Tanken är en touring/sporttouring (finns det begreppet?) som man kan åka två vuxna på, den ska ha drag och back, helst elstart.
Under två helger har jag lånat gamla långbandare (Lynx 5900, Aktiv Alaska) och kommit fram till att jag vill ha modernare framvagn, dvs inte bladfjädring. Annars har det känts som de gamla bussarna räckt till hyfsat motormässigt.
Grundtanken var att lägga 10 000 kr (tillräckligt lite för att skotern ska vara "disposeable". Jag kan dock tänka mig att gå upp till runt 20k men bara om det blir väldigt mycket bättre (=mindre skruvning) skoter för pengarna.
För en som inte kan så mycket om skotrar blir ju Blocketsurfandet rätt virrigt...

I den lägre prisklassen har jag kollat på saker som;
Arctic Cat Prowler 1992 (1100 mil)
Polaris XLT SKS 1993
Polaris Indy 500 SKS 1992
Polaris Indy Supertrak 1989
Polaris Indy Trail
Går man upp mot 20k har jag sett;
SkiDoo Summit 583 1996
Lynx Grand Touring 1997
Polaris SKS 800 2001
SkiDoo Touring 380F 2001
Yamaha Venture 480 -99
Yamaha Venture 600
Yamaha Mountain Max 700 1997
Givetvis är skicket avgörande men det jag har noll koll på är eventuella svagheter som hör till vissa modeller/motorer. Nånstans har jag läst att tripplar i gamla Arctic Cat är tveksamma till exempel...
Är det någon som har lust att försöka upplysa mig?
Skulle jag få för mig att lägga ännu mer pengar ska det i så fall vara fyrtaktare så man slipper lukten. Men så långt har jag inte tänkt sträcka mig.
/Gustaf