Problem med dumpventil
Re: Problem med dumpventil
dagens startgas är i regel så jävla dålig så de ändrar knappt motorvarvet om du sprayar rakt in i insuget tyvär
vars hade du avgasläckaget när dom inte mätt avgasvärdena ? de är väl inte före lamdan för i så fall kanske den får spel pga den får fel världen pga läckaget
mvh
vars hade du avgasläckaget när dom inte mätt avgasvärdena ? de är väl inte före lamdan för i så fall kanske den får spel pga den får fel världen pga läckaget
mvh
- Johan Posth
- Forumsberoende
Sv: Problem med dumpventil
Har du kontrollerat spällägesgivaren? Så att den verkligen går till när du inte rör gasen? Altså så fort du vrider gasrullen så ska du höra ett litet klick ifrån spjällägesgivaren. Den givaren aktiverar tomgångsregleringen när du släppt gasen. Mvh
Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
Ja, den är inga problem. Den klickar ganska direkt när man vrider på gasrullen som du beskriver.Johan Posth skrev:Har du kontrollerat spällägesgivaren? Så att den verkligen går till när du inte rör gasen? Altså så fort du vrider gasrullen så ska du höra ett litet klick ifrån spjällägesgivaren. Den givaren aktiverar tomgångsregleringen när du släppt gasen. Mvh
Jo, det läcker vid mellan downpipen och turbon, så det kanske rör till värdena för tomgångsmotorn. Jag tänkte plocka av downpipen och turbons anslutning där för att se om jag kan få det riktigt tätt.Bjorn C skrev:dagens startgas är i regel så jävla dålig så de ändrar knappt motorvarvet om du sprayar rakt in i insuget tyvär
mvh
Kan det vara så enkelt att läckaget där gör att tomgången blir lidande?
-
- Ganska mycket laddtryck
Ventilen är felvänd. Trycket och vakuumet ska inte belasta membranet i ventilen. En original Bosch ventil ska kopplas enligt denna bild.

/Daniel

/Daniel
Så det hålet man ser härifrån ska alltså kopplas mot tryckröret eller förstår jag fel?
-
Helt rätt! Kopplas den fel så kan membranet skadas samt att den tjuvöppnar om trycket blir för högt.
/Daniel
/Daniel
Det var som fan! Haha, det måste jag prova att ändra på imorgon då. Jag har nämligen det tvärt om. Tyckte att det kändes mest logiskt när jag kopplade in den.
-
Om inte kopian är av annan konstruktion med det tror jag inte. Får man inte med någon bruksanvisning när man köper en ventil?
/Daniel
/Daniel
Nej, det var dåligt med det. Ventilen kom i en kartong med frigolit på insidan tillsammans med en kort 3mm slang och två fjädrar samt två slangklämmor. Det var allt som kartongen innehöll.
På Saab som har Bosch plast dump. så sitter dom på ng900,9-3 och 9-5 "fel vända" original, funkar utmärkt med andra ord. Dom klarar då högre laddtryck utan att tjuvöppna.
Ja mitt problem är löst iaf. Var inne på Audi och köpte två dumpventiler från TT. Nu sitter dom monterade och det dumpar så fint. 
Och det är lugnt att tråden lånades..

Och det är lugnt att tråden lånades..

Ville bara uppdatera och säga att jag fått bukt på mitt problem också.
Det var gasspjällsgivaren som var problemet i mitt fall. Den slog ifrån för sent, så bilen sjönk så pass hastigt i varv att den dog och inte stoppades upp där nere runt 1000 varv. Nu efter att jag justerat den lite så fungerar motorn klockrent. Dessutom tätade vi avgassystemet riktigt och svetsade om allting och gjorde det riktigt så att det inte läcker längre.
Fan, bilen går oerhört mycket bättre överlag och jag upplever till och med att jag har bättre tryck i den nu. Laddar fortfarande bara 0,4-0,5, men bilen vare sig hackar eller avgassmäller längre. Nog gjorde läckaget att motorn gick sämre.
Riktigt skönt att både tomgång och motorgång fungerar nu. Bilen gick igenom blankt för några dagar sedan på besiktningen med. Detta dock på ombesiktningen... Fick åtta tvåor på den ordinarie besiktningen.
Det var gasspjällsgivaren som var problemet i mitt fall. Den slog ifrån för sent, så bilen sjönk så pass hastigt i varv att den dog och inte stoppades upp där nere runt 1000 varv. Nu efter att jag justerat den lite så fungerar motorn klockrent. Dessutom tätade vi avgassystemet riktigt och svetsade om allting och gjorde det riktigt så att det inte läcker längre.
Fan, bilen går oerhört mycket bättre överlag och jag upplever till och med att jag har bättre tryck i den nu. Laddar fortfarande bara 0,4-0,5, men bilen vare sig hackar eller avgassmäller längre. Nog gjorde läckaget att motorn gick sämre.
Riktigt skönt att både tomgång och motorgång fungerar nu. Bilen gick igenom blankt för några dagar sedan på besiktningen med. Detta dock på ombesiktningen... Fick åtta tvåor på den ordinarie besiktningen.