Överladdad Merca 3 liters dieselsexa i MB 190

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
fjengel
Lite mer laddtryck

Re: Överladdad Merca 3 liters dieselsexa i MB 190

Inlägg av fjengel »

roligt som sagt att se lite överladdade dieslar ;) kommer att följas ;)
Henjer
Lite mer laddtryck

Inlägg av Henjer »

maax skrev:Ja 126an är en av mb:s finaste tycker jag sen kommer 123an:) ja mitt projekt är en svensksåld 420se -91 i super fint skick ingen som helst rost eller andra skavanker egentligen för fin för att skruvas i men när ingen ville ge det jag begärde för bilen på blocket så slog de väl slint i skallen så kasta ut v8an å ska nu i med en 603 med moddad pump tror det blir dieselmeken och hx40 osv äre tänkt samt eventuellt om lack är inte nöjd med färgen vill ha Mercedes Jaspisblå metallic 345. Men än så ha jag bara tagit ur motorn och börjat rensa upp bland kablar som är onödigt. Och har för litet garage så det ha stått still i fem månader nu ha inte hittat nått bra garage än. Du borde gå med i mbscha forum säkert fler intresserade där. Dli teknik va ju en nyttig sida men ja tror man kan fixa ett svänghjul billigare än deras pris :P du får mer än gärna lägga upp bilder när du gör svänghjulet så man få se hur de gå till.
Du har ingen projekttråd? Låter intressant. Jo jag hade tanke på att bygga i en 123a först, men att hitta en rostfri till en rimlig peng är nog inte så lätt. Reservdelar till en 123a blir bara svårare och svårare att hitta också. Sen gillar jag 201an också!

Ska ordna med lite bilder ikväll! :)
Mercedes w201 OM606+GT42+kompressor+Dieselmeken 250cc driftcar.
Henjer
Lite mer laddtryck

Inlägg av Henjer »

Nu sitter motorn på plats i bilen. Uppdaterar med bilder och mer info ikväll!
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck

Inlägg av maax »

Jo ha en tråd på mbsca under våra projekt den heter w126 om603 bygge, hur länge ha du hållit på med detta projektet?
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
dennis-volvo
För mycket laddtryck

Inlägg av dennis-volvo »

vad hände med bilderna? :)
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck

Inlägg av maax »

Nu vill vi se bilder
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Henjer
Lite mer laddtryck

Inlägg av Henjer »

Tja..

Sorry för att uppdateringarna varit lite dåliga på senaste. Har hänt saker i garaget men när man kommer hem om dagarna är orken slut eller så står annat på schemat.

Nåväl, berättar vad som hänt med bildtexterna!

Bild
La lite tid på att måla lite saker, däribland toppen.

Bild
Tog med toppen hem då jag tänkte slipa ventilerna och så här hemma och hålla tjejen lite sällskap. Nytta med nöje. Eller nöje med nöje kanske det blir. :D

Bild
Även insuget fick sig en släng färg. Kommer troligtvis inte att använda detta ändå, men det visste jag inte då.

Bild
Va uppe hos brorsan och gjorde lite fynd. Staget är till krängningshämmarn. Tyckte det kunde vara bra med ett helt sådant! Träratten är riktigt fräsch, jag gillar den skarpt. Blir det någon gång rensad inredning och bur, stolar och bälten i bilen ska jag min själ köra med träratten bara för att det är ballt! Haters gonna hate..

Bild
I helgen som var la jag den mesta tiden på att plocka det allra sista från 124an. Valde då att tippa över bilen lite på sidan. Givetvis är inte sopkvasten enda säkerheten!! Den karossen åker till skrot imorgon hoppas jag.

Bild
Detta är ju helt klart det roligaste på länge. Spisen är på plats! Var lite jobb med att hitta alla delar jag behövde. Som jag skrivit tidigare så fick jag ju leta fram andra motorfästen, och när jag väl fått de så visade det sig att tråget är lite annorlunda jämfört med det som satt på brorsans 24v. Så letandet började efter ett tråg, långt innan julhelgen. Fick ett för 1,5 vecka sedan, men när det väl var bytt och oljepickupen fick sig en lätt modd så gick det fritt. Riktigt gött!

Bild
Har även tjackat 4-kolvs bromsok från Merca ML AMG som är provmonterat. Med lite distans så passar oken direkt på originalfäste. Skivorna kommer bytas till 330 mm.

Nästa steg då? Ventilerna ska slipas in i toppen och tätningarna ska bytas. Sen är väl nästa grej att lyfta dit toppen igen och påbörja ihopmontering av allt. Har även bestämt att jag kommer satsa på att bygga grenrör, intercooler och insug på en gång. Meningen med att köra med original grenrör och insug var ju att jag skulle hinna köra med bilen nåt på isen, men för det första tvivlar jag på att det blir någon åkbar is här, och skulle det bli så tror jag knappast att det är nyttigt att köra ut på isen med helt ny toppackning och dryga 2 kilo i laddtryck bland det första man gör..

Bild
Tänkte visa denna också. Letade lite efter flänsar till insuget, men jag hittade inga. Så satte mig en kväll och ritade egna, har lämnat ritningen till en kompis som skär ut detmed laser åt mig i rostfritt.
Varför rostfritt? Jo, jag kommer bygga plenumet i rostfritt, för då kan jag svetsa det själv och slipper lämna iväg något i aluminium på svetsning. Roligt att kunna göra allt själv tycker jag.

Over and out
/ Simon
Henjer
Lite mer laddtryck

Inlägg av Henjer »

Nu känns det som det står stilla med Mercan igen.

Har inte blivit så mycket garage den senaste veckan, och den tiden jag vart där har jag lagt på bruksbilen, en Audi A4 -02 som vattenpumpen rasat på så det blir mek med den i helgen så får vi hoppas att Mercan kan prioriteras sen!

Jag har dock fått lite smått gjort till Mercan också. Bromsoken fick jag borra upp och gänga om då jag inte hittade någon bult som passade i befintlig gänga (über-speziale). Och nu ikväll så har jag äntligen fått i ventilerna i toppen. Köpte mig en ventilfjäderbåge som fick byggas om för att det skulle passa i toppen, men nu sitter de äntligen där!

Kom igen nu, kommentera och ställ frågor. Tycker det är för dött här!

Trevlig helg
Henjer
speeds_
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av speeds_ »

Vad för distans fick du ordna till oken? Sitter själv och klurar på vilka ok jag skall köra fram... Har ett par w210 ok men dom väger ju en del.. Kul bygge att följa! Förresten, du bör nog byta spindlarna fram... Original W201 grejer har rätt klena axeltappar och vill gärna gå av vid större skivor.
Skriv svar