B234F vevaxel i B230K block?

Diskussioner för erfaret folk
AndreasBede
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: fre okt 05, 2012 12:41 pm

B234F vevaxel i B230K block?

Inlägg av AndreasBede »

Jag har en b234f motor årsm 88 och en b230K motor årsm 87 och jag undrar om det går att flytta över hela botten från b234f till b230k?
passar vev osv eller är det olika lager?

MVH
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: B234F vevaxel i B230K block?

Inlägg av subw000fer »

Vet inte riktigt hur du menar att du ska flytta över saker, men kombinera HELA b230k botten med b234f toppen går inte iaf.
b230k har förbränningsrum i kolven och helt plan topp. Kommer bli duktigt dåligt med komp i maskin ;)

Själva blocket borde dock inte skilja nämnvärt men det kan jag inte svära på.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
AndreasBede
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: fre okt 05, 2012 12:41 pm

Re: B234F vevaxel i B230K block?

Inlägg av AndreasBede »

Okej! min största fråga är om det är samma vev i b230k och b234f
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: B234F vevaxel i B230K block?

Inlägg av jonas landin »

Din B230(-87) borde ha 55mm ramlagertapp och B234(och B230 88-) 63mm ramlagertapp, skiljer på axiallagret också, så NEJ det ska inte passa(om du inte har några ovanliga block eftersom det rör sig om årgångar runt brytpunkten för ramlagren!

Om du förklarar lite mer om vad du tänkt göra så kan vi nog ge bättre svar!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
AndreasBede
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: fre okt 05, 2012 12:41 pm

Re: B234F vevaxel i B230K block?

Inlägg av AndreasBede »

Jag ska köra 16v men vill hellre ha ett b230 block för det passar bättre med original fästena i bilen, och då tänkte jag om det går plocka över allt innehåll från b234f blocket(vev,stakar, kolvar, ev oljepump?) och sätta i b230 blocket för då har jag ju ventil uttag i kolvarna och kam remmen lirar både på veven och toppen utan någon modifikation. Är du med? tänkte för då kör jag hellre på ett b230 block.
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: B234F vevaxel i B230K block?

Inlägg av jonas landin »

Ok, du kan flytta över kolvar å stakar(samma mått på stakarna på alla B230, men dom efter -88 är grövre), oljepumpen passar inte då B234an har en kamremsdriven pump, kamremsdrivningen löser man med opel diesel rem å golf spännrulle(finns endel trådar om det), på veven rekomenderar jag ståldrev då orginaldreven inte är kända för hållbarheten!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
AndreasBede
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: fre okt 05, 2012 12:41 pm

Re: B234F vevaxel i B230K block?

Inlägg av AndreasBede »

okej, har läst lite om det där med kamrem och spännrulle men det hade varit mycket lättare om man kunde flytta över hela botten till ett b230 block!
om jag kör med 16v kolvar i b230 blocket med vev och stakar från b230 så ska det funka med andra ord?
Tack för svar
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

Re: B234F vevaxel i B230K block?

Inlägg av crillevolvo »

tar du nya b230 blocket så är det samma lager men då måste du flytta med främre gavelkåpa då den är tunnare samt balansremhjulet på vevaxeln. och du kommer aldrig kunna använda b234ans kamrem på en b230 block för den blir för lång. orsaken är ju att b234an har extern oljepump som drivs av kamremmen. och dessutom är ju kamrem å spännrulle sjukt billigt att få tag i numera sök på kamrem på tradera så får ett par hundra träffar.

jag har själv precis gjort en b230 med 16v kolvar å stakar samt b234ans drev då det har större tapp för å driva remhjulet har inte monterat remmar än.
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: B234F vevaxel i B230K block?

Inlägg av Dennis Öhman »

är inte samma vevaxel i b234f, lägg dom bredvid varandra ser du skillnaden, skillnaden är utsticksmåttet mot drevet och remskivan skiljer, sen är 16v axeln härdad bättre, den är hårdare.. kör sån axel i min rallycross 2400motor, får distansiera vevaxeldrevet och remskivorna på vattenpump och kamaxel efter vevaxeln..
Dänniz 073-8447664
Skriv svar