Problem med dumpventil

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
FreddieK
Lite mer laddtryck

Problem med dumpventil

Inlägg av FreddieK »

Hej! Bytte turbo på min 940 nyligen till en tb58 och köpte även en kopia på Boschdumpen i alu, alltså en återcirkulerande.
Problemet är att jag inte fått det till att lira. Det kvittrar när jag släpper gasen. Jag har testat alla fjädrar som man fick med, har även testat att köra utan fjäder, men utan resultat. Vakuumslangen som sitter på är inte 6mm invändigt som jag tror man ska ha egentligen, men hur pass mycket påverkar detta? Den slangen som sitter på har 4mm diameter invändigt.

På Elmia igår så pratade jag lite med Krister på KL racing, men han sa att dom kan låta så...men det ska väl ALDRIG kvittra??

Idag var jag och handlade en Bosch-orginal dump men det blev samma resultat. Testade sen att ta bort återcirkulationsslangen och körde med den öppet, eller hur man ska säga. På tomgång blåste det ur bägge dumpventilerna, men ska dom inte vara stängda då?
När jag sedan körde med bilen så, så hördes det att kvittret kommer från dumpen. Borde det inte komma från luftfiltret om det är luft som studsar tillbaka mot kompressorn? Bosch-orginalet lät betydligt bättre då iaf.

Som ni kanske märker så är jag ingen expert på det här området, därför jag frågar alla kunniga här på forumet. ;)
Bjorn C
Forumsberoende

Re: Problem med dumpventil

Inlägg av Bjorn C »

kolla så de inte suger åt vakumslangen till dumpen så vakumet aldrig når dumpen
mvh
FreddieK
Lite mer laddtryck

Inlägg av FreddieK »

Jodå, det suger i slangen ända fram till dumpen.
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

men vad är problemet igentligen
du säger att du inte fått de att lira men den dumpar ju luften de hör du ju står de ju i texten så vad är de sominte lirar igentigen

på tomgång har du ju vakum i insuget så då kan dumparna vara öppen om du har svag fjäder men då har du ju ändå inge laddtryck där nere så de spelar ju mindre roll
vakumet tappar du ju när du öppnar spjället å då ska ju dumpen stänga
mvh
FreddieK
Lite mer laddtryck

Inlägg av FreddieK »

Problemet är att det kvittrar, för som sagt så ska det väl aldrig göra det?
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

om de kvittrar ,pyser eller annat ljud på dumpen borde ju mer bero på designen av dumpen
så länge den kvittrar så släpper den ju luft i alla fall och har du återcirkulerande dump så åker ju luften tillbaka före turbon och då är de ju som de ska
dumpen har man ju för att just dumpa luften och behålla varven på turbon så den inte bromsas upp då du stänger spjället
en återcirkulerande dump har man ju för att luftmassemätaren mätt upp en vis mänga luft som motorn sugit i sig å då återcirkulerar man den för att den mängden just har blivit uppmätt i luftmassemätaren och justerat bränslemängden efter dom förhållandena

jag har kört med öppna dumpar bla på mig 850t5 jag hade för några år sen å de var då inga problem men man hade kanske tjänat nån kr i soppa på en återcirkulerande men den gick då lika bra för de
mvh
FreddieK
Lite mer laddtryck

Inlägg av FreddieK »

Kunde köra bilen lite mer idag och hörde att när man släpper gasen så kvittrar det från luftfiltret, följt utav pyysssssh-ljudet från dumpen. Krävs det två dumpar då? Tänkte att den inte hinner släppa ut all luft. Jag laddar ju inte mer än 1,3 bar. Eller ska jag satsa på att köpa en helt ny Bosch-orginal dump? För den jag har nu är begagnad. Och KL racings kopia vill jag inte ens prata om, funkade inte alls tycker jag..
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

jag tror att du kan behöva 2st för att få bort allt äckligt kvitter :)
jag körde förut med en boschdump och den blåste sönder,monterade 2st bredvid varann och det funkade men
kvittrade lite. men när jag delade på dom och satt en vid turbon och den andra vid insuget så blev det bra!
jag tror att om dom släpper ut i var sin ände av systemet så minskar risken för svängningar i rörsystemet.

/F
FreddieK
Lite mer laddtryck

Inlägg av FreddieK »

Tackar för tipset! Ska testa detta så fort jag har fått hem delar! :)

Kan bjuda på ett klipp med denna förkylda bäver...så hör ni ju hur det låter...

http://www.youtube.com/watch?v=Ci-r3tir ... e=youtu.be
Bazzzinga
Lite mer laddtryck

Inlägg av Bazzzinga »

Jag har också problem med min Volvo 945. Det är även på den en TB58 och den återcirkulerande kopian från KL.

Motorn går klockrent så sett och den kvittrar lite grann, men jag har ett helvete med tomgången. Det är omöjligt att köra utan att bilen dör med tomgångsmotorn inkopplad. Är den inkopplad går bilen bra tills det att jag kopplar och då sjunker tomgången så hastigt att bilen helt sonika inte orkar hållas igång.

Kör jag utan tomgångsmotorn å andra sidan har jag tomgång på 1500 rpm och den avgassmäller.

Detta gör mig galen. Är det fel på tomgångsmotorn eller dumpventilen?

En kille jag pratade med sade att jag ska prova koppla in dumpventilen på det högra tryckröret (alltså det mellan turbo och IC) istället för det vänstra som jag har nu (mellan IC och insug). Kan detta göra någon skillnad?

Har jag tomgångsmotorn inkopplad får jag dessutom felkoder på den om bilen står igång för länge på tomgång. Dock fungerar ju tomgången och allt tills att jag frikopplar. Jag har även provat mixtra med fjädern utan framgång.

Vidare tänkte jag på ifall den höga tomgången kan bero på tjuvluft eller vakuumslangar kanske? Hur kontrollerar man ifall det är fel?
Brains
Ganska mycket laddtryck

Sv: Re: Problem med dumpventil

Inlägg av Brains »

Bazzzinga skrev:Jag har också problem med min Volvo 945. Det är även på den en TB58 och den återcirkulerande kopian från KL.

Motorn går klockrent så sett och den kvittrar lite grann, men jag har ett helvete med tomgången. Det är omöjligt att köra utan att bilen dör med tomgångsmotorn inkopplad. Är den inkopplad går bilen bra tills det att jag kopplar och då sjunker tomgången så hastigt att bilen helt sonika inte orkar hållas igång.

Kör jag utan tomgångsmotorn å andra sidan har jag tomgång på 1500 rpm och den avgassmäller.

En kille jag pratade med sade att jag ska prova koppla in dumpventilen på det högra tryckröret (alltså det mellan turbo och IC) istället för det vänstra som jag har nu (mellan IC och insug). Kan detta göra någon skillnad?

Har jag tomgångsmotorn inkopplad får jag dessutom felkoder på den om bilen står igång för länge på tomgång. Dock fungerar ju tomgången och allt tills att jag frikopplar. Jag har även provat mixtra med fjädern utan framgång.

Vidare tänkte jag på ifall den höga tomgången kan bero på tjuvluft eller vakuumslangar kanske? Hur kontrollerar man ifall det är fel?
Sitter återcirkulationsröret som det ska mellan turbo och lmm så är det inte dumpen som orsakar felet.
Bazzzinga
Lite mer laddtryck

Inlägg av Bazzzinga »

Brains skrev:
Bazzzinga skrev:Jag har också problem med min Volvo 945. Det är även på den en TB58 och den återcirkulerande kopian från KL.

Sitter återcirkulationsröret som det ska mellan turbo och lmm så är det inte dumpen som orsakar felet.
Jadå, det sitter som det ska, det tror jag i alla fall.

Jag har kopplat in det med en armerad PVC-slang på 25 mm i innerdiameter. På insugsslangen sitter det med en slanganslutning från insidan och ut och vid kontaktytan mellan adaptern och insugsslangen har jag limmat med superlim för att täta det riktigt. Slangklämmor sitter runt båda slangarna.

Bild på anslutningen: http://i50.tinypic.com/mwves9.jpg
Bild på helheten: http://s8.postimg.org/62f1cffz9/IMG_1135.jpg

Men du tror inte på dumpventilen då? Är det tomgångsmotorn som är felet eller kan det vara något annat?
Brains
Ganska mycket laddtryck

Sv: Problem med dumpventil

Inlägg av Brains »

Eftersom luften som kan sugas genom dumpen ändå passerar lmm så är inte den orsaken.
Då tror jag mer på läckage eller dålig tomgångsmotor.
Bazzzinga
Lite mer laddtryck

Inlägg av Bazzzinga »

Brains skrev:Eftersom luften som kan sugas genom dumpen ändå passerar lmm så är inte den orsaken.
Då tror jag mer på läckage eller dålig tomgångsmotor.
Okej!

Jag tänkte kolla upp och byta ut samtliga vakuumslangar, oavsett läckage eller ej, i förebyggande syfte. Likaså tänkte jag se om jag kan mäta upp tomgångsmotorn eller se om jag kan låna någon annan och prova.

Vad finns det mer för alternativ för en konstig tomgång där bilen dör när man frikopplas?
Bazzzinga
Lite mer laddtryck

Inlägg av Bazzzinga »

FreddieK: Jag hoppas inte att det gör något att jag lånar din tråd, men med tanke på att vi har i stort sett samma delar i motorerna och delar nästan samma problem så kan jag likaväl ta det här istället för en nästan identisk tråd! Du kanske även får reda på något genom mina problem och jag genom dina. :)

Jag har idag varit ute och:

Rengjort tomgångsmotor och gasspjäll.
Sprutat med startgas över vakuumslangar och alla möjliga ställen där det kan dra tjuvluft.
Kört massvis med testrundor.
Kollat felkoder.

Återigen ger den felkod: 2-2-3, vilket är tomgångsventilen. Således förmodar jag att tomgångsmotorn på min helt enkelt är sönder?

En kort stund innan idag fungerade det att köra med tomgångsmotorn inkopplad utan att bilen dog, däremot låg tomgången på 1400 rpm. Men den dog i alla fall inte en enda gång trots höga varv och snabba frikopplingar.

Senare under kvällen hade jag haft bilen ståendes och jag rengjorde då tomgångsmotorn, gasspjället, kontrollerade alla packningar, slangar (som var nya i stort sett) och satte dit nya slangklammor. Jag kortade även ned somliga slangar som låg nästan vikta så att de inte ligger dåligt längre.

Efter detta så startade jag den med tomgångsmotorn inkopplad och nollade felkoder. Då fick bilen spel och gick upp i 2500 rpm, ned till 1500 rpm och sedan upp igen. Jag sprutade med startgas runt alla ställen jag kunde hitta som den kunde tänkas läcka på men det gav ingen skillnad. När jag drog ut tomgångsmotorn igen så sjönk den till 1400-1500 rpm igen.

Jag stängde då av bilen en stund men kopplade in tomgångsmotorn återigen för att prova. När jag startade den igen så dog den omgående när man släppte gasen. Man kunde gasa upp den utan något som helst problem, men direkt när man släppte gaspedalen sjönk den helt till 0 rpm och tvärdog, trots att jag stod stilla med bilen vilket fungerat innan då det bara är när man frikopplar som den dör.

På grund av detta drog jag ut den igen och körde och handlade med bilen och tänkte prova köra en längre runda med den i samma veva. Den går som innan nu, alltså med utdragen tomgångsmotor. Jag har en orolig tomgång, men den ligger under 1500 rpm i alla fall. Dessutom hackar bilen vid för låg hastighet på för hög växel. Fyran i femtio är uteslutet då bilen börjar rycka.

Gällande avlastningsventilens ljud så pyser det en del samtidigt som det kvittrar svagt. Allt ljud kommer från högersidan, så den skickar i alla fall tillbaka luften. Jag har dessutom öppet luftfilter, så det kan ju ge ett ökat pysljud jämfört med om jag hade haft original luftburk. Om ventilen läcker på tomgång har jag inte kollat, men jag ska kolla det imorgon!

Jag får leta upp en annan tomgångsmotor och prova, så får jag återkomma med svar. Jävla irriterande när jag kör på månaden nu innan ombesiktning. Besiktigade bilen med åtta tvåor som måste åtgärdas och de gillade inte denna tomgången, även om de inte anmärkte på den. Å andra sidan mätte de inte avgasvärdena heller på grund av läckage.

Det kan inte orsakas av mjukvaran förresten? Jag tänkte på det då besiktningsmannen sade det, men samtidigt tycker jag att det låter lustigt. Det sitter Vikingchip i just nu.

Blev mycket text nu, men jag hoppas som sagt FreddieK att du inte blir sur på mig!
Skriv svar