Bygge av flödesbänk
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
Har försökt kalibrera bänken / FP1:an ikväll men jag får f-n inte till det.
Följe manualen men det fungerar inte som det står. Vet inte om jag har en version av programmet eller fimrware i FP1:an som inte lirar mot manualen.
Någon som använder FP1 och kan hjälpa mig?
Ska försöka hitta om jag kan uppgradera FP1:an till senaste version som verkar ha lite bättre funktioner.
Man ska inte lyckas jämt...
Följe manualen men det fungerar inte som det står. Vet inte om jag har en version av programmet eller fimrware i FP1:an som inte lirar mot manualen.
Någon som använder FP1 och kan hjälpa mig?
Ska försöka hitta om jag kan uppgradera FP1:an till senaste version som verkar ha lite bättre funktioner.
Man ska inte lyckas jämt...
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Vatten är bättre än elektronik men du ska nog få till det.
Erland
Erland
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Då har första testen att flöda en topp utförts i garaget. Jag vet inte riktigt om resultaten är tillförlitliga då jag tycker att andra som flödat saab 16-toppar har fått högre värden än jag. Visserligen använde jag den enda cylinder jag har gjort ännu som är 86mm medans saab ska ha 90mm och kanske ligger en liten del av skillnaderna där.
Dessutom tycker jag inte att de värden jag matar in vid kalibreringen stämmer riktigt så jag ska skicka mina hemgjorda kalibreringsplattor till någon som har tillförlitliga värden så jag får ett rättvist utgångsläge.
Är inte riktigt nöjd med hur dammsugarmotorerna suger. De fladdrar lite väl mycket och det är så klart de äldre som är problemet. Blir väl att inhandla friskare dammsugare och slakta.
Hur noga är det med leran man sätter runt insugshålet på toppen? Med dessa kanaler som sitter på dessa toppar blir det ju svårt att få det riktigt rätt.
Så här ser min ställning för att trycka ner ventilerna ut när den sitter på plats på en topp.

Fick åka bort på lokala ICA-affären för att inhandla häftmassa när jag väl insåg att jag närmade mig en flödning.

Dessutom tycker jag inte att de värden jag matar in vid kalibreringen stämmer riktigt så jag ska skicka mina hemgjorda kalibreringsplattor till någon som har tillförlitliga värden så jag får ett rättvist utgångsläge.
Är inte riktigt nöjd med hur dammsugarmotorerna suger. De fladdrar lite väl mycket och det är så klart de äldre som är problemet. Blir väl att inhandla friskare dammsugare och slakta.
Hur noga är det med leran man sätter runt insugshålet på toppen? Med dessa kanaler som sitter på dessa toppar blir det ju svårt att få det riktigt rätt.
Så här ser min ställning för att trycka ner ventilerna ut när den sitter på plats på en topp.
Fick åka bort på lokala ICA-affären för att inhandla häftmassa när jag väl insåg att jag närmade mig en flödning.
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Kalibreringsplattorna är skickade till Erland Cox för flödesmätning så jag vet var jag håller till.
Inhandlade idag två stycken nya dammsugare på Rusta och slaktade.

Det blev till att riva ut fläktlådan ur flödesbänken så jag kunde byta motorerrna.

De älsta dammsugarmotorerna var just gamla och lyset i garaget blinkade när man körde dom. Tydlig gnistbildning vid kolen med. Lätt att ta beslut om byte då.

De nya var betydligt mindre men på 1200W var. Även om dammsugaren var märkt med 1400W.
Jag fick montera dom på en platta då det gamla hålet i mellanväggen var för stort.

En lång kväll blev det men nu sitter allt ihop igen. Så nu ska silikonet få härda lite innan jag provkör igen.

I morgon fyller brorsan år så då kanske det blir tårta. På onsdag bär det av till värmland och Rally Sweden. Så då dröjer det lite med uppdateringar i denna tråden.
Inhandlade idag två stycken nya dammsugare på Rusta och slaktade.
Det blev till att riva ut fläktlådan ur flödesbänken så jag kunde byta motorerrna.
De älsta dammsugarmotorerna var just gamla och lyset i garaget blinkade när man körde dom. Tydlig gnistbildning vid kolen med. Lätt att ta beslut om byte då.
De nya var betydligt mindre men på 1200W var. Även om dammsugaren var märkt med 1400W.

Jag fick montera dom på en platta då det gamla hålet i mellanväggen var för stort.
En lång kväll blev det men nu sitter allt ihop igen. Så nu ska silikonet få härda lite innan jag provkör igen.
I morgon fyller brorsan år så då kanske det blir tårta. På onsdag bär det av till värmland och Rally Sweden. Så då dröjer det lite med uppdateringar i denna tråden.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Haha, just det där med damsugarna känner jag till.
Rekordet när jag slaktade var en 1600watt damsugare med 1200watt motor
Man skall se upp för att bli lurad i damsugarbranschen;)
Jag skall med byta en motor i min bänk:)
Rekordet när jag slaktade var en 1600watt damsugare med 1200watt motor

Man skall se upp för att bli lurad i damsugarbranschen;)
Jag skall med byta en motor i min bänk:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
de mäter juh inte sugeffekten i motoreffekt.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Nej så kan det vara.
Jag har inte sett nån som nämt just en sugande kraft i watt förut?
Brukar väll vara någon form av tryck eller höjd variant som sättes som enhet?
Men om man matar in en viss effekt säg 1200watt genom sladden i vägguttaget, hur kan denna effekten då förvandlas upp till 1600watt?
Verkningsgraden på just sådana här motorer är mycket lågt räknade, runt 50-70% har jag för mig. Då får jag ännu svårare att tro på att detta är en form av energimagiker som omvandlar 1200watt till 1600watt.
Speciellt inte med tanke på all värme som sprutar ur dessa maskiner.
Men här vill jag gärna ha mothugg för jag har sett samma påstående som du säger Patrick på annat håll
Jag har inte sett nån som nämt just en sugande kraft i watt förut?
Brukar väll vara någon form av tryck eller höjd variant som sättes som enhet?
Men om man matar in en viss effekt säg 1200watt genom sladden i vägguttaget, hur kan denna effekten då förvandlas upp till 1600watt?
Verkningsgraden på just sådana här motorer är mycket lågt räknade, runt 50-70% har jag för mig. Då får jag ännu svårare att tro på att detta är en form av energimagiker som omvandlar 1200watt till 1600watt.
Speciellt inte med tanke på all värme som sprutar ur dessa maskiner.
Men här vill jag gärna ha mothugg för jag har sett samma påstående som du säger Patrick på annat håll

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
- Performance_seeker
- Forumsberoende
Hahaha, att stoppa in 1200W eleffekt och få ut 1600W då är man direktkvalificerad för Nobelpriset i fysik!!!
Annars så tror jag det mesta beror på utformningen av fläkten. Har man brytt sig om att designa den rätt så kan en liten motor flytta mycket luft.
- Jag har en badrumsfläkt som är otroligt effektiv, borde undersöka propellerformen närmare.
- Jag har en modern vedpanna med en fullständigt felaktigt/odesignad fläkt. Man ser på hur sotet lägger sig på vingarna att konstruktören av det där borde kläs av naken och piskas på torget
Med en riktigt utformad fläkt hade man klarat sig med motorstorlek på kanske 1/3 av nuvarande 3-fasmotor.
Mkt intressant projekt för övrigt, jag följer det noga och hoppas kunna följa efter i dina fotspår så småningom!
Annars så tror jag det mesta beror på utformningen av fläkten. Har man brytt sig om att designa den rätt så kan en liten motor flytta mycket luft.
- Jag har en badrumsfläkt som är otroligt effektiv, borde undersöka propellerformen närmare.
- Jag har en modern vedpanna med en fullständigt felaktigt/odesignad fläkt. Man ser på hur sotet lägger sig på vingarna att konstruktören av det där borde kläs av naken och piskas på torget

Med en riktigt utformad fläkt hade man klarat sig med motorstorlek på kanske 1/3 av nuvarande 3-fasmotor.
Mkt intressant projekt för övrigt, jag följer det noga och hoppas kunna följa efter i dina fotspår så småningom!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
ni får läsa på lite..
det har inte just nåt med motoreffekten att göra, det är ett slags mätande av sugkraften.
säg du sätter en standard vad en dammsugare klarar att suga för,,, tio år sedan.
då blev 1200w lika mycket i sugkraft.. standarden så att säga.
Idag är fokus på energisnålhet, mer verkningsgrad är en väg dit.
Mao öka sugkraften på given motoreffekt.
Denna idag tillverkade 1200w motor klarar suga lika mycket som dåtidens 1400w motor.
Vips så slår ologiken till och det blir såna här luriga siffror.
det har inte just nåt med motoreffekten att göra, det är ett slags mätande av sugkraften.
säg du sätter en standard vad en dammsugare klarar att suga för,,, tio år sedan.
då blev 1200w lika mycket i sugkraft.. standarden så att säga.
Idag är fokus på energisnålhet, mer verkningsgrad är en väg dit.
Mao öka sugkraften på given motoreffekt.
Denna idag tillverkade 1200w motor klarar suga lika mycket som dåtidens 1400w motor.
Vips så slår ologiken till och det blir såna här luriga siffror.
///AMG
- Performance_seeker
- Forumsberoende
Nääää, marknadsföringstekniska krumbukter ger jag inte mycket för. Jag är alltför van med sån skit från processorindustrin där en viss lägre megahertz skall motsvara en annan högre megahertz hos konkurrenten. Bara strunt som inte ger någonting.
1200W är 1200W varken mer eller mindre. Sen beror det helt och hållet på konstruktionen av de olika delarna hur mycket den suger.
1200W är 1200W varken mer eller mindre. Sen beror det helt och hållet på konstruktionen av de olika delarna hur mycket den suger.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Ikväll blev det ytterligare testkörning. Nu med de nyare dammsugarmotorerna monterade.
Stabilare flöde nu även om jag tycker det fladdrar lite mycket ibland. Vi får se hur jag ska göra framöver.
Flödade samma Saab 16v "korttopp" som tidigare och med den gamla kalibreringen jag gjorde senast.
Detta eftersom mina kalibreringsplattor är skickade för att Erland Cox ska flöda dom så jag har riktvärden att gå på.
Nådde 225cfm på insug vid 10mm lyft och jag har läst i annan tråd om 223cfm för någon annan på denna typ av topp. Jag ligger inte helt uppåt väggarna då i alla fall.
Flödade även en insugskanal som jag portat lite försiktigt och det blev rätt bra förbättringar på låglyft och jag fick till 240cfm vid 10mm lyft. Allt detta med orörda originalventiler.
Stabilare flöde nu även om jag tycker det fladdrar lite mycket ibland. Vi får se hur jag ska göra framöver.
Flödade samma Saab 16v "korttopp" som tidigare och med den gamla kalibreringen jag gjorde senast.
Detta eftersom mina kalibreringsplattor är skickade för att Erland Cox ska flöda dom så jag har riktvärden att gå på.
Nådde 225cfm på insug vid 10mm lyft och jag har läst i annan tråd om 223cfm för någon annan på denna typ av topp. Jag ligger inte helt uppåt väggarna då i alla fall.
Flödade även en insugskanal som jag portat lite försiktigt och det blev rätt bra förbättringar på låglyft och jag fick till 240cfm vid 10mm lyft. Allt detta med orörda originalventiler.
Jag kan inte låta bli.Performance_seeker skrev:Nääää, marknadsföringstekniska krumbukter ger jag inte mycket för. Jag är alltför van med sån skit från processorindustrin där en viss lägre megahertz skall motsvara en annan högre megahertz hos konkurrenten. Bara strunt som inte ger någonting.
Du menar att utvecklingen står helt stilla och att man inte letar energieffektivitet?
Min 7.5kw vattenpump som är 15år gammal är LIKA effektiv som en pump som har 40 år på nacken samt en NY grundfos då ?
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Kontakt:
Nu tolkar du nog lite hårt. Det är ju att dumförklara konsumenten att felmärka med en effektenhet, Skall dom börja skriva upp effekten på personbilar motför skåpbilar då? jag menar en 100hp skåpbil går ju saktare än en 100hp personbil vanligtvis...
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Snälla, kan min tråd få vara fri från lång utredning om angivna dammsugareffekter kontra motoreffekter?
Jag gjorde ett konstaterande i ämnet som förvånade mig. Det räcker väl att vi konstaterat att det inte alltid stämmer.
Jag gjorde ett konstaterande i ämnet som förvånade mig. Det räcker väl att vi konstaterat att det inte alltid stämmer.
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Har idag kört bänken lite mer. Konstaterade efter ett par körningar att min konstruktion för att öppna ventilerna inte alls var bra utan var väldigt inkonsekvent.
Toppen jag testade med idag är från en Toyota 3S-GE av andra generationen.
Lösningen som jag gjorde för att öppna ventilerna mer kontrollerat syns på bilden här. Svarvade en axeltapp med rätt dimension så den passar i kamaxel-lagringen och sedan gängade jag M6. Fick ju tips på det tidigare i tråden då det då är 1mm gängstigning vilket gör matematiken enkel som bara den. Bara att räkna varv.

Efter att ha börjat använda denna fick jag betydligt jämnare värden om jag gjorde om flödningen på samma kanal.
Ska tillverka liknande till både Saab 16V och Volvo B23/230 vad det lider..
Till veckan får jag låna en 530-topp som är orörd så ska jag se om jag får hyggligt jämförbara värden med andra flödesbänkar.
Det blir nog mer Saab 16V i morgon. Då kanske med test av olika ventilutformningar för att se var jag hamnar där.
Toppen jag testade med idag är från en Toyota 3S-GE av andra generationen.
Lösningen som jag gjorde för att öppna ventilerna mer kontrollerat syns på bilden här. Svarvade en axeltapp med rätt dimension så den passar i kamaxel-lagringen och sedan gängade jag M6. Fick ju tips på det tidigare i tråden då det då är 1mm gängstigning vilket gör matematiken enkel som bara den. Bara att räkna varv.
Efter att ha börjat använda denna fick jag betydligt jämnare värden om jag gjorde om flödningen på samma kanal.
Ska tillverka liknande till både Saab 16V och Volvo B23/230 vad det lider..
Till veckan får jag låna en 530-topp som är orörd så ska jag se om jag får hyggligt jämförbara värden med andra flödesbänkar.
Det blir nog mer Saab 16V i morgon. Då kanske med test av olika ventilutformningar för att se var jag hamnar där.