Behöver lite experthjälp. Ett Originaldrev till en växellåda är uppmätt till HRC 62,5. Ett eftermarknadsdrev till samma låda som fungerar väl är uppmätt till HRC 61. Ett eftermarknadsdrev från samma tillverkare, samma drevsats, som gått sönder, är uppmätt till HRC 55. I samtal med härdningsföretag, som även gjort mätningarna så är det stor skillnad på de båda värderna, men dom har ingen uppfattning om hur det påverkar en växellåda.
Någon som har kunskap och erfarenhet om härdning av kugghjul som har en uppfattning om härdningen kan vara orsaken till detta haveri? Aldrig sett något liknande tidigare.
Jag har erfarenhet av växellådor, men inte härdning eller eftermarknadsdrev.
Jag har heller aldrig sett något liknande på dreven i en låda, men jag har sett slutväxlar som påminner om det där men inte alls så mycket.
I de fallen har jag bedömt det som felinställt som gjort att det skurit.
Drev i en växellåda som skär har inte sett ut så där de jag har sett.
De nöts över en större yta, och blir mer spetsiga så att säga.
Kanske en fråga om att det inte gått lika långt för all del, men de har inte alls fått den där materialförflyttningen.
Alltså att det blir skägg på kanten eller vad man ska säga.
Jag skulle gissa att materialet är för mjukt och därför tappar formen och sedan skär och följer med
sätthärdning är ju en uppkolning av ytan så att den blir hård.
Det kan mycket väl vara som så att eftermarknadsdreven är mjukare i ytan för att de skall hålla belastningen bättre utan att gå av/spricka i härdningen. Självfallet blir det på bekostnad av livslängd pga nötning. Så görs det i drev till bakaxlar avsedda för race.
Som växellådstillverkare har man lite andra krav än trimmare. Där skall det hålla så länge med den och den belastningen.
Min 1:a tanke var också felinställt,, men blev lite osäker när jag kugget som bara var slitet på övre delen av profilen.
I vilket fall som helst, när man nött igenom den hårda ytan går det relativt fort.
Inte så enkelt att det är ett nållager i lådan som har tappat nån nål o hamnat emellan dreven o spräckt ytan ?
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Till saken hör att jag har erfarenheter från ca 20st liknande drevsatser som körts med allt från 300hk till 850hk och några gått flera tusen mil utan tillstymmelse till problem annat än något kuggbrott på någon av de extremare bilarna. Dessa trasiga dreven sitter i en bil som bara lämnar drygt 400hk och gått 350 mil.
Alla nållager ser ut som nya. Även dreven till vxl 1-2 5-6 bortsett fr mindre tryckskador från drevdelar.
Lith, nu börjar vi snacka! Vad är det för detaljer ni härdar? Har du lust att höra med dina kollegor runt fikabordet vad dom tror, hurvida HRC55 kan vara orsaken i detta fallet, eller om skillnaden mellan 55 och 61 är marginell.