Identifiera min Garrett Scania turbo.

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Identifiera min Garrett Scania turbo.

Inlägg av sabelström »

Identifiera min turbo. Enligt förra ägaren kommer laddet vid 3200varv.

Avgasdelen
Detta står på den utvändigt: "Garrett", "Scania", "6A30", "M57 A/R-0-8 (sedan ett oläsligt tecken) TATA 4".
Detta står på den invändigt: 0:84.
Mått: Inv. avgasdiameter ca 90mm ca 3.5", Flänset har bultcirkeln 90mm x 70mm, har nog en gång i tiden varit M10 gänga i hålen. Och två avgashål ca 32mm x 40mm.

Mellanhuset
Detta står på mellanhuset: två symboler med "11." efter och "448315-1".

Laddelen
På tryckdelen på turbon går inte utläsa mycket alls, endast ett ensamt A.
Utv. tryckdiameter ca 60mm ca 2.36", Inv tryckdiameter ca 53mm ca 2"
Utv. sugdiameter ca 105mm ca 4.13", Inv. sugdiameter ca 93mm ca 3.66"

Har googlat och försökt leta på forum men hittar tyvärr inte vad den kan heta i dagens läge då den säkert inte finns i moderna åk.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Re: Identifiera min Garrett Scania turbo.

Inlägg av sabelström »

Ingen som har en aning om vad den kan heta. Id lappen saknas ju tyvärr och har försökt googlat.

Flänsets bultmönster verkar var T4, men tycker inte det stämmer med avgashålen. Om någon vet vilket fläns det kan tänkas vara så skriv det.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
The
Forumsberoende
Inlägg: 5102
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Identifiera min Garrett Scania turbo.

Inlägg av The »

Lägg upp bild..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Re: Identifiera min Garrett Scania turbo.

Inlägg av sabelström »

Här kommer bilder med mått och sådant:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Fråga mig inte varför vissa bilder är vridna, för jag bara öppnade dom och skrev och ritade sen laddade upp dom, men det får vi leva med.

Googlar man 448315-1 får man fram att det är en GT40, men jag hittar inga bilder som stämmer med den jag har, heller inga T4 fläns som stämmer exakt. Och dom siffrorna sitter på mellanhuset och det kan ju säkert användas till flera varianter.

Har försökt jämnföra här bla http://www.capa.com.au/turbo_garrett.htm

Liknar denna: http://forum.bonnmeck.se/viewtopic.php?id=1146
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
moken
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: mån okt 22, 2012 6:04 pm
Ort: Ösmo

Re: Identifiera min Garrett Scania turbo.

Inlägg av moken »

Inte mkt till hjälp, men AR 0.84 tycker jag det ser ut att stå på avgashuset där du inte riktigt kunde tyda den sista siffran.
angående mått så brukar folk kunna tyda mer om du mäter inne vid impellern / turbinen.
Patrik Hökenström

BildBild

Diverse byggbilder och annat finns här: http://200sx.kicks-ass.net/moken/
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Re: Identifiera min Garrett Scania turbo.

Inlägg av sabelström »

Min. diametern på turbinhjulet verkar ligga på 62.5 möjligtvis något mindre då jag mätte diameter i "röret". Hittar dock ingen med det måttet, den närmaste ligger på 60mm.

Impellhjules min. diameter är troligtvis 57-58mm, får se om jag kan låna hem något från jobbet att mäta med.

Men om detta vore fallet så skulle det ju kunna vara någon variant av:
Turbinhus: GTX3067R, GT3071R, GTX3071R, GT3076R eller GTX3076R
Impellhus: GTX3076R, GT3076R eller GTX3576R

Detta har jag fått fram genom att endast använda Garretts katalog, så kanske finns fler då denna är gammal och i katalogen är det ju nya.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: Identifiera min Garrett Scania turbo.

Inlägg av phixit »

Det är antagligen en GT40 du har iom att du får upp det när du söker på nummret på turbon.

Jag hade en GT32 som var från Volvo lastbil å den var lite olik från dom som man kan köpa hitta på nätet, sen att din har nerslipad och polerad kompressorkåpa gör ju att den ser mer olik ut.

Det är defenitivt inte en ur GTR eller GTX serien utan nån typ av GT.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Identifiera min Garrett Scania turbo.

Inlägg av Kadett4wd »

GT40 eller GT37
Lastbilsaggregaten kan ibland vara totalt way off mot listorna som finns online.
Det är juh OEM grejer framtagna av lastbilutvecklarna själva.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Re: Identifiera min Garrett Scania turbo.

Inlägg av martinssoN »

jag har en gt4082 från en lastbil och den har samma mått in på kompressorn, men något större turbin (65ut)
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Identifiera min Garrett Scania turbo.

Inlägg av StefanM »

men som sagt, scania med flera andra tillverkare har säkerligen turbo modeller framtagna enkom för dom, alltså inga katalog varianter.
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Re: Identifiera min Garrett Scania turbo.

Inlägg av sabelström »

Var en som jobbade på Svensk Turbo Service som kollade upp det och han sade "Det är en GT37a med 360 lager klarar dock bara att ladda 1,5 Bar pga dåligt lager system Garrett orginal nr är 452311-9"
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
Skriv svar