält då orginal inte är min grej. Det går väll att diskutera att det är fel att bygga om en sådan klassiker, men det skiter jag i. Det är för mina egna surt förvärvade pengar jag köpt bilen å då gör jag vad jag vill med den. Punkt.
Senast redigerad av MB 4 ME den tis dec 09, 2014 5:27 pm, redigerad totalt 2 gång.
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 Luftfjädrad
påväg hem
Avtagbart drag. ovanligt? kommer att sparas kvar på bilen
Avtagbart drag. ovanligt? kommer att sparas kvar på bilen
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 Luftfjädrad
Vänster dörrar
tröskel
Högerdörrar
hjulhus bak
tröskel
Högerdörrar
hjulhus bak
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 Luftfjädrad
här har jag börjat med ena tröskeln. Väntar nu bara på mina trösklar som skall göras med en annan profil jämnte emot orginal. Domkraftsfästena kommer att kapas bort bara för att få ett cleanare utseende samt att det blir bra mycke lättare att få dit nytrösklarna
'
'
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 Luftfjädrad
här har jag börjat bygga ny tröskel. Ska gå över lite mer med fiberskivan så att det bli lite snyggare. Ser fördjaewligt ut med all onödig fog då jag rapplade en hel del här med lite olika alternativ av svetstråd
Och här har jag kapat upp för att kunna komma åt att ta bort bakre domkraftsfästet HELT och hållet. Passade även på att fixa ett litet hål som fanns i den inre tröskeln
Och här har jag kapat upp för att kunna komma åt att ta bort bakre domkraftsfästet HELT och hållet. Passade även på att fixa ett litet hål som fanns i den inre tröskeln
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 Luftfjädrad
Jämnförelsebilder mot orginal tröskel mot nya tröskeln. Det nya tröskeln har jag förlängt 22mm i överkant för att få en annan profil på tröskeln. En profil som går mer rakt ner innan den svänger in under karossen samt lite bredare i överkant vilket gör att bilen får ett lägre/fetare utseende.
Åsså äre nu bara att svetsa klart "locket".
Åsså äre nu bara att svetsa klart "locket".
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 Luftfjädrad
Bygget har fortlöpt lite så nu är båda trösklarna klara. Så bakvagnsbygge har börjat.
Som det syns på bilderna så är det nu ca 11cm frigång mellan axeln och undersidan balken just ovanför axeln. Tänkte sätta bälgen ovanpå axeln och iom att bälgen är 7,5cm i sitt lägsta läge så har jag nu då ca 3cm för att kunna få liiiite luft i bälgen om jag skulle vilja köra bilen i sitt lägsta läge utan att behöva åka på genomslagsgummina. Samtidigt får jag då gott om plats för att göra ett riktigt långt panhardstag för så minimal sidoförflyttning av axeln vid max-min fjädringsväg. Bredden melllan nya balkarnas ytterkant blir nu i detta läge 101cm. Det kommer att ge ganska gott om plats att montera 10tums fälgar med ett lågt ET iom att axeln är egentligen aldelens för smal. Har fått använda 35mm spacers nu för att få ut en 8,5 tums fälg med et35 till i det läget som på bilden.
Vidare så har jag iaf försökt tänka lite ang infästningen av nedre bärarmar. Det blir att sätta infästningen under dom nya balkarna. SÅ i princip så kommer undre bärarmar att få ett ccmått på ca 100cm
Synpunkter?
Som det syns på bilderna så är det nu ca 11cm frigång mellan axeln och undersidan balken just ovanför axeln. Tänkte sätta bälgen ovanpå axeln och iom att bälgen är 7,5cm i sitt lägsta läge så har jag nu då ca 3cm för att kunna få liiiite luft i bälgen om jag skulle vilja köra bilen i sitt lägsta läge utan att behöva åka på genomslagsgummina. Samtidigt får jag då gott om plats för att göra ett riktigt långt panhardstag för så minimal sidoförflyttning av axeln vid max-min fjädringsväg. Bredden melllan nya balkarnas ytterkant blir nu i detta läge 101cm. Det kommer att ge ganska gott om plats att montera 10tums fälgar med ett lågt ET iom att axeln är egentligen aldelens för smal. Har fått använda 35mm spacers nu för att få ut en 8,5 tums fälg med et35 till i det läget som på bilden.
Vidare så har jag iaf försökt tänka lite ang infästningen av nedre bärarmar. Det blir att sätta infästningen under dom nya balkarna. SÅ i princip så kommer undre bärarmar att få ett ccmått på ca 100cm
Synpunkter?
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 Luftfjädrad
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Mercedes w110 Luftfjädrad
Skitkul med ett till fenprojekt jag har längtat efter att ha ett att följa
Det verkar vara en del rost men det är ju bra det då kan man lika gärna bygga som man vill när man fixar det.
angående luftfjädring så har jag det på rodden min och har satt bälgarna uppe på bakaxeln, men fjädringen vart jäkligt stum .typ gokart..värt att tänka på kanske.
lycka till med projektet och glöm inte mycket bilder.
Det verkar vara en del rost men det är ju bra det då kan man lika gärna bygga som man vill när man fixar det.
angående luftfjädring så har jag det på rodden min och har satt bälgarna uppe på bakaxeln, men fjädringen vart jäkligt stum .typ gokart..värt att tänka på kanske.
lycka till med projektet och glöm inte mycket bilder.
Senast redigerad av gottlieb den ons jan 16, 2013 1:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mercedes w110 Luftfjädrad
Blir bra de där
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Mercedes w110 Luftfjädrad
Helt rätt tycker jag, det finns tillräckligt med orginalrenoverade bilar...MB 4 ME skrev:Bilen skall byggas om rätt så rejält då orginal inte är min grej. Det går väll att diskutera att det är fel att bygga om en sådan klassiker, men det skiter jag i. Det är för mina egna surt förvärvade pengar jag köpt bilen å då gör jag vad jag vill med den. Punkt.
Den såg bra ut i plåten, skönt att slippa en massa rostlagning.
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 Luftfjädrad
gottlieb skrev:Skitkul med ett till fenprojekt jag har längtat efter att ha ett att följa
Det verkar vara en hel del rost men det är ju bra det då kan man lika gärna bygga som man när man fixar det.
angående luftfjädring så har jag det på rodden min och har satt bälgarna uppe på bakaxeln, men fjädringen vart jäkligt stum .typ gokart..värt att tänka på kanske.
lycka till med projektet och glöm inte mycket bilder.
Vet du vilka bälgar du har? Hur högt lufttryck har du i "körläge"? Färdigt kitt eller byggde/beställde du eget?
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Mercedes w110 Luftfjädrad
Arnesson Rallycross skrev:Helt rätt tycker jag, det finns tillräckligt med orginalrenoverade bilar...MB 4 ME skrev:Bilen skall byggas om rätt så rejält då orginal inte är min grej. Det går väll att diskutera att det är fel att bygga om en sådan klassiker, men det skiter jag i. Det är för mina egna surt förvärvade pengar jag köpt bilen å då gör jag vad jag vill med den. Punkt.
Den såg bra ut i plåten, skönt att slippa en massa rostlagning.
Jo den värsta rostlagningen av trösklarna är redan avklarad så nu äre mer av den roliga biten kvar.
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 77
- Blev medlem: fre nov 20, 2009 9:17 pm
- Ort: Linköping/Jönköping
Re: Mercedes w110 Luftfjädrad
trevligt projekt!
Att ursäkta sig för att man bygger om en bil på savarturbo känns lite konstigt, det är därför vi tittar på detta community. Fortsätt så och håll oss uppdaterade! Motorbygge sen också?
Att ursäkta sig för att man bygger om en bil på savarturbo känns lite konstigt, det är därför vi tittar på detta community. Fortsätt så och håll oss uppdaterade! Motorbygge sen också?
Re: Mercedes w110 Luftfjädrad
Jag vet ej riktigt vad det är för bälgar jag kan kolla,jag har för mej att dom hette 2500 dom var lite större än dom vanligaste bälgarna och dom större ledningarna tror det var 1/2 tum men nu ser jag ingen fördel med dom större lednigarna,den går djäkligt fort att höja typ 1sek med fullt tryck i tanken men dom blir lite svårdoserade när man ställer in trycket för körläge.MB 4 ME skrev:gottlieb skrev:Skitkul med ett till fenprojekt jag har längtat efter att ha ett att följa
Det verkar vara en hel del rost men det är ju bra det då kan man lika gärna bygga som man när man fixar det.
angående luftfjädring så har jag det på rodden min och har satt bälgarna uppe på bakaxeln, men fjädringen vart jäkligt stum .typ gokart..värt att tänka på kanske.
lycka till med projektet och glöm inte mycket bilder.
Vet du vilka bälgar du har? Hur högt lufttryck har du i "körläge"? Färdigt kitt eller byggde/beställde du eget?
Jag köpte ett kitt och gjorde fästen stjälv
Nu kommer jag inte ihåg vad det är för tryckskala men jag har för mej att trycket i full tank är 160 och max tryck till bälgarna är 89 och jag kör ca 65 på frambälgarna och 25 på bakbälgarna.
och snåla inte när du köper kompressorn för det tar länge att fylla tanken med standardpumpen jag skall byta till en större till mitt system.