Volvo 142-73 B230 16v turbo streetweek
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *PROVKÖRD*
Nyss hemma ifrån en liten mappingsrunda.
Det var lite små krångel.
Mekaniskt sett fungerar allt som det ska. När vi hade fått iordning på mappningen rätt bra på låg last så skulle vi kolla på en loggfil
så hände något med vemstune och alla inställningar ändrades så gick den bara på två burkar.
Tankade in en gammal config då gick bilen igång igen men allt vi ändrat gick förlorat. Fick iordning på mappningen igen så provade på lite ladd.
Har 1bar nu på grundladd, varvade bara 6000rpm och det var då den riktigt vaknade till liv. Kände att det fick räck nu för dagen, blev ändå en runda
på en timme ungfär. Blir att kolla över motorn lite nu och får iordning på configfilen till nästa gång den ska ut.
Låg bara på 18-19gr tänding på 1bar så kör med väldigt låg tändning nu, men kändes rätt pigg ändå.
Värkar vara mer effekt nu med nya toppen jämför med 8v.
Det var lite små krångel.
Mekaniskt sett fungerar allt som det ska. När vi hade fått iordning på mappningen rätt bra på låg last så skulle vi kolla på en loggfil
så hände något med vemstune och alla inställningar ändrades så gick den bara på två burkar.
Tankade in en gammal config då gick bilen igång igen men allt vi ändrat gick förlorat. Fick iordning på mappningen igen så provade på lite ladd.
Har 1bar nu på grundladd, varvade bara 6000rpm och det var då den riktigt vaknade till liv. Kände att det fick räck nu för dagen, blev ändå en runda
på en timme ungfär. Blir att kolla över motorn lite nu och får iordning på configfilen till nästa gång den ska ut.
Låg bara på 18-19gr tänding på 1bar så kör med väldigt låg tändning nu, men kändes rätt pigg ändå.
Värkar vara mer effekt nu med nya toppen jämför med 8v.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *PROVKÖRD*
Vad kör du med för Firmware ?
Jag kör med 1.1.96 men överväger uppgradering då det finns/kommer bättre version på Closedloop laddtrycksreglering.
Kul att det mekaniskt fungerar iallafall !
Jag kör med 1.1.96 men överväger uppgradering då det finns/kommer bättre version på Closedloop laddtrycksreglering.
Kul att det mekaniskt fungerar iallafall !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *PROVKÖRD*
Jag kör också med 1.1.96. Men kan hända att jag körde med fel version av vemstune. Vilken version använder du Daniel?
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *PROVKÖRD*
När du tittar på en log-fil och markerar en tid i grafen, då kan du spara config och du får med alla inställningar från den tidpunkten. Så har du bara dataloggat allt så finns allt kvar.
Den senaste versionen av VemsTune ska fungera fint, rekommenderar inte att jobba med äldre versioner. Är uppe i 2013-02-... nu.
Kör 1.2.x firmware, då är all kommunikation mellan dator och ECU störnings-skyddat. Mycket bättre uppdaterings-frekvens på lambda-signalen, och bättre EGO correction. Efter 1.2.9 är det väldigt fin laddtrycks-styrning, har provat på ett par bilar nu (Audi PnP-boxar till AAN , bäst med quattro då grepp finnes även så här års här uppe).
Den senaste versionen av VemsTune ska fungera fint, rekommenderar inte att jobba med äldre versioner. Är uppe i 2013-02-... nu.
Kör 1.2.x firmware, då är all kommunikation mellan dator och ECU störnings-skyddat. Mycket bättre uppdaterings-frekvens på lambda-signalen, och bättre EGO correction. Efter 1.2.9 är det väldigt fin laddtrycks-styrning, har provat på ett par bilar nu (Audi PnP-boxar till AAN , bäst med quattro då grepp finnes även så här års här uppe).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *PROVKÖRD*
Bra att veta Mattias att man kan spara ut värdena till config filen.
Det som hände var att jag skulle kolla på loggen under tiden vi körde när jag stängde loggen igen kom det nån fråga om att spara ändringarna så jag svarade ja (hade inga glasögon me kanske ska ta på mig de nästa gång )
Sen gick den bara på två burkar med en massa konflikter på utgångar.
Vi laddade in en config från senaste provrundan sen startade den igen och gick normalt igen.
Frågan är bara vad som hände.
Vi loggar ALLTID.
Det som hände var att jag skulle kolla på loggen under tiden vi körde när jag stängde loggen igen kom det nån fråga om att spara ändringarna så jag svarade ja (hade inga glasögon me kanske ska ta på mig de nästa gång )
Sen gick den bara på två burkar med en massa konflikter på utgångar.
Vi laddade in en config från senaste provrundan sen startade den igen och gick normalt igen.
Frågan är bara vad som hände.
Vi loggar ALLTID.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *PROVKÖRD*
Jag körde med en Vemstune från 2011-11
(Problemfritt)
Är det denna man ska gå på nu Mattias ?
Eller är alla som finns i "webtool" säkra att använda ?


Är det denna man ska gå på nu Mattias ?
Annars är ju 1.1.96 den senaste som står "released" på, och den kör jag redan med.[1.2.10 ] - offered to wide audience for testing, extremely promising
Eller är alla som finns i "webtool" säkra att använda ?


Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *PROVKÖRD*
Daniel: I ditt fall skulle jag gå på 1.2.11, den känns helt klart utprovad. Man kan välja att köra gamla laddtrycks-styrningen, eller nya som det som vanligt saknas vettig dokumentation till. 
Man ska kolla Wiki för att se om en firmware är rekommenderad, webtool ger bara möjlighet att ladda ner. http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... areChanges
Micke : Osäker på vad ni exakt gjorde, men jag misstänker att ni gått offline och öppnat en log-fil, och sen gått online mot ECU igen och nåt har gått fel. Är ju svårt att säga hur/vad så här i backspegeln.
Själv öppnar jag nästan aldrig en logfil om det inte är hemma vid skrivbordet, när jag justerar en motor är jag alltid online och växlar bara mellan en vanlig vy (ctrl+1) och logviewern (shift+8) som alltid visar allt som hänt sedan VemsTune startades och varit online mot ECU.
Det går alltid att spara ner allt som loggats sedan man startat VemsTune (File -> Save Log Buffer) så det är inte hela världen om man glömt starta loggning i datorn (blandas inte ihop med interna loggningen i ECU som startas automatiskt av andra parametrar)

Man ska kolla Wiki för att se om en firmware är rekommenderad, webtool ger bara möjlighet att ladda ner. http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... areChanges
Micke : Osäker på vad ni exakt gjorde, men jag misstänker att ni gått offline och öppnat en log-fil, och sen gått online mot ECU igen och nåt har gått fel. Är ju svårt att säga hur/vad så här i backspegeln.
Själv öppnar jag nästan aldrig en logfil om det inte är hemma vid skrivbordet, när jag justerar en motor är jag alltid online och växlar bara mellan en vanlig vy (ctrl+1) och logviewern (shift+8) som alltid visar allt som hänt sedan VemsTune startades och varit online mot ECU.
Det går alltid att spara ner allt som loggats sedan man startat VemsTune (File -> Save Log Buffer) så det är inte hela världen om man glömt starta loggning i datorn (blandas inte ihop med interna loggningen i ECU som startas automatiskt av andra parametrar)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *PROVKÖRD*
Har inte hänt så mkt sen sist, kollat över diverse grejer till motorn och allt ser bra ut.
Blir att bygga om avgaset imorgon.
Har 2st 90gr kortradie böjar som jag vill ha bort. Så nu blir det två små ljuddämpare istället för en stor.
En precis innan bakaxeln, sen en efter på tvären.
Har även bankat ihop slutröret en hel del då det tog emot rambenet så tror det stryper en heldel.
Sen blir det att mappa vidare om vädret tillåter. Har ju nästan blivit vår här nu.
Blir att bygga om avgaset imorgon.
Har 2st 90gr kortradie böjar som jag vill ha bort. Så nu blir det två små ljuddämpare istället för en stor.
En precis innan bakaxeln, sen en efter på tvären.
Har även bankat ihop slutröret en hel del då det tog emot rambenet så tror det stryper en heldel.
Sen blir det att mappa vidare om vädret tillåter. Har ju nästan blivit vår här nu.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *PROVKÖRD*
ha hah a nä vår e det inte med tanke på snålblåst och minusgrader grrrrrrrrrrr men ingen nederbörd yippee
när blir det bromsning man e ju nyfiken

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *PROVKÖRD*
Vår kanske är lite o ta i. men det har ju inte kommit snö på ett tag nu.
Ska mappa lite mer på gata först så att allt verkelige fungerar som det ska. Sen ska den upp i bänken med lite mer ladd.
Ska mappa lite mer på gata först så att allt verkelige fungerar som det ska. Sen ska den upp i bänken med lite mer ladd.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *PROVKÖRD*
ja precis vi får hoppas ej mer snö blir det bänk eller rullande
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *PROVKÖRD*
Det blir rullande landsväg. Tänkt att mappa den hos grusbusen här på forumet
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *PROVKÖRD*
Så nu är nytt avgas byggt. Den blev lite tystare än innan.
Fan vad jag hatar vanliga avgasskarvar, var ett helvete att få isär det gamla.
Byggde det nu med v-bands skarv istället värt varenda krona.
Fan vad jag hatar vanliga avgasskarvar, var ett helvete att få isär det gamla.
Byggde det nu med v-bands skarv istället värt varenda krona.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *PROVKÖRD*
Jo jag vet känner exakt samma, finns ju till och med billiga v-band på biltema nu förtiden om man nu inte ska ha över 3tum så.. Men som du säger fy fan vad det sättersig! Fan ja trodde ja skulle slita av hela systemet för att få isär det innan man lyckade till det med vband 
När planeras mappning?
Vad kör du för setup på toppen, stummade tryckare eller hydralprofiler?

När planeras mappning?
Vad kör du för setup på toppen, stummade tryckare eller hydralprofiler?
Micke Grönlund
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *PROVKÖRD*
Ska som sagt mappa den lite mer på gata så man ser att allt fungerar som det ska.
Skulle gissa på om ca en månad kommer den upp i bänken.
Har änsålänge bara kört två repor upp till 6000 på grundladd vilketet är ca 1bar.
Det tar 2,4sek ifrån 4500-6000 på 3:ans växel nu ca1bar
Gamla motorn 1,6sek kröp upp till 1,95bar på lite varv.
Kör med stummade original tryckare med arga kammar.

Skulle gissa på om ca en månad kommer den upp i bänken.
Har änsålänge bara kört två repor upp till 6000 på grundladd vilketet är ca 1bar.
Det tar 2,4sek ifrån 4500-6000 på 3:ans växel nu ca1bar
Gamla motorn 1,6sek kröp upp till 1,95bar på lite varv.
Kör med stummade original tryckare med arga kammar.

Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88