6sekunders wankelMazda

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 6sekunders wankelMazda

Inlägg av Erland Cox »

Det är som en GMC tvåtaktsbuss då att det låter värre än det är för att det tänder oftare, här 3 gånger så ofta.

Erland
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Re: 6sekunders wankelMazda

Inlägg av Mattz Larsson »

Men Det går fasligt fort och låter underbart :twisted:

Mattz
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Sv: 6sekunders wankelMazda

Inlägg av Niklas Sandström »

Varje rotor har två tändstift som tänder lite efter varann. Varje rotor har även tre arbetstakter per varv så varje varv har man sex gnistor per rotor.
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: 6sekunders wankelMazda

Inlägg av Performance_seeker »

Hmmm, intressant. Jag undrar hur dom löser det med tändspolarna, det blir inte mycket tid till att ladda dom...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: Sv: 6sekunders wankelMazda

Inlägg av Perra.S »

Performance_seeker skrev:Hmmm, intressant. Jag undrar hur dom löser det med tändspolarna, det blir inte mycket tid till att ladda dom...
Tänk på att det är en utväxling mellan rotorn och veven med. När veven snurrar i 9000rpm gör rotorn bara 3000rpm.
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: 6sekunders wankelMazda

Inlägg av AntonD »

hehe så i slutändan blir det 1tändning per rotor per varv? fast det va ju två stift per rotor så 2 per varv alltså*
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: 6sekunders wankelMazda

Inlägg av smidy »

nej varje rotor arbetar 3 gånger per varv, dvs 3st förbränningar per varv. om vi kallar sidorna på rotorn för 1,2,3 så när sida 1 suger in förbränner sida 2 och sida 3 blåser ut, när sida 1 förbränner suger sida 3 in och sida 2 blåser ut, när sida 1 blåser ut suger sida 3 in och sida 2 förbränner. där av låter en vankel som den varvar jävulen i exemplet som perra.s skrev så fast rotorn "bara" snurrar 3000rpm så är det 9000 förbränningar per rotor åsså e d bara och gångra med antal rotorer, t.ex 3 skivig vankel med 9000rpm på veven ger 18000 förbränningar per minut, således låter det som den varvar 18000rpm...fast det "egentliga" varvtalet bara är 3000rpm.
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: 6sekunders wankelMazda

Inlägg av AntonD »

jag är med på att rotorns arbetscykler. menade att när rotorn varvar en tredjedel av vad veven snurrar så blir det ju en cykel per vevaxelvarv.

vi kan ju säga att det låter som den varvar som satan eftersom den har dubbelt så många förbränningscykler per vevaxelvarv jämfört med en fyrtakts ottomotor som har 1förbränning på 2varv. en rotor har en förbränning på varje varv.
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Re: 6sekunders wankelMazda

Inlägg av Hjorleifsson »

Dumpen efter bränsleinsprutningen i laddluften?
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Re: 6sekunders wankelMazda

Inlägg av Mattz Larsson »

det är ingen dump utan en w-gate.

mattz
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: 6sekunders wankelMazda

Inlägg av Performance_seeker »

smidy skrev:nej varje rotor arbetar 3 gånger per varv, dvs 3st förbränningar per varv. om vi kallar sidorna på rotorn för 1,2,3 så när sida 1 suger in förbränner sida 2 och sida 3 blåser ut, när sida 1 förbränner suger sida 3 in och sida 2 blåser ut, när sida 1 blåser ut suger sida 3 in och sida 2 förbränner. där av låter en vankel som den varvar jävulen i exemplet som perra.s skrev så fast rotorn "bara" snurrar 3000rpm så är det 9000 förbränningar per rotor åsså e d bara och gångra med antal rotorer, t.ex 3 skivig vankel med 9000rpm på veven ger 18000 förbränningar per minut, således låter det som den varvar 18000rpm...fast det "egentliga" varvtalet bara är 3000rpm.
Okej, 3 gnistor per rotorvarv. Hur mycket varvar dom värsta "rotorerna"? Jag är fortfarande lite intresserad av hur dom gjort med tändspolarna, för det känns som man börjar närma sig gränsen. Jag testade mina spolar på lab-bänken till 9000 varv, och det är inga problem, men det är ju bara 4500 varv om man tänker sig att det tänder varje varv.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: 6sekunders wankelMazda

Inlägg av AntonD »

Performance_seeker

Mazdas le mans bilar varvade 9000rpm på vevaxeln. det betyder att rotorn snurrar 3000rpm. rotorn har i sin tur 3cykler per varv så det blir 9000förbränningar/min. En 2-taktsskoters varvar 8-9000rmp. Den tändspolen klarar av det utan problem, och då har den två cylindrar att sköta = 18000 tändningar/min. (wasted fire) Men sen tror jag inte dom har en spole till 3rotorer?
Mattz Larsson skrev:det är ingen dump utan en w-gate.

mattz
på tryckröret? äre nån slags launchcontrol?
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: 6sekunders wankelMazda

Inlägg av Performance_seeker »

AntonD, nu hänger jag inte med riktigt...wasted fire på en 2-taktare?

Jag var tvungen att hämta en miniräknare och försöka skärpa mig lite...om man tänker sig en dwell time + gnista på 5 millisekunder, hur ofta kan det upprepas???

Hmmm, f=1/T = 1/0,005 = 200 Hz, motsvarar 400 Hz på en 4-taktare...

400 Hz blir på 1 minut 60sek*400/sek = 24000 rpm. Okej, en spole per cylinder är inga problem.
2 cyl motsvarar 12000 rpm
3 cyl 8 krpm
4 cyl 4 krpm
8 cyl 3 krpm

Om jag räknat rätt här ser vi att redan en 4-cylindrig motor med fördelare och tändspole är ute på tunn is redan vid 4000 varv. Och en V8 skall vi inte tala om, där kryper man under isen redan vid 3000 rpm!
Tur att jag har 8 spolar ... hehehe 8)
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: 6sekunders wankelMazda

Inlägg av AntonD »

det är en spole för bägge cylindrarna som skickar gnista till tändstiften samtidigt... alltså så ena cylindern får gnista när kolven är i nedre dödläge medans den andra cylindern får gnista som används till förbränning, jag vet inte jag kallar det för wastefire men det kanske inte är det? en gnista blir ju "till waste" :hihi:

*va nog lite trött å vimsig igår, spelar ju ingen roll. aja
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: 6sekunders wankelMazda

Inlägg av AntonD »

Skriv svar