Volvo 264 1978, LT1 V8 och T56.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Volvo 264 1978, LT1 V8 och T56.

Inlägg av hakno »

Här kommer en efterhandsprojekttråd, funderade ett tag på om jag verkligen skulle lägga in denna tråd men tycker själv det är kul att läsa trådarna på forumet så jag bidrar också. Någon borde väl tycka om projektet?

Köpte en fin 264 för fyra år sedan är det nu. Den var lite rostig men helt original och oskruvad, funderade först på att turboladda PRV motorn men föll för frestelsen att sätta i en modern V8. Ett projekt jag planerat i flera år.

Volvo 264 1978 SFRO besiktigad med LT1 V8, som den står.
Motor: 1997 Chevrolet LT1 med lite modifikationer.
Växellåda: T56 (körde först med preppad 4L60E men den växlade så djävla hårt).
Bakaxel: Ford 8.8 med lamelldiff och 4.10 utväxling.
Framvagn: Modifierad Volvo.
Bromsar: Wilwood fram och Ford bak.
Fälgar: Ford Mustang Bullit 17x8.
Inredning: 100% Original.

Bygget har pågått i tre vintrar. Vinter ett ägnades åt rostlagning och lack, vinter två åt motor och växellåda installation och vinter tre åt hjulupphägning och förberedelse inför SFRO bes.
Massa bilder nedan, förklarar i bildtexten.

Bild
Säljarens bild

Bild
Rostlagad och förberedd för lack.

Bild
Nylackad.

Bild
Ihopmonterad.

Bild
Motorrum.

Bild
Fullsmetad med stoora knappar.
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Re: Volvo 264 1978, LT1 V8 och T56.

Inlägg av hakno »

Bilder från vinter två:

Bild
Motor ur.

Bild
Vilken motor (jo, jag menar det).

Bild
Tillsnyggad LT1 V8.

Bild
Pågående renovering och förstärkning av aotuomaten, 4L60E.

Bild
Färdig. (tre månader senare, dryyygt).

Bild
LT1 provmonterad med "jags that run" kopia till motorfäste.

Bild
Mer montering av LT1.

Bild

Bild

Bild
Y-rör.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Walbro 355lph pump i Volvo armatur.

Fick ihop bilen lagom till sommaren 2011 och gjorde enhjulsbörnisar hela sommaren tills jag svetsade bakaxeln varpå den tokrasade. Gick bra att enhjulsspinna på alla växlar.
Senast redigerad av hakno den mån mar 04, 2013 9:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Re: Volvo 264 1978, LT1 V8 och T56.

Inlägg av hakno »

Vinter tre 2012

Hjulupphängning, bakaxel och bromsar. Fix inför SFRO bes.

Bild
Ford 8.8 bakaxel från en -97 Ford Explorer.

Bild
Jigg för att flytta Volvofästen.

Bild
Kapat axelrör, körde två korta drivaxlar då Exploreraxeln har klumpen förskjuten original. Blev något bredare än 1031 axeln men passar perfekt.

Bild
Färdig att monteras.

Bild
Förstärkta undre bärarmar.

Bild

Bild
Justerbara övre bärarmar.

Bild
Förstärkta bussningslägen.

Bild
Svea kardan kontra Volvo kardan.

Bild
Provmonterad bakaxel.

Bild
Hemgjorda coiloverfjäderben.

Bild
Eloxerade.

Bild
Montering av fjäderben.

Bild
Ett av inköpen.

Bild
Provmontering av bromsar.

Bild
Monterade på bil.

Bild
Krängningshämmare från Australien (av alla ställen).

Bild
Bakaxelupphängning.

Bild
Ford 8.8

Bild
Med bakaxel monterad och Dodge Charger 17x7 plåtfälgar.

Bild
Regbes.

Bild
Motorrum.

Bild
Blå plysch, mmmm.

Bild
Mer plysch, mmmmm.

Bild
Sminkad för bröllop.

Bild
Krantz challenge övik sommaren 2012.
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Volvo 264 1978, LT1 V8 och T56.

Inlägg av gottlieb »

Vilket ballt projekt :thumbright: var det besvärligt att koppla in motorn?är det original styrbox till motorn?
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Re: Volvo 264 1978, LT1 V8 och T56.

Inlägg av hakno »

Vintern 2013.

Var tvungen att lacka huven invändigt, den skämde så mycket mot motorrummet. Köpte Mustang Bullitfälgar och monterade. Fixade skärmdekaler. Bytte till T56, 6vxl manuell på hösten 2012.

Bild
Felaktig varudeklaration.

Bild
Nu stämmer det.

Bild
Med Bullitfälgar, mycket bättre än med Charger 17" plåtfälgar?

Bild
Med Volvo navkåpa, passar efter lite modifiering.

Nästa anhalt är 1 maj utställning i SFRO Öviks regi. Kom och titta om ni vill :)
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Re: Volvo 264 1978, LT1 V8 och T56.

Inlägg av hakno »

Gottlieb, det är original styrbox. Skickade den till Åke Eliasson för modifiering (borttagning av startspärr och avgasrening samt tuning). Det var ganska enkelt så länge man har tillgång till kopplingsscheman. Köpte mjukvara från usa så nu kan jag mappa själv.

Fråga på om det är mer ni vill veta, finns en massa fler bilder.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo 264 1978, LT1 V8 och T56.

Inlägg av Robin Olivi »

Ser ju riktigt trevlig ut. Skyltuppdateringen va ju klockren. :-D
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Volvo 264 1978, LT1 V8 och T56.

Inlägg av Pro-Mille »

Fint bygge! Riktig sleeper :)
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Re: Volvo 264 1978, LT1 V8 och T56.

Inlägg av hakno »

Robin, ja jag är väldigt nöjd med den också :) Funderar på hur jag kan fixa emblemet bak bara.

Pro-Mille, Precis. Förutom fälgarna och lite stance så ser det precis ut som en original 264 direktionsvagn i fint skick. Rätt kull att ruppa på gasen vid rödljusen eller prata med farbröder på macken om PRV motorn, när vi tittar på motorn och de inte fattar att det är en V8 vi tittar på.
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Volvo 264 1978, LT1 V8 och T56.

Inlägg av gottlieb »

hakno skrev:Gottlieb, det är original styrbox. Skickade den till Åke Eliasson för modifiering (borttagning av startspärr och avgasrening samt tuning). Det var ganska enkelt så länge man har tillgång till kopplingsscheman. Köpte mjukvara från usa så nu kan jag mappa själv.

Fråga på om det är mer ni vill veta, finns en massa fler bilder.
ok.jag har skickat 2boxar för programering till åke tidigare jag köpte även hans första trim från camaron(Toppar,cam,mm)till trans amen jag hade tidigare.det finns väl färdiga eftermarknads kabelhärvor att köpa till originalboxen men det kanske går bra att koppla originalhärvan också?
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Volvo 264 1978, LT1 V8 och T56.

Inlägg av MB 4 ME »

när du körde med 4l60e lådan, hade du den elektriska utgången för hastighetsmätaren då? Om du hade det, hur löste du det till wire?
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Mattias-M
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör jan 19, 2013 10:29 pm
Ort: Östergötland

Re: Volvo 264 1978, LT1 V8 och T56.

Inlägg av Mattias-M »

mer bilder ! denna volvo modell klär sig väldigt bra med en v8 under huven
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Re: Volvo 264 1978, LT1 V8 och T56.

Inlägg av hakno »

Gottlieb, Jag skickade härva och allt. Det var Creative Fuel injection som märkte upp härvan och sorterade bort det som inte behövdes. Inga problem att använda originalhärvan men det är en massa kablar.

Bild
Monterade ECU under handskfacket och här syns en del av kablarna.

MB 4 ME: Jag byggde om en 86- 240 hastighetsmätare till det gamla utseendet och bytte motstånd i den för att den visade bara halva hastigheten först. Fungerar bra, kopplade till sockerbit så jag kan kalibrera med att byta motstånd.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: Volvo 264 1978, LT1 V8 och T56.

Inlägg av Wezzli »

Hej hej. Riktigt ballt bygge. Jag blir däremot lite förvirrad när jag ser dina coilover fjäderben. På en av bilderna ser det ut som att du svetsat fast gänghylsorna i fjäderbenet och på en annan bild ser det ut som du svetsat på en ring som dom bara ligger på. Vilket av dessa är det och finns det några fördelar med något av dom?

Jag håller på att bygga samma stuk på mina fjäderben och tänkte elförzinka mina gängor, går kontramuttrarna lätt även efter eloxeringen?
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: Volvo 264 1978, LT1 V8 och T56.

Inlägg av silversurfaren »

Snyggt och sobert bygge,bra jobbat :thumbright:
Skriv svar