VW Polo -98 går bara på tre burkar

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
chevygasser
Lite mer laddtryck

VW Polo -98 går bara på tre burkar

Inlägg av chevygasser »

Hejsan.

Började pula lite med tjejens Polo -98 1.6I häromdagen.

Fick bogsera hem den eftersom den tydligen gick ryckigt och dog. Efter att ha konstaterat att det var väldigt (VÄLDIGT) torrt på olja i vevhuset fylldes ny sådan på med förhoppningen om att det var för dåligt med olja till ventiltryckarna.

Så var icke fallet, så jag tog bilen på en hård provtur vilket resulterade i en rätt varm katalysator. Slet då bort stiften och ettans stift var helt igenknökat med gojjs. Köpte nya stift vilket inte heller löste problemet, utan ettans stift blev surt.

Mätte upp tändkabeln som var redig. Rengjorde fördelarlock och rotor. Löste inte problemet det heller.

Stiftet ger gnista när man jordar det mot blocket.

Kan det vara så illa att ventilerna är kassa så det inte blir något komp? Ska införskaffa en komp mätare i veckan. Men är det någon som har några fler idéer på vad som kan vara felet?

Tackar på förhand :)
Robert Berg
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende

Re: VW Polo -98 går bara på tre burkar

Inlägg av coupe76 »

tryckare som fastnat när den gick utan olja?
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
chevygasser
Lite mer laddtryck

Inlägg av chevygasser »

Inte dumt tänkt alls! :thumbright:

Kom precis hem med komp provaren nu, svart på vitt om en stund.
Robert Berg
chevygasser
Lite mer laddtryck

Inlägg av chevygasser »

Ettan: 12 bar (tänder inte)
tvåan: 14 bar
trean: 14,5 bar
fyran: 14,5 bar

Inte något nytt under solen. Den borde tända på första burken trots lite lägre komp. Märkligt det här.
Kan en lite halvkass tändspole tjura och inte orka tända på den lite sämre cylindern?
Känns inte som att det är läge att leta mekaniska fel utan detta måste vara dåliga tänddelar.
Robert Berg
chevygasser
Lite mer laddtryck

Inlägg av chevygasser »

Lånade en OBDII läsare i dag, så att man i alla fall har kikat felkoderna. Men den rackaren ville inte komunicera med den lille Polon. Så där blev det tji.

Eftersom tändspolen/modulen var starkt misstänkt åkte jag till den lokala skrothandlaren och köpte en bättre begagnad sådan. Även nytt fördelarlock och rotor inhandlades eftersom de gamlöa prylarna var rätt vissna.

Med stort självförtroende vrider jag på nyckeln, och självförtroendet samt mekarglädjen drog i botten.

Nu återstår bara att spridaren har hängt sig. Stiftet är illblött och det rök rätt mycket ur tändstiftshålet efter provkörningen.

Men hur går jag tillväga för att kontrollera spridarfunktionen på bästa sätt? Är det ner med spridarbryggan i en hink och köra på starten?

PLEASE HELP ME :doh: :doh: :doh: :doh:
Robert Berg
smidy
För mycket laddtryck

Inlägg av smidy »

enklast "bonnvis" är ett lämpligt kärl under varje spridare och sedan jämföra nivån så alla kärl att nivån är lika i alla kärl. skulle jag vara du skulle jaga byta plats på 1:ans spridare och kontrollera om problemet följer med spridarens placering/cylinder.
chevygasser
Lite mer laddtryck

Inlägg av chevygasser »

Två spridare har fått byta plats utan någon förändring över huvud taget. Stiftet är fortfarande dyngsurt.

Sista anhalten innan skrotning är nu en titt på kamremmen. Jag är inget mattesnille, men har ändå en magkänsla för att ettan kan komma ur fas medan de andra cylindrarna lyckas tända ifall remmen hoppat en kugge på rent djävulskap.

Nu gäller det bara att våga ta bort kåpan med avskräckande slagord från das fatherland såsom Achtung! och kontaktieren der Mechanik

Är det någon som fått en snilleblixt får ni gärna tipsa, jag är rådlös.
Robert Berg
chevygasser
Lite mer laddtryck

Inlägg av chevygasser »

Hittar ingen info om hur kammens och vevens märkningar ska stå. Är det någon som vet så får ni gärna höra av er.
Robert Berg
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

nu är jag ingen polo mekaniker men vw brukar ha märkningen på svänghjulet via ett hål så bruka rman se nollmarkeringen och kammen brukar ha ett spår på baksidan av kammen där man stoppar in ett plattjärn som ska ligga på utan där ventilkåpspackningen ligger och då ska den även passa in i spåret i kammen
kammen ska alltså vara nollad när spåret ligger plant mot toppens övre kant om de nu är så på även dessa motorer

kamdrevet sitter ofta på en kona på vw och går ställa hur som helst

mvh
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Du skruvar nog mest diesel , Björn. Kamdrevet sitter på kil eller upphöjning el. dyl och går inte ändra på om jag inte minns helt galet. Jag har för mig att det finns en tydlig pil på kåpan och markering på drevet. Tror tom att det står ot
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

japp de är mest diesel hära men jag har även varit med om att bensinarna har konisk kamdrev men nån polo just har jag nog aldrig skruvat i , är inte de en lådbil ;)
mvh
chevygasser
Lite mer laddtryck

Inlägg av chevygasser »

Tror inte ens den kvalificerar sig som lådbil. Man byggde större och snabbare saker redan i 10 års åldern av en gammal cykel-dynamo, ett par sj-pallar och några skottkärrehjul med punktering ;)

Är det så enkelt med markeringarna så är det snart biff. Tack för info, känner mig rätt dum nu när jag inte ens demonterat kamremskåpan :P
Robert Berg
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

dom är då nästan lika små som en lådbil ;) jag hade då fått sitta i baksätet å köra i alla fall ;)
de är inte en ventilfjäder som gått av då
jag hade för nå år sen ett jävla skumt problem då bilen ibland gick på alla 4 men den missade som och hade sig så fort man höjde varven lite och ibland även på tomgång
den hade komp på alla cylindrar då förmodlingen cylindertrycket hjälpte att stänga ventilen men när väl motorn var igång så hängde inte ventilen med och missade
de kan ju vara värt att prova trycka ner tryckaren med nå mjukt matrial så du inte repar den och se så att alla tryckare är ungefär lika trög att trycka ner om du lyfter ventilkåpan
min motor gav inga missljud alls så de tog några dagar å få fram de hära felet kan jag lova men fjädern kunde jag åtminstånde byta på plats efter att kört trycklyft i cylindern och tillverkat ett specialverktyg sen gick motorn klockrent igen
mvh
chevygasser
Lite mer laddtryck

Inlägg av chevygasser »

Ja, nu var problemet löst. Trots att tändkabeln till ettan hade samma värde som resten av tändkablarna, samt gav gnista på stiftet utanför motorn, så var den kass. Satte dit en kabel från min 850, och då gick den som en klocka.

Man lär så länge man lever :doh:

Tack för all hjälp!
Robert Berg
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende

Inlägg av coupe76 »

bra tips! min polo fick 4 tvåor på avgasvärdena nyss. Luktar oförbrännd bensin och kass avgasvärden.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Skriv svar