Jag har varit ganska flitig med att läsa på detta forumet under lång tid, men av nån anledning har jag aldrig haft någon projekttråd här. Det har väl berott på ett par anledning som att jag redan haft trådar på andra forum, sen att det inte riktigt känts som rätt målgrupp.. Här handlar ju väldigt många trådar om dragracing, rally och racing på professionell/tävlingsnivå.
Men.. på många andra forum är det nästan tvärtom, börjar man skriva om cfm, kompressionsförhållande, vändhöjd så blir det alltför avancerat för gemene man..
Därför, har jag nu beslutat att göra min första projekttråd här, här kan man få många matnyttiga tips och förhoppningsvis mer feedback av den karaktär jag söker

Tidigare har jag byggt på en gammel golf 1 gti. Den tänkte jag bara renovera en motor till och fräscha upp, men det spårade såklart ur. Golfen är nu såld då den blev lite för omständig att köra till vardags (bland annat). Kort därefter köpte jag mig en av min barndoms drömbilar

En par bilder på golfen

Men iaf, nu till dagsläget
Tråden kommer att handla om min volkswagen typ 1, alltså en bubbla. Den är enl mig av snyggaste årsmodell om man inte räknar före -60 (split och oval). För min del får de gärna vara 67 eller tidigare. Då får man det bästa av två världar. Stora bultmönstret (5x205), bakåtlutande framlyktor, etc etc.
Började med att kolla på blocket efter bubbla, hyffsat skick, besiktigad och tillräckligt gammal skulle den va. Hittade några som jag ringde på och dagen efter åkte jag till Varberg. Bilen såg ganska bra ut, helt ok utgångsobjekt, nybesiktigad och nästan komplett etc. Så jag slog till!
Så här är bilen, för första gången hemma i garaget