M12 topplocksbultar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

M12 topplocksbultar

Inlägg av 1800skold »

Jag läste att vissa av er kör med M12 topplocksbultar på era B20turbos. Ska det vara 12.9 eller finns det någon som passar bättre som topplocksbult?

/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1568
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

M12?? Är det bara b30 som har 1/2" UNC i alla blocken? har b20 M12 (74 o framåt)?? 12:9 kvalité är väl det man ska använda om man inte skaffar svindyra ARP el. dyl.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

topplocksbultar

Inlägg av 1800skold »

Har för mig att Jens m.fl borrar upp och gängar för m12 i sina B20block. Är ARP bättre?

/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1568
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Borrar upp? måste kolla upp detta.. 1/2" UNC är ju 12,7mm, det kan ju logiskt sett inte funka så bra... ARP Bulten är ju oslagbara.. sträcker sig ingenting, samt att det är grym precision, fast jag hade nöjt mig med 12:9..
Jag kollade upp vad det skulle kosta att få tag i 1/2" i 12:9.. var tvungen att köpa 100 bult, det skulle gå på typ 2500kr, om jag minns rätt.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det går bra att borra och gänga till M12. gängen blir så lång att det inte gör något att det är kvar lite 1/2gäng . har kört så i flera år utan problem. momentar 110-120 NM.
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

topplocksbult

Inlägg av 1800skold »

Kanske bättre att slå sig ihop och köpa ett parti 1/2" i 12:9. Har ett gäng polare som lugnt kan köpa ett 10tal var.
Fick mitt mitt mega squirt idag, hurra.

/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1568
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jag kan kolla upp det senare idag.. skulle va bra om vi kunde få ihop ett gäng intressanter i veckan.. snart ska b30`n ihop!
Om det är någon som vill köpa en turbokam till b30 (290 på avgas 260 på insug etc) så hör av er!
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1568
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

En liten korrigering av mig!.. Det sitter ju 7/16" UNC i b20/b30.. Hade lite fel..
:oops:
då blir det bara 0.6mm i diam. kvar av den gamla gängan.. om man borrar upp till M12.. kan man ju kanske leva med... Om man borrar upp och gängar till 1/2", så borde skiten hålla jävligt bra! (då får man bort hela den gamla gängan). ska kolla upp vad det kan kosta om man köper lite större mängd..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Vad blir det för längd på dessa bultar?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1568
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

121mm långa är dom i b20/b30.. får se vad som finns. Kollar upp alla alternativa gängor. Tror att det skall räcka gott med 7/16" UNC i 12:9-kvalité. Insex är ju lite fräckt också.. Ska även kolla om det finns pinnbult till ett hyffsat pris! kan ju fan inte betala över 150kr bulten.. överpriser!
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

marmander skrev:121mm långa är dom i b20/b30.. får se vad som finns. Kollar upp alla alternativa gängor. Tror att det skall räcka gott med 7/16" UNC i 12:9-kvalité. Insex är ju lite fräckt också.. Ska även kolla om det finns pinnbult till ett hyffsat pris! kan ju fan inte betala över 150kr bulten.. överpriser!
funkar bra med original gänga i 12/9 kvalitet,har jag på min b20turbomaskin,gav 100lapp för allihop..
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1568
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Kan ju meddela att det i slutändan blev M12*130mm 12:9-insexbult. Priset blev ca 350kr för 14st... inte så farligt..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av 1800skold »

Tjenixen

Var köpte du bultarna?

/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1568
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

köpte bultarna på skene järn... Kan få tag i 120mm långa för ett mkt bra pris! mellan 10 och 20kr st... märkte jag efter jag köpt bulten på skene järn :( ..
Jag har föressten fått i motorn nu :D .. Blir jävligt fräckt! ska lägga upp bilder snarast (kommer finnas i länken).. Förhoppningsvis kommer motorn igång på onsdag..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
larra
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: sön mar 12, 2006 9:41 am
Ort: Ersmark
Kontakt:

längd ppå topplocksbultar?

Inlägg av larra »

Till er experter vilken längd ska jag köpa ?
7/16" 12:9 127mm eller 115mm långa (insex)?
det var endast dessa längder som dom har just nu.

Jag ska köpa genom jobbet .

MVH larra // skellefteå
Skriv svar