Pumpbyte BMW 525 TDS
Pumpbyte BMW 525 TDS
Hej!
Jag har googlat en hel del men aldrig hittat någon information som hjälper mig tyvärr.
Jag letar efter en guide där någon förklarar hur man ska gå tillväga för att kunna montera en mekanisk pump från 524 (M21D24)(VE37?)
Har förstått att man måste dra en wire ifrån pedalstället och fram till pumpen.
Det jag mer vill veta om jag behöver några "specialverktyg" för att kunna genomföra detta bytet?
Bilder underlättar självklart.
Något som behövs köpas nytt? T.ex kedjespännare eller t.o.m kedja?
Tack på förhand.
Jag har googlat en hel del men aldrig hittat någon information som hjälper mig tyvärr.
Jag letar efter en guide där någon förklarar hur man ska gå tillväga för att kunna montera en mekanisk pump från 524 (M21D24)(VE37?)
Har förstått att man måste dra en wire ifrån pedalstället och fram till pumpen.
Det jag mer vill veta om jag behöver några "specialverktyg" för att kunna genomföra detta bytet?
Bilder underlättar självklart.
Något som behövs köpas nytt? T.ex kedjespännare eller t.o.m kedja?
Tack på förhand.
Re: Pumpbyte BMW 525 TDS
minns inte var jag sett det, men finns tråd här/autopower/ppf om någon som bytte från elpump till mekanisk, det jag minns var att man är tvungen att svarva till en hylsa/distans till pumpen då diametern på "halsen" skiljer resten vill jag minnas är strait forward
Har också läst någon tråd om detta, men eftersom jag har gått igenom så pass många trådar nu så är det rätt svårt att hitta tillbaka genom att leta i historiken tyvärr, kommer inte heller ihåg vad jag sökte på när jag hittade den..
Du behöver en avdragare för pumpdrevet.
Det finns motorblock med stort och litet hål för pumpen. Har du stora hålet måste man svarva en hylsa så det passar men har du lilla hålet så passar det direkt. Jag kommer inte ihåg vilka modeller som har vilken storlek dock.
Det finns motorblock med stort och litet hål för pumpen. Har du stora hålet måste man svarva en hylsa så det passar men har du lilla hålet så passar det direkt. Jag kommer inte ihåg vilka modeller som har vilken storlek dock.
-
- Ganska mycket laddtryck
Om du vill att bilen ska gå bra så ställ den med indikatorklocka.
Mvh Martin Stark
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349
Vad skall indikatorklockan visa? 

-
Tackar!
På min bytte jag med ett rör i lämplig diamater som håller drevet på plats, lossade muttern tills den var i höjd med pumpaxelns yttre gänga (för att inte skada den), sedan ett litet försiktigt knack med lämpligt dorn och så var pumpen lös!
Du ställer in den sedan i ändan på på pumpen, bakom en plugg, med indikatorklocka.
Du ställer in den sedan i ändan på på pumpen, bakom en plugg, med indikatorklocka.
Behöver man någon speciell hållare till indikatorklockan?
-
Japp det behöver man.
Mvh Martin Stark
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349