Började dagen i garaget med att modifiera bänken så jag skulle kunna hålla fast mina kalibreringsplattor när jag ska köra avgas så det blåser upp genom plenumet.
Monterade bort övre delen som topparna ligger på. Mätte ut och borrade lite hål.
Gängade M6. På bilden ligger en av plattorna på plats och jag har börjat att skruva dit överdelen.
Klippte till plattjärnsbitar, borrade hål och svetsade ett par punkter så de ska ligga någorlunda plant när man skruvar fast sedan. På så sätt slipper jag lösa mellanlägg som ska tappas bort.
Fyra hållare blev det och det borde räcka för att hålla tätt när det kalibreras.
En bild till när jag skruvat ihop överdelen. Dags för kalibrering.
På med en 530-topp och så snickrade jag till en liten bit rör som får sitta på avgasporten när den flödas.
Även en 531-topp blev blåst.
Nu vill jag gärna ha lite feedback på om jag har rimliga värden på de flödningar jag gör.
Jämför jag med de diagram som Erland lagt ut på sin sida
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid6.html ligger jag över men enligt honom själv så har han kommit på att han förmodligen haft lite fel vid kalibreringen.
Läs här:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 0&start=45 (Inlägg gjort feb 17, 2013 4:24 am)
Några inlägg längre ner presenterar han siffror på en 405-topp som flödades efter att han korrigerat för felet och har lite siffror där på flöden. Dessa ligger ganska nära det som jag fått fram för den 531-topp jag flödade idag. Så hur mycket skiljer 405 mot 531?