2014 F1 motorer
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
2014 F1 motorer
power
Re: 2014 F1 motorer
Tycker nog F1 tappar att vara "spjutspets teknologi".
15000 rpm, det varvar många sporthojar.
En litereffekt (med turbo) som många "garage trimmare" slår.
Nä tillbaka med 3l V10:or.
Peter Olson
Bild nr 12 till vänster om toppen, är det en wastegate ?
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Kontakt:
Varför har dom en diameter ökning på rören strax innan kollektorn?
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
hög teknologi idag är inte att varva mycket eller ha hög liter effekt. hög teknologi idag är olika sätt att ta tilllvara "överlops" energi och kunna utnyttja denna då den behövs.Enok skrev:Tycker nog F1 tappar att vara "spjutspets teknologi".
/Andre'
power
Absolut, men gör det på typ WTCC el Lemans bilar.
Låt någon klass vara extrem.
Låt någon klass vara extrem.
Peter Olson
Visa mig den vedbodstrimmade motor med 350+hk/l som håller att plågas på max i timtal. Litereffekt är ingenting utan hållbarhet..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Det är inte det som är poängen, den genomsnittlige motorsport intresserade tänker inte på det.
Dem ser bara siffrorna. 15000rpm det varvar jobbkompisens mc och 350L/HK har grannpojkens
streetrace bil, typ. Jag tror det kommer göra att F1 inte kommer betraktas som lika extremt.
Dem ser bara siffrorna. 15000rpm det varvar jobbkompisens mc och 350L/HK har grannpojkens
streetrace bil, typ. Jag tror det kommer göra att F1 inte kommer betraktas som lika extremt.
Peter Olson
- Moparboy440
- Forumsberoende
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=19680The skrev:Visa mig den vedbodstrimmade motor med 350+hk/l som håller att plågas på max i timtal. Litereffekt är ingenting utan hållbarhet..
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
DEN Hayabusa motorn är väll allt annat än vebotrimmad
Jo men kombinera båda så är det inte lika vanligt längre. plus att motorn säkert väger lite i jämförelse med grannens 240 motor.Enok skrev:Det är inte det som är poängen, den genomsnittlige motorsport intresserade tänker inte på det.
Den motorn har varit i mitt garage ett antal timmar för div maskinbearbetningar o flödesprov.phixit skrev:DEN Hayabusa motorn är väll allt annat än vebotrimmad
Christers verksamhet är också inhyst i ett f.d garage. Så det är helt riktigt vebodstrimmad nej,
men garagetrimmad ja.
Peter Olson
Det är ju mer än bara motorerna som gör F1 också. Jag skulle säga att den Genomsnittlige motorintresserade tycker att 550-600hk ur en 1.6liters motor som varvar 15 000 och som samtidigt har ett elektronisk tillskott på 1-200hk som laddas upp över varvet är ganska exotiskt!Enok skrev:Det är inte det som är poängen, den genomsnittlige motorsport intresserade tänker inte på det.
Nästa steg, som kanske själv har en vältrimmad gatbil kanske fnyser lite åt dom "måttliga" effektuttagen, men läser denne bara på lite inser nog även han att detta inte är nått man slänger ihop själv hemma, det är lite mer avancerat än så
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/