Hej,
Vår S60 Challenge behöver en ny låda. Första året (2001) hade Challengebilarna en vanlig M56* med slutväxel 4,78:1. Detta var inte en standardutväxling vad jag vet, utan framtaget speciellt för Challengeserien. Vi bytte låda tre gånger förra säsongen. Trött på det.
Nu verkar det finnas en jäkla massa versioner av M56. Vilken ska man välja? Våra önskemål är:
- Så hög utväxling som möjligt, helst 4,78:1 (om det går att få tag i)
- Så stark som möjligt. Det finns en 4,45:1 som suttit i S40. Är den klenare än andra M56? Eller är alla M56 lika starka?
- Så låg 3:a och 4:a som möjligt, men det verkar vara samma på alla M56.
Vore mycket tacksam om någon som vet, kan sprida lite ljus över detta. Kanske finns alla svar i en tidigare tråd, men jag har inte hittat det (söker kanske fel).
/Christer
*Några förståsigpåare kommer kanske säga att bilarna inte hade någon M56-låda, utan en dogbox från Tractive, men den kom inte förrän 2002 och nästan alla uppgraderade till den nya lådan. Vi hade en så i början, men den exploderade under ett race 2008.
Ni som kan M56-lådor. Behöver ny till en S60 Challenge
Re: Ni som kan M56-lådor. Behöver ny till en S60 Challenge
Sitter på jobbet med en arbetkamrat som har vart med och byggt challange lådor.
han försöker komma ihåg
allmänt om m56 lådan är följande
han kan svara direkt att det är samma utväxling på 3 an och 4an, däremot finns det med kulpeenad 3a
den högsta slutväxeln som finns är 4,45 som satt i s40(vad han kan minnas), och den lägsta va i renault 3,54 tror han
m56h = hög 1 och 2a
m56L = låg 1 och 2a
m56H2 = hög 1 och 2a + Dieselfemma
m56L2 = låg 1 och 2a + Dieselfemma
m56Hk = Hög 1a och 2a + kulpeenad 3a
det här är vad han minns i nuläget
Dessa utväxlingar finns kommer han ihåg.
3.54 , 3.77 , 4.00 , 4.25 , 4.45 vad han kommer ihåg.
hoppas det kan vara till hjälp
han försöker komma ihåg
allmänt om m56 lådan är följande
han kan svara direkt att det är samma utväxling på 3 an och 4an, däremot finns det med kulpeenad 3a
den högsta slutväxeln som finns är 4,45 som satt i s40(vad han kan minnas), och den lägsta va i renault 3,54 tror han
m56h = hög 1 och 2a
m56L = låg 1 och 2a
m56H2 = hög 1 och 2a + Dieselfemma
m56L2 = låg 1 och 2a + Dieselfemma
m56Hk = Hög 1a och 2a + kulpeenad 3a
det här är vad han minns i nuläget
Dessa utväxlingar finns kommer han ihåg.
3.54 , 3.77 , 4.00 , 4.25 , 4.45 vad han kommer ihåg.
hoppas det kan vara till hjälp
Pierre Lifh
Åker 965 familjebil, Har 242 i garaget
Åker 965 familjebil, Har 242 i garaget
Re: Ni som kan M56-lådor. Behöver ny till en S60 Challenge
Ja, det är ungefär vad jag hittat på nätet. Skulle vilja ta en med 4,45 i utväxling, men de verkar bara ha funnits i V40. Frågan är om V40:ans växellådor är lika starka som t ex S60 T5. Eller har de olika styrka?
Någon som vet var man kan hitta info om max vridmoment som de olika varianterna av M56 tål?
Någon som vet var man kan hitta info om max vridmoment som de olika varianterna av M56 tål?
Re: Ni som kan M56-lådor. Behöver ny till en S60 Challenge
vad jag vet är de samma innehåll i lådorna så de skiljer inget i styrka sinsemellan m56orna.
bara utväxlingsförhållandena.
Dock ryktas de något om att m56 lådorna efter typ 04-05 har smidda drev eller dyligt. dock inget jag vet med säkerhet.
har en m56 låda med 4.25 utväxlingen från en s60 05a på 5260 mil liggandes om intresse finns.
bara utväxlingsförhållandena.
Dock ryktas de något om att m56 lådorna efter typ 04-05 har smidda drev eller dyligt. dock inget jag vet med säkerhet.
har en m56 låda med 4.25 utväxlingen från en s60 05a på 5260 mil liggandes om intresse finns.
Jens Hedlund.
Re: Ni som kan M56-lådor. Behöver ny till en S60 Challenge
Jag vet inte om denna är till nån hjälp. La upp den i en annan forumsdel tidigare men den kan ju hamna här med:

De flesta 850 och S/V70 med 2-liters motor har 4,45:1 i slutväxel.

De flesta 850 och S/V70 med 2-liters motor har 4,45:1 i slutväxel.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)