Nostalgi bilder från åren som gått
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 816
- Blev medlem: ons apr 26, 2006 5:50 pm
- Ort: Karlstad
- Kontakt:
vill ni se mer nostalgibilder.. kolla då in mina hemsidor med ca 1.800 bilder fotade mellan 1978-2005.. de flästa bilder är från 70 o 80-talet.
http://spaces.msn.com/moparstellan89/
http://spaces.msn.com/moparstellan89/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 12
- Blev medlem: mån nov 07, 2005 6:32 pm
- Ort: Bjurfors mellan Umeå-Lycksele
Amazonen
Jo det var min köpte den av en farbror i byn och prova med sugturbo,rasade bakaxeln och sedan spårade det ur.
Org framvagn ny bakvagn 4 link ford 9" markwilliams spole,axlar. Blev intresserad av Janne Hanssons kompressor bygge .Tog kontakt vilket ledde till att jag köpte motor o v-xlåda av han.
B20 överdim ,BRC alu stakar,nissehedlund kam hillborn metanolinsprut,fogger lustgassystem.scintilla magnettändning,titanretainers,cheva rostfria avgventiler.grövre stötstänger (minns ej fab) hellicoilgängat i block 12/9 bultar till toppen anv 2,2l skärkantspackning.Kopplingen var en ?? cheva 400 turbo clutch låda. Motorn gick bra laddade ca2,2 bar, ljudet var i allafall värt alla ras.Roligt i alla fall att delar används fortfarande.
reportage om motorn och Jannes Pv finns i Power nr 5/86 Bilsport nr 21/86 samt Bilsport nr 17/88
Org framvagn ny bakvagn 4 link ford 9" markwilliams spole,axlar. Blev intresserad av Janne Hanssons kompressor bygge .Tog kontakt vilket ledde till att jag köpte motor o v-xlåda av han.
B20 överdim ,BRC alu stakar,nissehedlund kam hillborn metanolinsprut,fogger lustgassystem.scintilla magnettändning,titanretainers,cheva rostfria avgventiler.grövre stötstänger (minns ej fab) hellicoilgängat i block 12/9 bultar till toppen anv 2,2l skärkantspackning.Kopplingen var en ?? cheva 400 turbo clutch låda. Motorn gick bra laddade ca2,2 bar, ljudet var i allafall värt alla ras.Roligt i alla fall att delar används fortfarande.
reportage om motorn och Jannes Pv finns i Power nr 5/86 Bilsport nr 21/86 samt Bilsport nr 17/88
På tal om nostalgi så hittade jag detta bygge som har varit i bilsport i början av 89 talet om jag inte minns fel
http://home8.swipnet.se/~w-82588/hot142.jpg
http://home8.swipnet.se/~w-82588/hot142.jpg
mvh AFFE


Hmmz, vad jag vet så sålde han den motorn, men visst han kan ha sparkat ner en ny motor i den. Men den motorn som satt där från början sitter inte där.Renegade skrev:om jag minns rätt så sa han som lackerat gunders PV att den i stort sett bara är plast
och sedan så sitter det en b20 rallycrossmotor i den (2350cc), men jag kan vara ute och cykla på väldigt tunn is just nu
Rocken´n roll
Den där står undangömd i ett garage i hembyn. Sitt nån liten v8 i den nu. Fast bilen har förfallit rätt så mycket. Mycke spackel e de då på den.AFFE skrev:På tal om nostalgi så hittade jag detta bygge som har varit i bilsport i början av 89 talet om jag inte minns fel
http://home8.swipnet.se/~w-82588/hot142.jpg
Det brukar tyvär vara mycke spackel På många gamla byggen ett skräck exempel e en 32a kaross som står i polarns garage på den sitter ca 3 cm spackel på taket efter att dom har choppat det 4 tum någon gång runt 85/86dorte skrev:Den där står undangömd i ett garage i hembyn. Sitt nån liten v8 i den nu. Fast bilen har förfallit rätt så mycket. Mycke spackel e de då på den.AFFE skrev:På tal om nostalgi så hittade jag detta bygge som har varit i bilsport i början av 89 talet om jag inte minns fel
http://home8.swipnet.se/~w-82588/hot142.jpg
Plåt kunskaperna var inte så goda då som nu Å ska man ransaka sig själv så hade man inte så goda plåtkunskaper på den tiden För man har jurt en del misstag genom åren bla en amazon som jag choppade taket på 84/85 som var jäkligt bra


mvh AFFE


Jo nu var det så att Matte sjö köpte den av persson för att sätta i en B230ETmotor.Men det stannade av så jag köpte den av honom och monterade min R-Sport maskin körde nått år men såldedenn rullande till Skellefteå.Dom körde 2 år tror jag sen så köpte Rickard den tillbaks till Umeå.M5 turbo var receptet.Stannade av och matte sjö var ute efter en ny kaross så kan köpte tillbaks den.Så hoppas att matte får ordning på den nu annars får jag vell köpa tillbaks den igenJens Gustavsson skrev:historian bakom amazonen som matte sjö har är också intresant. (skulle va kul om deras olika ägare kunde bärätta lite mer historier om de olika utföranden)
första gången jag såg den var på en av dom första wheels träffarna, det satt en frän kompressor B20 i den och bilen var orange om jag inte mins fel.
senare hadde "budda" i sävar denna bil också med en 2.5L volvo R sport 16v motor med weber 55, mins jag var och åkte med han och den var riktigt pigg på höga rpm (känder ungefär som min B20 på den tiden men det blev aldrig något race dem i mellan)

10:41 @208 kmh
6.60 @170 kmh
MXZ 600 X B***H
6.60 @170 kmh
MXZ 600 X B***H
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21742
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vilka hopp fram och tillbaka vissa bilar hafft
det är ju kul att de byter ägare än att de blir sående dammiga i garagen + att de är kvar innom en 15mils radie
budda du får köpa tilbaks den om inte sjö får tummen ut till nästa år
trodde den äntligen skulle få ut på strippen i år då den facktiskt var klar men tyvär blev det inte så
en csb med en jätte turbo och PG kanse


budda du får köpa tilbaks den om inte sjö får tummen ut till nästa år


en csb med en jätte turbo och PG kanse

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
CSB me likeJens Gustavsson skrev:vilka hopp fram och tillbaka vissa bilar hafftdet är ju kul att de byter ägare än att de blir sående dammiga i garagen + att de är kvar innom en 15mils radie
![]()
budda du får köpa tilbaks den om inte sjö får tummen ut till nästa årtrodde den äntligen skulle få ut på strippen i år då den facktiskt var klar men tyvär blev det inte så
![]()
en csb med en jätte turbo och PG kanse
10:41 @208 kmh
6.60 @170 kmh
MXZ 600 X B***H
6.60 @170 kmh
MXZ 600 X B***H