Laddtrycksstyrning med Vems 3.6.Tips&Inställningar!
Laddtrycksstyrning med Vems 3.6.Tips&Inställningar!
Är sugen att installera en Saab magnetventil på min Bmw m50b25, Hks 50mm Wg. Har kört med Tryckregulator innan men känner att en elektrisk styrning är roligare.
Nån som kör med saab magnetventil och har lite inställningar så man kommer hyfsat rätt iallafall?
Vilken av alla ventiler ska man använda?
Mvh Richard
Nån som kör med saab magnetventil och har lite inställningar så man kommer hyfsat rätt iallafall?
Vilken av alla ventiler ska man använda?
Mvh Richard
Senast redigerad av Loordan den sön nov 11, 2012 3:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bmw E36 M50b25 Hx55,1200cc,Vems 3,3 ,Hks 50mm wg, 135mm stakar med vanos kolvar. 2,0 bars laddtryck !
- Daniel-635
- Forumsberoende
Re: Saab Magnetventil med Vems 3.6.Tips&Inställningar!
Jag kör med en SAAB ventil

Kostade sådär 400:- ?
Och kör med dessa inställningar.

Men enda inställningen som är rakt överförbar lär ju vara frekvensen, jag har kört på 31 Hz
Med dessa inställningar ovan får jag då ökat laddtryck utmed varvtalet.
Dessutom vägs TPS utslaget in så att man bara har fullt tryck om man har 100 TPS utslag.
Ska du köra Closedloop som detta, är det mycket viktigt att RefDC tabellen stämmer bra, annars kommer regleringen aldrig lyckas träffa rätt.
Alltså om man tittar på värdena ovan att vid 5000 Rpm så ska det passa bra med 35% DC på utgången för att laddtrycket ska hamna på 190 kPa
Rekommenderar även en diod på kablaget, liknande detta.

Kostade sådär 400:- ?
Och kör med dessa inställningar.

Men enda inställningen som är rakt överförbar lär ju vara frekvensen, jag har kört på 31 Hz
Med dessa inställningar ovan får jag då ökat laddtryck utmed varvtalet.
Dessutom vägs TPS utslaget in så att man bara har fullt tryck om man har 100 TPS utslag.
Ska du köra Closedloop som detta, är det mycket viktigt att RefDC tabellen stämmer bra, annars kommer regleringen aldrig lyckas träffa rätt.
Alltså om man tittar på värdena ovan att vid 5000 Rpm så ska det passa bra med 35% DC på utgången för att laddtrycket ska hamna på 190 kPa
Rekommenderar även en diod på kablaget, liknande detta.

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Alright detta ser ut o kunna funka bra. Läste din tråd för några veckor sen och hoppades på att du skulle flika in med info 
Det som jag eftersträvar med denna funktion är ju att endast kunna ställa in maximalt laddtryck. Någon Laddkurva kontra rpm är inget jag eftersträvar om du förstår.
Är det ändå closed loop funktion som gäller då? För isåfall kan jag ju slå in 250kpa i hela kolumnen som boost target från 1000Rpm-varvstopp.Eller?

Det som jag eftersträvar med denna funktion är ju att endast kunna ställa in maximalt laddtryck. Någon Laddkurva kontra rpm är inget jag eftersträvar om du förstår.
Är det ändå closed loop funktion som gäller då? För isåfall kan jag ju slå in 250kpa i hela kolumnen som boost target från 1000Rpm-varvstopp.Eller?
Bmw E36 M50b25 Hx55,1200cc,Vems 3,3 ,Hks 50mm wg, 135mm stakar med vanos kolvar. 2,0 bars laddtryck !
Förstår jag det här rätt?
Du ska inte använda laddtrycksventilen för att höja laddet, som vi gör i Saabarna, utan för att begränsa det?
Hur är den isåfall inkopplad för att funka så?
Du ska inte använda laddtrycksventilen för att höja laddet, som vi gör i Saabarna, utan för att begränsa det?
Hur är den isåfall inkopplad för att funka så?
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Varför alls använda en elektrisk ventil då?Loordan skrev:Det som jag eftersträvar med denna funktion är ju att endast kunna ställa in maximalt laddtryck. Någon Laddkurva kontra rpm är inget jag eftersträvar om du förstår.
Bättre du bara kör med en tryckregulator 0-2 bar och vrider på mottryck på wastegaten för att höja/sänka.
Kör du med ventilen så tunear du in den open loop, alltså mappar refDC tills du får det laddtryck du vill ha vid alla varvtal.
Sen kan du köra closed loop, och här finns en del att sätta sig in i och det kan sägas att styrningen skulle behöva förbättras en del för att funka på alla olika kombinationer folk kör med.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Yes . Jag har kört med en tryckregulator som är 2bar max.
Men tänkte att elektronisk laddtryckstyrning kan ju vara smidigt också men det kanske inte är så lätt.. Men kanske likabra o skippa det då?Känns ju som att mapsensorn o denna ventil som jag köpt borde kunna samarbeta så borde man ju kunna sätta en boost target bara?
har iallafall denna på hylla : http://shop.vems.hu/catalog/high-capaci ... p-171.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Så vad tycker ni?
Mvh
Men tänkte att elektronisk laddtryckstyrning kan ju vara smidigt också men det kanske inte är så lätt.. Men kanske likabra o skippa det då?Känns ju som att mapsensorn o denna ventil som jag köpt borde kunna samarbeta så borde man ju kunna sätta en boost target bara?
har iallafall denna på hylla : http://shop.vems.hu/catalog/high-capaci ... p-171.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Så vad tycker ni?
Mvh
Re: Laddtrycksstyrning med Vems 3.6.Tips&Inställningar!
Finns det inte någon slags Boosttarget välja på dessa laddtrycksstyrningar? Eller måsta man labba med Varvtalskurva och ställa in vid varje varvtal? Mvh
För att få styrningen att svänga minimalt och bygga tryck snabbt måste man mappa in den. Det går köra helt utan refDC också, men det är ju så långt från bra man kan komma.
Firmware 1.2.9 har en helt ny laddtrycks-styrning, där man sätter refDC för alla tryck och varv. Då hamnar man inte långt från refDC när man kör med en potentiometer för att steglöst ändra boost target. Sen har nya styrningen helt andra metoder för att bygga ladd snabbt och sånt. Det går rätt snabbt att hitta refDC genom att titta på loggar från när man kör med regleringen aktiv. Man kan höfta lite och sen justera när man ser att regleringen vill något annat.
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... areChanges
Firmware 1.2.9 har en helt ny laddtrycks-styrning, där man sätter refDC för alla tryck och varv. Då hamnar man inte långt från refDC när man kör med en potentiometer för att steglöst ändra boost target. Sen har nya styrningen helt andra metoder för att bygga ladd snabbt och sånt. Det går rätt snabbt att hitta refDC genom att titta på loggar från när man kör med regleringen aktiv. Man kan höfta lite och sen justera när man ser att regleringen vill något annat.
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... areChanges
Jag har Firmware 1.1.95 i mitt vems. Får väll köra in den nya.1.2.9 som du säger.Hoppas det inte trasslar till mina mappar som jag har. Men att prova sig fram med den förenklade versionen i 1.2.9 är bättre är en tryckregulator som jag körde med innan ?
Vilket föreslår du. Är verkligen inte insatt i Laddtrycksstyrningen. Mvh Richard
Vilket föreslår du. Är verkligen inte insatt i Laddtrycksstyrningen. Mvh Richard
Du lär lägga ner en del tid och bli insatt om du ska få det att fungera, men det är inte mer svårt att förstå än i andra system. Använd "boost alternate"-funktionen för att komma igång enkelt.
Men elektronisk ventil ger bättre funktion/respons gentemot en tryckregulator som satt innan ?
har införskaffat mig en saab magnetventil till slut.då dom skall vara skarpare än mac ventiler. Iallfall enklare. 
Men, dioden behövs även ifall man kör på ett spridar/tänd utgång?
Hur är det med dioder i vems 3.3?
Är det flyback skydd i dom boxarna med?
Hittade en 3 siffrig kod på boxen. + Att det står vems 3.3 då.
Har ju inte orginal papprena på boxen. Går det o hitta den infon nånstans? Mvh

Men, dioden behövs även ifall man kör på ett spridar/tänd utgång?
Hur är det med dioder i vems 3.3?
Är det flyback skydd i dom boxarna med?
Hittade en 3 siffrig kod på boxen. + Att det står vems 3.3 då.
Har ju inte orginal papprena på boxen. Går det o hitta den infon nånstans? Mvh
Det är inget krav med dioden, bara om man märker att man får ett smalt register (inte många % dutycycle mellan min/max blödning) trots att det i övrigt är "rätt" grejer osv, man kan behöva testa lite olika frekvenser. Normalt sett är dessa dioder inte tänkta att vara "flytande" mellan från och till-slag, utan ska slå från stängd till helt öppen. MAC-ventilen verkar fungera fint kring 10-20 Hz.
Det är flyback för spridarstegen på 30V och den för tändutgångarna har 400 Volt. Poängen här är att du ska ha en extern diod som släcker på lägre spänning, om det behövs.
3-siffriga koden är serienumret, står även i VemsTune när du kopplar upp dig. Det går att maila info at vems.hu och fråga efter infon.
Det blir inte automatiskt bättre respons bara för att du kör elektronisk ventil, det beror först och främst på hur den är inkopplad. Bäst av båda världar är att ha en ventil både under och över membranet på wg.
Det är flyback för spridarstegen på 30V och den för tändutgångarna har 400 Volt. Poängen här är att du ska ha en extern diod som släcker på lägre spänning, om det behövs.
3-siffriga koden är serienumret, står även i VemsTune när du kopplar upp dig. Det går att maila info at vems.hu och fråga efter infon.
Det blir inte automatiskt bättre respons bara för att du kör elektronisk ventil, det beror först och främst på hur den är inkopplad. Bäst av båda världar är att ha en ventil både under och över membranet på wg.
Alright. Pratade med daniel angående inkoppling av detta och just att köra med mottryck verkade vara ett mörkerområde. Sen kollade jag vidare på det nu och ser att en mac ventil 3 ports har ju samma funktion som Saab magnetventilen.
Kolla denna bilden. hur inkoppling skall ske med extern wastegate: http://www.vi-pec.com/original-pages-no ... tegate.pdf
Saab magnetventilen funkar ju precis likadant?
Alltså går port 1 och 2 på macventilen ihop vid uppbyggnad av laddtryck och sen växlar han så att port 3 o 2 är ihop vid trycksänkning på övre delen av WG.
Man har C . W .R på saab ventil.
R= port 3
W=Port 2
C=Port 1
Samtidigt som jag skrev detta inlägget hittade jag en kille som gjort setupen jag tänker på. och tog kontakt med han direkt. Och det funkar ju såklart med en sån lösning. Bif en bild han gjort på det hela
Så det är bara att tuta o köra.Antar att man får öka DC lite extra kanske. då mottrycket hjälper till att hålla igen.
Mvh
Kolla denna bilden. hur inkoppling skall ske med extern wastegate: http://www.vi-pec.com/original-pages-no ... tegate.pdf
Saab magnetventilen funkar ju precis likadant?
Alltså går port 1 och 2 på macventilen ihop vid uppbyggnad av laddtryck och sen växlar han så att port 3 o 2 är ihop vid trycksänkning på övre delen av WG.
Man har C . W .R på saab ventil.
R= port 3
W=Port 2
C=Port 1
Samtidigt som jag skrev detta inlägget hittade jag en kille som gjort setupen jag tänker på. och tog kontakt med han direkt. Och det funkar ju såklart med en sån lösning. Bif en bild han gjort på det hela

Så det är bara att tuta o köra.Antar att man får öka DC lite extra kanske. då mottrycket hjälper till att hålla igen.
Mvh
Har plågat bmwn lite idag. Och ja, Magnetventilen gör sitt jobb men det räcker inte till. Den drar iväg i laddet ändå. var uppemot 1.7bar . vilket är vad jag har kört på men jag ska kunna åka på 1,2 som minst då det är typ grundladdet. Hade satt boost target på 230kpa i hela registret och ändrat om ref dc. blev inte bättre tyvärr.
Så jag provade att sätta ref dv 100% över hela registret . men ingen skillnad heller. Kan det va så att magnetventilen inte klarar av o skicka till räckligt med luft för att styrra denna wg? kör extern 50mm hks. kör med mottryck kopplat som bilden ovan. provade att köra inverted för att se om jag klantat mig.men det blev ingen skillnad. Mvh!
Så jag provade att sätta ref dv 100% över hela registret . men ingen skillnad heller. Kan det va så att magnetventilen inte klarar av o skicka till räckligt med luft för att styrra denna wg? kör extern 50mm hks. kör med mottryck kopplat som bilden ovan. provade att köra inverted för att se om jag klantat mig.men det blev ingen skillnad. Mvh!