Lite framfart att rapportera. Sommaren drar sig allt närmare och man börjar kännas sig mer och mer stressad över om man kommer hinna klart till sommaren eller inte, målet är ju att äntligen få köra bilen lite i sommar!
Så jag kände att det var dags att göra ett litet ryck. Tanken var att stoppa ner motorn igen för att kunna måtta in växelspakstället men då distanserna jag gjorde till motorkuddarna blev för låga för att passa med styrväxeln monterad var jag tvungen att svarva om dessa. Motorn stoppades sedan ner i bilen igen, känns som motorn hamnade ganska lågt ändå till slut utan att inte ta i någonstans och ändå ha tillräckligt med plats undertill.
Fick masera om växellådsbalken en aning, svarvade två brickor som kuddarna vilar. Tack till svetsarn för hjälpen (som inte vill bli nämd

). Flyttade bak balken ett snäpp men då inte alla hål är gjorda att passa med varandra fick jag lägga på en bit på varje sida för att kunna utnyttja två hål på varje sida.
Blev ingen superpassning, kuddarna linjerade inte helt som det syns på bilden. Men det ska nog gå ändå, får väl se om kuddarna slits ovanligt fort. Blev grym passning för växellådan i tunneln när balken väl kom på plats.
Fick dit spakstället efter lite svetsande, det var inga konstigheter. Ville dock inte göra det klart innan motorn var på plats pga risken för att få göra om göra rätt. Men nu blev det rätt direkt!

Även där blev det perfekt passning mellan växellådstunnelns tak och själva spakstället, ca 5mm tillgodo.
Sen satte jag dit växellänkaget för att passa in gaffeln, fick göra en böj på den för att minimera risken för att hardyskivan ska ta i. Detta kändes riktigt skönt att få dit då det har blivit rätt mycket försenat.
Mätte även fram hur lång växelspaken ska vara, kommer få ett utväxlingsförhållande på knappt 3 vilket gör att toppen på spaken kommer kunna röra sig 72mm mellan ändlägena, vilket kändes rätt bra när jag provade med en annan spak jag hade. Ska svarva fram en plastknopp till spaken sen för att slippa hålla i en kall/varm metallspak.
Sen har jag också snickrat ihop en ny batterihylla. Tanken från början var att ha batteriet i skuffen men då jag inte riktigt kunde komma på en lösning som kändes tillräckligt bra samt att batteriet skulle ta en del av utrymmet bestämde jag mig för att flytta det till kupén istället. Pga av gasbildningsrisken får man inte ha ett konventionellt batteri i kupén så jag fick köpa mig ett AGM batteri. Blev ett Optima Yellowtop 55Ah.
Såhär blev det, hållare för huvudsäkring på vänster sida och huvudströmbrytare på höger, då jag kan nå den från förarplatsen. Bultas med 4st M8 bult genom golvet. Om det får plats kommer det hamna precis bakom passagerarstolen, annars sätter jag det som på bilden. Detta känns som en mycket bättre placering än i skuffen, vinner ganska mycket höjdskillnad på detta också minst 30 cm samt att jag slipper ha jättelånga (och tunga) strömkablar.
Har provmonterat en massa andra grejer också, bland annat främre kardanen. Den satt riktigt bra, ibland känns det som vissa saker passar för bra

Satte även dit nya gasvajern, på mittenrullen var den precis lagom i längd. Var tvungen att sätta mig och torrgasa lite

Dock behöver jag nog flytta fästet på gasrullen 5-10mm i sidled för att undvika eventuell slitage på vajern. Fästet jag gjort först hade jag tänkt använda spåret längst till höger.