Personligen skulle jag gärna se regeländringar som främjar större motorer med fler cylindrar och mer mekaniskt grepp, men mindre aerodynamiskt grepp. Men det kan vi utgå ifrån att det tillhör det förflutna.
"The aim of the new regulations is effectively to increase combustion efficiency thanks to the combination of downsizing, turbocharging and the recovery of the energy contained in exhaust heat (ERS- H) and lost as heat under braking (ERS-K) and then re-using this energy as electricity." Detta är framtiden vare sig vi gillar det eller inte.
Det sagt så måste man ändå imponeras av siffror som 40% lägre bränsleförbrukning med bibehållen motoreffekt. Och 750 hk ur en 1,6-liters motor som ska klara att gå på fulla spjäll i c:a 160 mil(fem race och kval) utan att den får öppnas är väl inte direkt kattskit heller.
2014 F1 motorer
Re: 2014 F1 motorer
Jo, jag köper resonemanget men låt F1 vara.
Sådana hyss passar utmärkt i långlopp( Lemans)
el standarvagns racing( WTCC). Är lite som om
man skulle ge sig på topfuel med massa bränsle
besparings åtgäder. Sedan låter en 3l V10 på 20000 rpm
så jävla gott.
Sådana hyss passar utmärkt i långlopp( Lemans)
el standarvagns racing( WTCC). Är lite som om
man skulle ge sig på topfuel med massa bränsle
besparings åtgäder. Sedan låter en 3l V10 på 20000 rpm
så jävla gott.
Peter Olson
Re: 2014 F1 motorer
Enok:
Jag är med dig
Det var bättre förr och nådde enligt mig sin peak med 3.5-liters V12:or Att utvecklingen på bara 20 år gjort att mesiga 2.4-liters V8:or lämnar lika mycket effekt och dessutom med bättre hållbarhet kan vi förtränga..
Jag är med dig
Det var bättre förr och nådde enligt mig sin peak med 3.5-liters V12:or Att utvecklingen på bara 20 år gjort att mesiga 2.4-liters V8:or lämnar lika mycket effekt och dessutom med bättre hållbarhet kan vi förtränga..
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2786
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: 2014 F1 motorer
Man kan se på F1 tekniken ur flera olika synvinklar.
Men om de använder sugmotorer som varvar 24000 Rpm. är sannolikheten att innovationer och nytänkande inte kommer till användning i standard bilar.
Iallafall inte inom överskådlig framtid.
Det dom skulle begränsa är även bränslet, då skulle motorerna ännu mer kunna närma sig vanliga produktions motorer.
Dessutom torde det hålla nere kostnaderna.
Turbo aggregatet är extremt spännande, och den tekniken kommer flera att ha nytta av.
Jag vet att jag för flera år sedan läste om att Caterpillar experimenterade med detta, så hela vägen från F1 till entreprenad maskiner.
Förhoppningsvis via din bil i garaget om 5 år.
Vill du inte vänta köp en sån här.
http://www.aliexpress.com/item-img/high ... 28454.html
Men om de använder sugmotorer som varvar 24000 Rpm. är sannolikheten att innovationer och nytänkande inte kommer till användning i standard bilar.
Iallafall inte inom överskådlig framtid.
Det dom skulle begränsa är även bränslet, då skulle motorerna ännu mer kunna närma sig vanliga produktions motorer.
Dessutom torde det hålla nere kostnaderna.
Turbo aggregatet är extremt spännande, och den tekniken kommer flera att ha nytta av.
Jag vet att jag för flera år sedan läste om att Caterpillar experimenterade med detta, så hela vägen från F1 till entreprenad maskiner.
Förhoppningsvis via din bil i garaget om 5 år.
Vill du inte vänta köp en sån här.
http://www.aliexpress.com/item-img/high ... 28454.html
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: 2014 F1 motorer
F1 har inte haft någon koppling till standard bilar på
väldigt lång tid, sportvagns prototyper har däremot
det. Att bara få använda en viss mängd bränsle användes
i grupp C på 80 talet, det resulterade i ett antal åtgärder
som senare användes på vanliga bilar.
väldigt lång tid, sportvagns prototyper har däremot
det. Att bara få använda en viss mängd bränsle användes
i grupp C på 80 talet, det resulterade i ett antal åtgärder
som senare användes på vanliga bilar.
Peter Olson
Re: 2014 F1 motorer
Fler motortillverkare blir intresserade av att vara med i F1 om den kunskap de bygger under det utvecklingsarbetet går att använda i standardbilar.
Sport måste vara intressant även för de som investerar pengar i att ta fram tekniken.
Sport måste vara intressant även för de som investerar pengar i att ta fram tekniken.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt: