Identifiera min Garrett Scania turbo.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Identifiera min Garrett Scania turbo.
Identifiera min turbo. Enligt förra ägaren kommer laddet vid 3200varv.
Avgasdelen
Detta står på den utvändigt: "Garrett", "Scania", "6A30", "M57 A/R-0-8 (sedan ett oläsligt tecken) TATA 4".
Detta står på den invändigt: 0:84.
Mått: Inv. avgasdiameter ca 90mm ca 3.5", Flänset har bultcirkeln 90mm x 70mm, har nog en gång i tiden varit M10 gänga i hålen. Och två avgashål ca 32mm x 40mm.
Mellanhuset
Detta står på mellanhuset: två symboler med "11." efter och "448315-1".
Laddelen
På tryckdelen på turbon går inte utläsa mycket alls, endast ett ensamt A.
Utv. tryckdiameter ca 60mm ca 2.36", Inv tryckdiameter ca 53mm ca 2"
Utv. sugdiameter ca 105mm ca 4.13", Inv. sugdiameter ca 93mm ca 3.66"
Har googlat och försökt leta på forum men hittar tyvärr inte vad den kan heta i dagens läge då den säkert inte finns i moderna åk.
Avgasdelen
Detta står på den utvändigt: "Garrett", "Scania", "6A30", "M57 A/R-0-8 (sedan ett oläsligt tecken) TATA 4".
Detta står på den invändigt: 0:84.
Mått: Inv. avgasdiameter ca 90mm ca 3.5", Flänset har bultcirkeln 90mm x 70mm, har nog en gång i tiden varit M10 gänga i hålen. Och två avgashål ca 32mm x 40mm.
Mellanhuset
Detta står på mellanhuset: två symboler med "11." efter och "448315-1".
Laddelen
På tryckdelen på turbon går inte utläsa mycket alls, endast ett ensamt A.
Utv. tryckdiameter ca 60mm ca 2.36", Inv tryckdiameter ca 53mm ca 2"
Utv. sugdiameter ca 105mm ca 4.13", Inv. sugdiameter ca 93mm ca 3.66"
Har googlat och försökt leta på forum men hittar tyvärr inte vad den kan heta i dagens läge då den säkert inte finns i moderna åk.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Re: Identifiera min Garrett Scania turbo.
Ingen som har en aning om vad den kan heta. Id lappen saknas ju tyvärr och har försökt googlat.
Flänsets bultmönster verkar var T4, men tycker inte det stämmer med avgashålen. Om någon vet vilket fläns det kan tänkas vara så skriv det.
Flänsets bultmönster verkar var T4, men tycker inte det stämmer med avgashålen. Om någon vet vilket fläns det kan tänkas vara så skriv det.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
Re: Identifiera min Garrett Scania turbo.
Lägg upp bild..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Re: Identifiera min Garrett Scania turbo.
Här kommer bilder med mått och sådant:












Fråga mig inte varför vissa bilder är vridna, för jag bara öppnade dom och skrev och ritade sen laddade upp dom, men det får vi leva med.
Googlar man 448315-1 får man fram att det är en GT40, men jag hittar inga bilder som stämmer med den jag har, heller inga T4 fläns som stämmer exakt. Och dom siffrorna sitter på mellanhuset och det kan ju säkert användas till flera varianter.
Har försökt jämnföra här bla http://www.capa.com.au/turbo_garrett.htm
Liknar denna: http://forum.bonnmeck.se/viewtopic.php?id=1146












Fråga mig inte varför vissa bilder är vridna, för jag bara öppnade dom och skrev och ritade sen laddade upp dom, men det får vi leva med.
Googlar man 448315-1 får man fram att det är en GT40, men jag hittar inga bilder som stämmer med den jag har, heller inga T4 fläns som stämmer exakt. Och dom siffrorna sitter på mellanhuset och det kan ju säkert användas till flera varianter.
Har försökt jämnföra här bla http://www.capa.com.au/turbo_garrett.htm
Liknar denna: http://forum.bonnmeck.se/viewtopic.php?id=1146
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
Re: Identifiera min Garrett Scania turbo.
Inte mkt till hjälp, men AR 0.84 tycker jag det ser ut att stå på avgashuset där du inte riktigt kunde tyda den sista siffran.
angående mått så brukar folk kunna tyda mer om du mäter inne vid impellern / turbinen.
angående mått så brukar folk kunna tyda mer om du mäter inne vid impellern / turbinen.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Re: Identifiera min Garrett Scania turbo.
Min. diametern på turbinhjulet verkar ligga på 62.5 möjligtvis något mindre då jag mätte diameter i "röret". Hittar dock ingen med det måttet, den närmaste ligger på 60mm.
Impellhjules min. diameter är troligtvis 57-58mm, får se om jag kan låna hem något från jobbet att mäta med.
Men om detta vore fallet så skulle det ju kunna vara någon variant av:
Turbinhus: GTX3067R, GT3071R, GTX3071R, GT3076R eller GTX3076R
Impellhus: GTX3076R, GT3076R eller GTX3576R
Detta har jag fått fram genom att endast använda Garretts katalog, så kanske finns fler då denna är gammal och i katalogen är det ju nya.
Impellhjules min. diameter är troligtvis 57-58mm, får se om jag kan låna hem något från jobbet att mäta med.
Men om detta vore fallet så skulle det ju kunna vara någon variant av:
Turbinhus: GTX3067R, GT3071R, GTX3071R, GT3076R eller GTX3076R
Impellhus: GTX3076R, GT3076R eller GTX3576R
Detta har jag fått fram genom att endast använda Garretts katalog, så kanske finns fler då denna är gammal och i katalogen är det ju nya.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
Re: Identifiera min Garrett Scania turbo.
Det är antagligen en GT40 du har iom att du får upp det när du söker på nummret på turbon.
Jag hade en GT32 som var från Volvo lastbil å den var lite olik från dom som man kan köpa hitta på nätet, sen att din har nerslipad och polerad kompressorkåpa gör ju att den ser mer olik ut.
Det är defenitivt inte en ur GTR eller GTX serien utan nån typ av GT.
Jag hade en GT32 som var från Volvo lastbil å den var lite olik från dom som man kan köpa hitta på nätet, sen att din har nerslipad och polerad kompressorkåpa gör ju att den ser mer olik ut.
Det är defenitivt inte en ur GTR eller GTX serien utan nån typ av GT.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Identifiera min Garrett Scania turbo.
GT40 eller GT37
Lastbilsaggregaten kan ibland vara totalt way off mot listorna som finns online.
Det är juh OEM grejer framtagna av lastbilutvecklarna själva.
Lastbilsaggregaten kan ibland vara totalt way off mot listorna som finns online.
Det är juh OEM grejer framtagna av lastbilutvecklarna själva.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 733
- Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
- Ort: Örebro
Re: Identifiera min Garrett Scania turbo.
jag har en gt4082 från en lastbil och den har samma mått in på kompressorn, men något större turbin (65ut)
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
Re: Identifiera min Garrett Scania turbo.
men som sagt, scania med flera andra tillverkare har säkerligen turbo modeller framtagna enkom för dom, alltså inga katalog varianter.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Re: Identifiera min Garrett Scania turbo.
Var en som jobbade på Svensk Turbo Service som kollade upp det och han sade "Det är en GT37a med 360 lager klarar dock bara att ladda 1,5 Bar pga dåligt lager system Garrett orginal nr är 452311-9"
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...