Bygge av flödesbänk

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Karl V
Forumsberoende

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Karl V »

Jag har provat lite i mitt bänkbygge och först hade jag ett system då jag startade dammsugarmotorerna i steg och sen styrde en av motorerna med "gasen" som sitter standard på. Då vandrade trycket lite upp och ned.
Nu har jag satt dit en läckventil och startar motorerna i steg men jag har inte hunnit prova än hur det fungerar.

/Karl
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Ikväll känner jag mig frustrerad.

Jag har justerat värdena jag fick från flowperformance och de verkar stämma bra.

Om jag kalibrerar med min minsta kalibreringsplatta och sedan kör de andra två större plattorna stämmer flödet riktigt bra.

Så lägger jag på en 531-topp och får för höga värden. Vid låga lyft stämmer det ganska bra men sedan springer det iväg för mycket så jag får känslan att det det är nästan ett linjärt fel.
I storleksordningen 5-6% på både insug och avgas. Frustrerande som f-n.
Körde kalibreringsplattorna före och efter och de stämmer bra.

Nu ska jag jobba i tre dagar med skiduthyrning strax utanför Åre, som omväxling från det vanliga jobbet och kanske kommer jag med friska idéer på måndag till garaget.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Om sätena inte är original på 531 toppen så kan den flöda över 200 CFM in utan portning vid 16mm.
Kolla om det är nåt gjort med dom.

Erland
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Kul tråd det här.
En flödesbänk skulle man själv byggt för länge sedan, men det har inte blivit av.
Man börjar i allafall fundera, över vad som kan vara problemet, trots att man inte har någon erfarenhet av flödesbänkar, för det är ju ändå fysikens lagar som gäller. Men dom är inte alltid så lätta att förstå sig på.
Det här med att trycket vandrar lite, kan inte det bli lite stabilare med ett galler?
På något sätt, så känns det som att det borde stabilisera trycket, och styra luften, så den inte blir så "orolig", eller hur jag nu skall utrycka mig.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Inlägg av Performance_seeker »

Utan att känna till detaljerna undrar jag om styrningen av motorerna möjligen kan bidra till "vandringarna". Att spänningsstyra motorer som driver fläktar misstänker jag kan ge upphov till variationer ganska lätt.
Känns som en frekvensstyrd motor skulle vara lite mer förutsägbar, men jag har ingen praktisk erfarenhet av det där.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Jag ska testa med en spillventil och full fräs på motorerna.

Jag har kommit på ett par saker jag ska testa att ändra. Jag ligger ganska konsekvent 6% för högt.
Jobbar som jag nämnt tidigare på annan ort några dagar så jag har tid att komma på saker att testa.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Efter helgens tester får jag nog nöja med med det faktum att jag förmodligen ligger ca. 6% för högt.

Jag kan ju hantera det på olika sätt.
Antingen räknar jag av 6% på mitt slutresultat eller så kalibrera jag bänken med ett värde som är 6% lägre än de flödesplattor jag har.
Har tagit en kontakt för att se om jag kan låna en uppsättning av de kalibreringsplattor som togs fram här på forumet. Hade varit intressant med andra referensvärden.

Idag ska jag se om jag kan hitta material till spillventilen. Kom på en idé igår så det blir minimalt med arbete.

Förhoppningsvis ska jag sätta igång med lite topplock efter det här.
Får bli lite tafatta folkraceförsök först.
awes
För mycket laddtryck

Inlägg av awes »

Jag tycker själv det är kul att ligga "rätt" men största anledningen till att ha en flödesbänk är väl att se skillnaden när man bearbetar en topp inte nödvändigtvis kunna redovisa flödessiffror som är 1-1 jämförbara med vad andra får fram. Och 5% måste väl vara inom ganska OK marginal?
Och är dessa 5% helt konsistent så kan du ju porta i godan ro och lita på att ökningen du ser när du flödar verkligen är en ökning.

Jag förstår din frustration när du får olika resultat med platta och verkligt topp.
Men förutsättningen att dina tester skall leda till exakt resultat måste även toppen vara körd i en bänk som visar samma värden som din med samma kalibereringsplattor och att du flödar med samma dysa/lera/trattar, samma cylinder diameter samt placerar toppen exakt lika på cylindern.
Först då vet du hur mycket "fel" din bänk visar.

Eller är jag helt snett ute?
Anders
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Du har helt rätt. Det är omöjligt att "veta" om man ligger helt rätt.

Jag vill gärna ha så rättvisande siffror som möjligt för att det ska stämma så bra som möjligt vid t.ex. avstämning mot Pipemax. Så klart kan även en jämförelse var intressant mot andra.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Har glömt att tacka Kaxxen för lånet av 531:an.
Ska flöda din BMW-topp bara du har sågat isär den.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Om du ligger 6% för högt i flöde så kan du minska flödet som dina
kalibreringsplattor ska flöda med 6% så borde värdena bli rätt.
Prova och berätta hur det fungerade.

Erland
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Gör jag så som du föreslår Erland så stämmer mina värden rätt bra på de toppar jag flödat (531 och 530) mot de värden jag hittat på din hemsida, här på forumet och andra ställen.

Så med den vetskapen ska det bli intressant att testa med kalibreringsplattor som Martin H kört fram tidigare till folk här på forumet. Han ska ordna en uppsättning till mig eller så kommer jag att få låna hans plattor.

Edit: Det blir ju liksom lite baklänges-kalibrering då jag får hitta nya värden på plattorna för att jag ska få hyggligt rättvisande värden för topparna. Men är det så jag måste göra för att hamna rätt så får det vara så.
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende

Inlägg av Kaxxen »

Kul att sakerna som ligger å dammar kommer till användning :lol: Ska bara få ork att kapa isär bmw toppen, kommer ta en stund :roll:
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Idag har jag modifierat bänken lite men först tillfredsställde jag lite behov av att labba med lite insugskanaler.

Började med att förlänga gängstången på en luftventil, borra hål i en 90-gradersböj och plasta ihop med glasfiberspackel.
Bild

Monterade bort röret som går upp från motorlådan och kapade det.
Bild

Satte på ett Y-rör och monterade på den plastade konstruktonen.
Bild

Här syns hur gängstången går igenom till framsidan.
Bild

Så har ser det ut på baksidan när allt är ihopsatt.
Bild

Gjorde en enkel ratt av ett ändlock som jag skruvade fast på gängstången på framsidan så jag kan justera det här på ett enkelt sätt när det flödas.
Bild

Så nu ska jag låta glasfiberspacklet härda innan jag provkör i morgon.
Blir intressant att se om det blir lite stabilare tryck i plenumet med full fjång på motorerna och spillventil istället.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Inlägg av Performance_seeker »

Jag håller tummarna! :D
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar