FreddieK: Jag hoppas inte att det gör något att jag lånar din tråd, men med tanke på att vi har i stort sett samma delar i motorerna och delar nästan samma problem så kan jag likaväl ta det här istället för en nästan identisk tråd! Du kanske även får reda på något genom mina problem och jag genom dina.
Jag har idag varit ute och:
Rengjort tomgångsmotor och gasspjäll.
Sprutat med startgas över vakuumslangar och alla möjliga ställen där det kan dra tjuvluft.
Kört massvis med testrundor.
Kollat felkoder.
Återigen ger den felkod: 2-2-3, vilket är tomgångsventilen. Således förmodar jag att tomgångsmotorn på min helt enkelt är sönder?
En kort stund innan idag fungerade det att köra med tomgångsmotorn inkopplad utan att bilen dog, däremot låg tomgången på 1400 rpm. Men den dog i alla fall inte en enda gång trots höga varv och snabba frikopplingar.
Senare under kvällen hade jag haft bilen ståendes och jag rengjorde då tomgångsmotorn, gasspjället, kontrollerade alla packningar, slangar (som var nya i stort sett) och satte dit nya slangklammor. Jag kortade även ned somliga slangar som låg nästan vikta så att de inte ligger dåligt längre.
Efter detta så startade jag den med tomgångsmotorn inkopplad och nollade felkoder. Då fick bilen spel och gick upp i 2500 rpm, ned till 1500 rpm och sedan upp igen. Jag sprutade med startgas runt alla ställen jag kunde hitta som den kunde tänkas läcka på men det gav ingen skillnad. När jag drog ut tomgångsmotorn igen så sjönk den till 1400-1500 rpm igen.
Jag stängde då av bilen en stund men kopplade in tomgångsmotorn återigen för att prova. När jag startade den igen så dog den omgående när man släppte gasen. Man kunde gasa upp den utan något som helst problem, men direkt när man släppte gaspedalen sjönk den helt till 0 rpm och tvärdog, trots att jag stod stilla med bilen vilket fungerat innan då det bara är när man frikopplar som den dör.
På grund av detta drog jag ut den igen och körde och handlade med bilen och tänkte prova köra en längre runda med den i samma veva. Den går som innan nu, alltså med utdragen tomgångsmotor. Jag har en orolig tomgång, men den ligger under 1500 rpm i alla fall. Dessutom hackar bilen vid för låg hastighet på för hög växel. Fyran i femtio är uteslutet då bilen börjar rycka.
Gällande avlastningsventilens ljud så pyser det en del samtidigt som det kvittrar svagt. Allt ljud kommer från högersidan, så den skickar i alla fall tillbaka luften. Jag har dessutom öppet luftfilter, så det kan ju ge ett ökat pysljud jämfört med om jag hade haft original luftburk. Om ventilen läcker på tomgång har jag inte kollat, men jag ska kolla det imorgon!
Jag får leta upp en annan tomgångsmotor och prova, så får jag återkomma med svar. Jävla irriterande när jag kör på månaden nu innan ombesiktning. Besiktigade bilen med åtta tvåor som måste åtgärdas och de gillade inte denna tomgången, även om de inte anmärkte på den. Å andra sidan mätte de inte avgasvärdena heller på grund av läckage.
Det kan inte orsakas av mjukvaran förresten? Jag tänkte på det då besiktningsmannen sade det, men samtidigt tycker jag att det låter lustigt. Det sitter Vikingchip i just nu.
Blev mycket text nu, men jag hoppas som sagt FreddieK att du inte blir sur på mig!