Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 1/1-18

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 8/3

Inlägg av Robert Markström »

Snabbfråga. Arp till 16V hur mycket skall dessas dras? hur många gånger bör jag efterdra dem?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 8/3

Inlägg av 7aan »

Kan fråga en polare imorgon va dom ska dras :)
Han har nyligen monterat på sin 16v :D
Micke Grönlund
NiclasA
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: fre apr 09, 2010 10:41 am
Ort: Örebro

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 8/3

Inlägg av NiclasA »

120nm va:)?
primer
Forumsberoende
Inlägg: 893
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 8/3

Inlägg av primer »

Inte med ARp! de har annan stigning på gängan Till muttern!
Du måste fått med nåt papper med info när du köpte dom?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 8/3

Inlägg av Robert Markström »

Fick pinnbultarna, muttrar & brickor. Inte ens Arp fett men det hade jag 2 halvfulla
påsar sen tidigare.

Stigningen på arp är 1.25 & m12 std är 1.5 eller tom 1.75 så det skall dras mindre
men hur mycket?


Kolla gärna om han minns! :thumbright:
Locket sitter på med muttrarna dragna för hand
så tänkte man skulle få dra ihop & hinna varmköra
den imorn iaf!

Lite bilder på veckans aktiviteter:

CNC fräsning al'a redneckstyle.
Pelarborr med ett skitstift i chucken.
Gjorde detta fäste helt i onödan mest
troligt men det var ju rätt bra terapi iaf :lol:
Bild


Bild


Bild


Toppen på plats igen. Har dragit in Helicoil i alla
bulthål på grenrörssidan då jag kör med bult rätt
i alut & inte pinnbult. När jag förr förra veckan bytte
avgaspackning så kändes nått hål lite mjukt så
då gjorde jag såhär ist så man slipper bli arg :angryfire:
Bild


En topp jag pysslat lite med till Nitrox´s Stumpall
240. Till den använder vi B230E kolvar som ger 10.3
i grundkompf så förbränningsrummet är lite gröpt.
Men inte fan räckte det, ligger på 9.75-1 nu & vill
nog ner vid 9.0-1 iaf. Får fila lite till :?
Bild


Och det omtalade staget! Obs dålig bild, ides inte gå ner med
"Finkläderna" i smörjgropen :)
Bild


To be continued!
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Perfix
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 29, 2007 1:13 pm

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/3

Inlägg av Perfix »

heh cnc fräsning bonna style... tycker det såg jävligt snyggt ut om du gjort det i pelarborren... ska du flytta givaren? Annat triggerhjul lr?
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/3

Inlägg av Robert Markström »

Jo den är gjord i pelarborren & med bandslipen för att göra utsidan. :wink:

Tanken var kamsynk för att köra utan wastefire men får se hur jag gör.
triggningen sköter jag på remskivan fram på veven med 2 st punkter.


//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/3

Inlägg av Robert Markström »

Åkte på jordens förkylning så det har vart ett lugnt tempo hela veckan.
Sen har det även byggts en 230 8v på sidan om till Nitrox 240 så det har
stulit lite tid det också. Har lackat om lite skit som blitt skamfilat av div.
flygande verktyg också så nu är det fräscht & fint igen!

Men nu är skrotet ihop igen. ska tanka lite glykol & sen varmköra för att sedan riva
& efterdra igen :doh: Blir 8v nästa gång :lol:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/3

Inlägg av Robert Markström »

Sådär ja! Lite har det hänt i bodan.

Kopplat in Coilpack från vems, bosch motorsport spole.
Ja, de var väl det... :lol:

Men att det skulle bråka var väl givet?

Tog tag i det nu i helgen som var. Satt & kollade i scheman
& kopplade allt enligt konstens alla regler med skärmade
kablar osv. Använde mig av vemspiskans kablage & avsäkrade
spolen i vemspiskans originalsäkringar osv.

Kabeln till Camsynks GT1an fick bli den lediga knacksensorkabeln
som var färdig i piskan. Kopplingsbiten var lätt, inställningarna
till nya spolen fick Herr Sandgren flika in med :thumbright:

Jahapp, då startar den nu va? nääää.. :angryfire:


Efter timmar av felsökning & tips & trick från Mattias så starta den
ändå inte. Fick ingen triggersignal överhuvudtaget..? Bränslepumpen
surra inte igång alls när jag drog runt motorn. Ladda in gamla Configen
i boxen & duttade med en mejsel på vevtrigger, då gick pumpen igång.
Ja den funkade ju iaf.

Gjorde då om inställningarna för att köra med coilpaket & triggersignal
var borta igen fastän allt var kopplat rätt & alla inställningar ok..??

Här nånstans bärjade jag bli lite arg :hihi:


Tog då ut båda signal kablarna/stiften till triggers i EC36 kontakten
& vred på tändningen så jag fick 5V+ till dem. Mätte upp spänningen
genom båda medans grannen dutta med en mejsel på både camsynk
& vevtriggern. Båda givarna funkade fint..


När jag stoppat in kablarna igen i EC36 & vänder på kontakten för
att stoppa dit den vita sockeln så ser stiftet till camsynkens signalkabel
lite större ut än de andra.

Det visade sig att när kabelskon pressats så har den blivit lite deformerad
& inte tog tag i stiftet i boxen. Och jag kan skylla ifrån mig & säga att den
kabelskon var färdigpressad så det var inte jag som klämt den. Kollar
alltid noga när jag gör dem själv så dom inte blir vinda/krokiga.

Bytte kabelsko & sen starta den :doh:


Så många timmar kan en kabelsko stjäla av dig :hihi:

Färdiga resultatet :arrow:

Bild

Bild

Bild

Och den lilla rackarn med skadad kabelsko vid styrboxen

Bild




Kortade fördelaren är till salu om någon är sugen.


//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av subw000fer »

Stilig installation :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2795
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av Daniel-635 »

Kan inte annat än hålla med, snyggt !

Nu när du har kamsynk, om du ska joxa med End angle justeringen på spridarna skriv gärna i tråden vart din motor går bäst.
Jag fick oväntat stora problem på "fel" ställe (kring 330°)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av lyyski »

Ser riktigt fint ut, ska börja med min 16v motor nu i dagarna:)

Kör du med hydraltryckare? Isåfall vad varvar du? Orginal kammar?
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av dundersmurfen »

Robban, det blir onödigt stiligt!

lyyski om du kikar här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 6&start=15 så ser du en 16v med hydraultryckare och std kammar och hx40. Det intressanta är hur den verkligen tvärdör över 6000rpm. När man åker och sladdar så är det perfekt för den orkar aldrig ända upp till varvstoppet, den ligger runt 7000stadigt. Undrar om det är std kammarna som dödar den där?

Robban har du en kurva på din, vore kul och se om den kurvan liknar min
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av dsimila »

Ditt fina motorrum sabbar för alla andra. Skäms! :D
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av Robert Markström »

Bra att ni är avundsjuka :thumbright: :lol:


min slocknar också efter maxvrid. Dock tror jag insuget med sina
sugrörs runners ställer till det en del samt orginal pinnarna.

Har vart sugen på bygga nytt insug & snäppet vassare hydralkammar
& se om den håller ut lite längre. För i år så blir det dock bara en Mac ventil
& tvinga ner lite mer luft.

Finns ett diagram på sida 6.


Ang spridare & finesser till dessa överlåter jag åt
någon mer kompetent. Är inte så insatt i vemset
eller datorer öht, bråkar datorn tar jag fram hammarn :wink:



//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Skriv svar