Ockelbo Ht19 / B20
Re: Ockelbo Ht19 / B20
http://www.cvi-automotive.se/sv Kolla denna sida dom verkar ha mycket till gamla volvo motorer. Ett litet tips
Finns även lite delar här www.vp-autoparts.com
Har själv aldrig handlat där men verkar ok.
Finns även lite delar här www.vp-autoparts.com
Har själv aldrig handlat där men verkar ok.
efter som du har sötvattenkylning så kan du använda vanliga bil b20 block och toppar. har själv bil b20 block/topp i en av mina snipor som är sötvattenkyld, bytte inte ens ventiler som det heter att man måste till marin skulle tro nästa sommar blir 6:e sommaren utan problem sånär som min hemmapulade sötvattenkylning som jag gett mig f*n på att ska fungera som helsystem. kammen som satte i din (c) är fel för båtliv, marinkammen heter p om du tänker köra på volvo org profiler tror kg kränger p kammar. inte säker men tror också fördelaren skiljer mellan bil/marin, men det finns nya elektroniska så varför rappla med spetsar och halvrackliga fördelare..som möjligen är som med kammen dvs en bilvariant. så mitt recept lyder bil block/topp (toppen måste moddiferas lite) p kam och t.ex 123ignition fördelare 1st aq130 toppackning (jag var snål och köpte den tunnaste bilpackningnen) resten tar du från motorn du har vilket borde vara bröstkåpa med impellerpump avgaslimpa och förgasare termostathus rörmokeri/sötvattenkylning. toppen moddifieras som följer, röret vid termostathus flyttas från gamla toppen och kanalerna till bilvattenpumpen pluggas, röret som finns bakom frostbrickan längst bak på toppen borrar du ett 8mm hål i så går inte 4cyl så varm.
Hej
Tack för tipsen och beskrivningen av toppmodifieringen.
Lutar helt klart åt att leta rätt på en fräsch bilmotor och konvertera det som behövs.
P kammen verkar kosta mer än andra profiler jag sett och det kanske kan finnas något modernare som är lämpligt,det löser sig när jag bestämt resten ( förgasare & ev portning ).
Det svåraste verkar vara att hitta en motor i närheten (stockholm), de annonser jag sett hittills har varit lååångt borta.
Någon som har en aning om vad frakt av en motor inom Sverige kan tänkas kosta?
Om någon har eller kan tipsa om en bra b20 till salu pm'a gärna.
//thomas
Tack för tipsen och beskrivningen av toppmodifieringen.
Lutar helt klart åt att leta rätt på en fräsch bilmotor och konvertera det som behövs.
P kammen verkar kosta mer än andra profiler jag sett och det kanske kan finnas något modernare som är lämpligt,det löser sig när jag bestämt resten ( förgasare & ev portning ).
Det svåraste verkar vara att hitta en motor i närheten (stockholm), de annonser jag sett hittills har varit lååångt borta.
Någon som har en aning om vad frakt av en motor inom Sverige kan tänkas kosta?
Om någon har eller kan tipsa om en bra b20 till salu pm'a gärna.
//thomas
http://www.blocket.se/sodermanland/Gara ... w=1&last=1
http://www.blocket.se/sodermanland/Volv ... ?ca=12&w=1
Såg dessa på blocket. En i nyköping och en gnesta inte långt från sthlm.
http://www.blocket.se/sodermanland/Volv ... ?ca=12&w=1
Såg dessa på blocket. En i nyköping och en gnesta inte långt från sthlm.
Tack
har mailat,en var iallafall rep objekt & ett sådant har jag redan.
Väntar svar på några till.
har mailat,en var iallafall rep objekt & ett sådant har jag redan.
Väntar svar på några till.

En motor har inhandlats, 12000mil lovat av säljaren
Senast redigerad av tfr den tis mar 12, 2013 12:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Den var extremt skitig så jag var/är orolig om jag blev blåst.
Men allt ser ok ut än så länge, obefintligt slitage från koppling på svänghjulet.
Inga repor eller vändkanter i cyl loppen.
Kam o lyftare är också utan synbart slitage.

Vad är detta för märkning? En 2a ?
Inte så viktigt för det är garanterat fel typ men nyfiken ändå.
Men allt ser ok ut än så länge, obefintligt slitage från koppling på svänghjulet.
Inga repor eller vändkanter i cyl loppen.
Kam o lyftare är också utan synbart slitage.

Vad är detta för märkning? En 2a ?
Inte så viktigt för det är garanterat fel typ men nyfiken ändå.
Senast redigerad av tfr den tor mar 07, 2013 2:13 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Nu återstår lite mer rengöring innan jag plockar ihop den + att bestämma exakt vilken kam,förgasare och om jag ska (lämna bort för) planing,portning mm.
//thomas
//thomas
om du menar välja mellan marinförgasaren och bilförgasaren så är svaret enkelt, marinförgasaren, då bilinsuget inte passar med avgaslimpan. solexen du har ska vara god till minst 130hk (aq130), så ska det vara "värt" så är det nog dubbla weber etc om det ska ge något och då måste du ha insug till det och plats åt sidan då det bygger bra mycket mer sidvägen än stående.
Tänkte att jag skulle "uppgradera till en weber 36/36 men om solexen funkar till 130hk så kanske inte det behövs.(jag trodde AQ130 hadde dubbla förgasare?)
Är det möjligt att få tag i andra munstycken eller vad ska man göra med solexen för högre effekt?
Bättre kam är planerat ska söka lite info vad som är lämpligt.
//T
Är det möjligt att få tag i andra munstycken eller vad ska man göra med solexen för högre effekt?
Bättre kam är planerat ska söka lite info vad som är lämpligt.
//T
jag trodde också det var dubbla förgasare på aq130, men den frostsprängda aq130 som jag fick till delar hade metallskylten som sade just aq130 och på den satt solex stående förgasare, såg helt oskruvat ut före jag slaktade den och känns lite konstigt att någon skulle bytt bort dubbla mot enkel. båten den kom från hade inte rum för liggande förgasare heller och jag antar att b20:in hängdes dit då båten var ny och motorn likaså, där av tror jag att solexen ska räcka till 130hk.

Enligt denna verkstadshandboken jag hittade på nätet har Aq130 2 förgasare.
Försöker hitta info om weber insug passar ihop med kyl-limpan.

Komihågbild marintopp

Komihågbild biltopp

Komihågbild biltopp, marintopp har inte denna anslutningen

Tempgivare sitter här på marintopp,gänga?
Senast redigerad av tfr den tis mar 12, 2013 12:48 pm, redigerad totalt 2 gång.

Hjälpligt rengjorda ventiler mm.
Fasiken vad kokset sitter