För dom som inte sett mitt förra bygge så finns den bilen här:
http://www.garaget.org/?car=55083
Efter 2000h så resulterade det i en prisad 760 T5 som uppskattats på träffar och forum i några år.
Nu ska jag inte pladdra om den, ville bara berätta om min bakgrund.
Nya projektet som jag skaffat mig !
Planen är:
Delad bakvagn.
Bra väghållning och den ska kunna kontrollera lite effekt !
Kromfälgar med fälgbana.
Original inredning, fast med lite race detaljer.
Motor är ej bestämd ..
Sen en 70-tals grön, troligen den ljusare som är väldigt vanlig men så snygg ! Tror jag ska kunna sticka ut ur mängden ändå

Det är den långa planen ialf.
Just nu blir det budgetbygge/snabbbygge.
Har en B6254S som ska paras ihop med en M45.
Tanken är att motorpaketet byggs i denna bilen och jag har roligt på isen i vinter eller om jag hinner få ihop den överhuvudtaget. Sen ska sexan över till en annan 240 som används som långloppsbil i ett skrotbils race som spårat ur lite .. Folk bygger allt möjligt tokigt i sånt som klassas som skrot .. Detta är ett svartrace ute i skogarna utanför Örebro ..
Men ialf, här kommer 242an och projekttråden. Hoppas på mycket kommentarer och input både i budgetbygget och det senare renoveringsprojektet !

Började att leta efter rost ..

Instruktionsboken var original, första ägarens uppgifter är inskrivna. Tyckte det var en rolig detalj !

Denna hittade jag i handskfacket också, kul med lite nostalgi !

Slängde i ett tomt motorblock som ska användas när motorfästen byggs.

Har börjat att bygga upp ett svep till M45an som ska på sen, sågat ifrån en 850 T5 låda som var skrotad.

Här skymtar man jiggen. (hembyggd och perfekt centrerad)

Bilen i mekgaraget, Vevhuset i Örebro.

I väntan på lön och ny gastub så jobbar jag vidare med elsystemet och allt som ska fixas till det.
Gjorde ett fäste för Motronic-boxen på passagerarsidans torpedplåt.

Gjorde klart högra torpedhalvan igår.
På den ska styrbox, relän och säkringar monteras.

Den har fått lite svart färg på sig nu och vid nästa repa till garaget så ska elen påbörjas =)
Och för övrigt så har jag renoverat bilens ordinarie elsystem så nu fungerar precis allt förutom lite lampor som behöver bytas lite varstans (instrumentering/belysning) ..
Det var nämligen så att nån hade klippt ur tändningslåsets kablar av nån märklig anledning. Det ska enligt uppgift att suttit en 740 Turbo puffra i den. Det är antagligen därför torpeden var urkapad ..
I helgen hoppas jag på att få riva lite i polarens 245 som ska skrotas. I den ska torpedplåt (mitten) kapas ur, ta värmepaketet, och kanske lite andra småprylar. Sen ska jag ha lite skit till gärdesbilen (långlopp på G)

Torpedplåten lagad ialf.

Orkade inte bry mig i att fixa rätt färg till den heller, fick bli lite ljusgrön spray som jag hittade på Dollar store utanför Arboga. Snygg eller hur

Det ursprungliga saknades av nån anledning.

Sen är väl allt restaurerat som var bortskrotat ifrån bilen av nån konstig anledning. Dock har jag inte fotat allt då det är original delar ifrån en annan 240 ..
Nästa steg är att börja med Styrsystemet !
Fixade startpanelen idag.
Det ska bli ett väldigt enkelt montage. Tanken är som sagt att motorn ska slängas över i en annan 240 senare när denna får "större" motor. Då ska det vara så smidigt som möjligt att flytta startpanelen, styrbox, relän och säkringar. Ska i princip bara vara att koppla på plus och minus för att få start på motorn i den andra bilen sen.

Så långt har jag kommit för stunden. Kommer köra några nattpass i veckan som kommer. Dock har jag inte alla delar riktigt ännu, saknar v-lådsbalk och kardan ..