Vanliga LS2-tändspolar till turbomotor?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Dea_944t
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån feb 04, 2013 7:45 pm

Vanliga LS2-tändspolar till turbomotor?

Inlägg av Dea_944t »

LS2 truck coil är ju populär att köra till stand-alone EMS men hur funkar den vanliga LS2 tändspolen om man kör måttliga laddtryck, 1,2bar, och bensin?

/Dea
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Vanliga LS2-tändspolar till turbomotor?

Inlägg av Performance_seeker »

Om du med vanliga menar D580 så kanske du får lite tips här.
http://www.youtube.com/watch?v=C1WH0OExQyA

D585 är bäst men inte så lätta att få tag på, behövs lite tur. De s.k. "replacement" spolarna för D-585 som finns på Ebay till 1/3 av priset lär inte vara något att satsa på, det är originalet som gäller. Någon på MegaSquirts forum har tittat inuti och jämfört och dom var olika uppbyggda.

Men det är ruskigt svårt det där, Rockauto.com har D-585 "replacement" som är prissatta runt $60 per styck, och det skulle kunna indikera att dom är bättre än $20 "look-alike"...men vem vet?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1091
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Vanliga LS2-tändspolar till turbomotor?

Inlägg av Thunderbo1t »

Borde inte AC-Delco D585 vara original? $63,79.
Dea_944t
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån feb 04, 2013 7:45 pm

Re: Vanliga LS2-tändspolar till turbomotor?

Inlägg av Dea_944t »

Med vanliga menar jag D514 som lär ha varit den ursprungliga LS2 spolen.

/Dea
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Vanliga LS2-tändspolar till turbomotor?

Inlägg av Performance_seeker »

Thunderbo1t skrev:Borde inte AC-Delco D585 vara original? $63,79.
När jag letade fanns det åtminstone 3-4 olika fabrikat som påstod att dom motsvarade AC Delco D-585.

Man måste lusläsa texten och titta noga på bilderna. I allmänhet vågar dom inte skriva att det är "original" om det är okända kopior med oklara prestanda.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Re: Vanliga LS2-tändspolar till turbomotor?

Inlägg av chellquist »

Jag köpte vanliga standard ls2 spolarna från ebay monterat på hållare och central-kabelstam. Jag har då inte märkt några problem på min bil.
Sekventiellt 4cyl. 1,6bar och 400hp, bf95, 8000rpm kört 900mil

Kostar ju lite och inget så jag tänkte köpa värre ifall gnistan inte räcker till. Jag ska inte ha mera effekt så jag lägger pengarna på annat.
Dea_944t
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån feb 04, 2013 7:45 pm

Re: Vanliga LS2-tändspolar till turbomotor?

Inlägg av Dea_944t »

Tack!
Precis svaret jag hade hoppas på.

/Dea
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Vanliga LS2-tändspolar till turbomotor?

Inlägg av tobmag »

chellquist skrev:Jag köpte vanliga standard ls2 spolarna från ebay monterat på hållare och central-kabelstam. Jag har då inte märkt några problem på min bil.
Sekventiellt 4cyl. 1,6bar och 400hp, bf95, 8000rpm kört 900mil

Kostar ju lite och inget så jag tänkte köpa värre ifall gnistan inte räcker till. Jag ska inte ha mera effekt så jag lägger pengarna på annat.
Är det $20/st spolarna?

//Tobmag
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Re: Vanliga LS2-tändspolar till turbomotor?

Inlägg av chellquist »

LS1 LS2 LS7 Coil Packs D514A 4.8L 5.3L 6.0L 6.2L 7.0L
Sale price: US $205.00
8st = $26/st men då på monteringsskena och kabelstam. Centralkontakten finns på currentperformance.com "Dk Gry 7 Pin Female Push-to-Seat"
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Vanliga LS2-tändspolar till turbomotor?

Inlägg av tobmag »

chellquist skrev:LS1 LS2 LS7 Coil Packs D514A 4.8L 5.3L 6.0L 6.2L 7.0L
Sale price: US $205.00
8st = $26/st men då på monteringsskena och kabelstam. Centralkontakten finns på currentperformance.com "Dk Gry 7 Pin Female Push-to-Seat"
Kan var ett alternativ, billigaste LS2 spolarna jag hittat ligger på $16/st men då tillkommer kontakterna som oftas ligger på $10/st.

Men samtidigt så är samma sak uppe för diskution på MS Extra forumet och där säger man att ska passa sig för kopiorna?!

//Tobmag
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Vanliga LS2-tändspolar till turbomotor?

Inlägg av Robban76 »

Köpte 12st D585 beg från skroten 180 kr/st
Kontakter tänkte jag beställa från http://www.034motorsport.com/ignition-s ... 18873.html

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Vanliga LS2-tändspolar till turbomotor?

Inlägg av Performance_seeker »

Det var ju intressant, vilken skrot hittade du sånt på?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Dea_944t
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån feb 04, 2013 7:45 pm

Re: Vanliga LS2-tändspolar till turbomotor?

Inlägg av Dea_944t »

Bra idé, man måste ju inte alltid beställa från US...

Biltema har fått in en klämtång för t.ex. denna typ av kontakter http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... ang-71656/ ser ut som käftarna är likadana som på http://www.034motorsport.com/034efi-eng ... ckuupsmi02

/Dea
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Vanliga LS2-tändspolar till turbomotor?

Inlägg av tobmag »

Hittade Delphi spolar för 14USD st väldigt billigt och välkänt märke i allafall

Hitta även den här infon hos dom på spolarna....blir man sugen joo
Verkar vara bra drag i dom faktiskts....

Energy (1000 V zener load) 90 mJ
Peak Secondary Current 1000 V zener load) 110 mA
Spark Duration 1000 V zener load) 2.0 ms
Secondary Voltage (* Primary Clamped) 40* kV
Primary Charge Time (14 V) 3.1 ms
Nominal Primary Current 12.5 A

//Tobmag
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Vanliga LS2-tändspolar till turbomotor?

Inlägg av Robban76 »

Performance_seeker skrev:Det var ju intressant, vilken skrot hittade du sånt på?
Hedemora handlade ja av, de hade från 200 upp till 400/500 fick alla för 200 sen verkstads rabatt.
orginal nr 19005218 fanns bara 4st på laga just nu.

Mustang 68 HT 477BB C6
Skriv svar