2014 F1 motorer

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

2014 F1 motorer

Inlägg av norrback »

power
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: 2014 F1 motorer

Inlägg av Enok »

Tycker nog F1 tappar att vara "spjutspets teknologi".
15000 rpm, det varvar många sporthojar.
En litereffekt (med turbo) som många "garage trimmare" slår.
Nä tillbaka med 3l V10:or.
Peter Olson
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:20 am, redigerad totalt 1 gånger.
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: 2014 F1 motorer

Inlägg av phixit »

Bild nr 12 till vänster om toppen, är det en wastegate ?
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: 2014 F1 motorer

Inlägg av Johan Lindberg »

Varför har dom en diameter ökning på rören strax innan kollektorn?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:20 am, redigerad totalt 1 gånger.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: 2014 F1 motorer

Inlägg av norrback »

Enok skrev:Tycker nog F1 tappar att vara "spjutspets teknologi".
15000 rpm, det varvar många sporthojar.
En litereffekt (med turbo) som många "garage trimmare" slår.
Nä tillbaka med 3l V10:or.
hög teknologi idag är inte att varva mycket eller ha hög liter effekt. hög teknologi idag är olika sätt att ta tilllvara "överlops" energi och kunna utnyttja denna då den behövs.

/Andre'
power
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: 2014 F1 motorer

Inlägg av Enok »

Absolut, men gör det på typ WTCC el Lemans bilar.
Låt någon klass vara extrem.
Peter Olson
The
Forumsberoende
Inlägg: 5097
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: 2014 F1 motorer

Inlägg av The »

Visa mig den vedbodstrimmade motor med 350+hk/l som håller att plågas på max i timtal. Litereffekt är ingenting utan hållbarhet..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: 2014 F1 motorer

Inlägg av Enok »

Det är inte det som är poängen, den genomsnittlige motorsport intresserade tänker inte på det.
Dem ser bara siffrorna. 15000rpm det varvar jobbkompisens mc och 350L/HK har grannpojkens
streetrace bil, typ. Jag tror det kommer göra att F1 inte kommer betraktas som lika extremt.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 505
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: 2014 F1 motorer

Inlägg av Moparboy440 »

The skrev:Visa mig den vedbodstrimmade motor med 350+hk/l som håller att plågas på max i timtal. Litereffekt är ingenting utan hållbarhet..
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=19680
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: 2014 F1 motorer

Inlägg av phixit »

DEN Hayabusa motorn är väll allt annat än vebotrimmad ;-)
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: 2014 F1 motorer

Inlägg av phixit »

Enok skrev:Det är inte det som är poängen, den genomsnittlige motorsport intresserade tänker inte på det.
Dem ser bara siffrorna. 15000rpm det varvar jobbkompisens mc och 350L/HK har grannpojkens
streetrace bil, typ. Jag tror det kommer göra att F1 inte kommer betraktas som lika extremt.
Jo men kombinera båda så är det inte lika vanligt längre. plus att motorn säkert väger lite i jämförelse med grannens 240 motor.
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: 2014 F1 motorer

Inlägg av Enok »

phixit skrev:DEN Hayabusa motorn är väll allt annat än vebotrimmad ;-)
Den motorn har varit i mitt garage ett antal timmar för div maskinbearbetningar o flödesprov.
Christers verksamhet är också inhyst i ett f.d garage. Så det är helt riktigt vebodstrimmad nej,
men garagetrimmad ja.
Peter Olson
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: 2014 F1 motorer

Inlägg av Cassius »

Enok skrev:Det är inte det som är poängen, den genomsnittlige motorsport intresserade tänker inte på det.
Dem ser bara siffrorna. 15000rpm det varvar jobbkompisens mc och 350L/HK har grannpojkens
streetrace bil, typ. Jag tror det kommer göra att F1 inte kommer betraktas som lika extremt.
Det är ju mer än bara motorerna som gör F1 också. Jag skulle säga att den Genomsnittlige motorintresserade tycker att 550-600hk ur en 1.6liters motor som varvar 15 000 och som samtidigt har ett elektronisk tillskott på 1-200hk som laddas upp över varvet är ganska exotiskt!

Nästa steg, som kanske själv har en vältrimmad gatbil kanske fnyser lite åt dom "måttliga" effektuttagen, men läser denne bara på lite inser nog även han att detta inte är nått man slänger ihop själv hemma, det är lite mer avancerat än så ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Skriv svar