PWM styra elektrisk vattenpump
Moderator: backeliten
PWM styra elektrisk vattenpump
Jag skulle vilja PWM styra min vattenpump, det är ett elende att få upp värmen vid gatkörning som det är nu.
Jag tänkte styra det hela från motorstyrningen, så jag vill inte ha en färdig sådan davies craig controler helst.
Men jag har bara 10Hz utgångar att tillgå, och de tål inte den belastningen.
Finns det någon lämplig förstärkare man kan använda, och jag antar att det är bra om den ger en högre frekvens?
Sedan är jag inte säker på om man kan göra så med pumpen jag har:
http://www.stewartcomponents.net/Mercha ... =ElectPump
Det sitter en liten styrlåda på pumpen, från den går det 3 kablar till själva motorn om jag inte minns fel.
Inkopplingen är bara med en + och en - kabel.
Jag tänkte styra det hela från motorstyrningen, så jag vill inte ha en färdig sådan davies craig controler helst.
Men jag har bara 10Hz utgångar att tillgå, och de tål inte den belastningen.
Finns det någon lämplig förstärkare man kan använda, och jag antar att det är bra om den ger en högre frekvens?
Sedan är jag inte säker på om man kan göra så med pumpen jag har:
http://www.stewartcomponents.net/Mercha ... =ElectPump
Det sitter en liten styrlåda på pumpen, från den går det 3 kablar till själva motorn om jag inte minns fel.
Inkopplingen är bara med en + och en - kabel.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: PWM styra elektrisk vattenpump
Sätt i en PWM termostat istället, funkar kanon att köra med dom.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Re: PWM styra elektrisk vattenpump
Analoga utgångar tror jag inte finns (autronic sm4) när används det normalt?
Analoga ingångar finns, men det är man ju inte så hjälpt av här.
Mattias, utveckla
Menar du någon form av styrd termostat (vatten strypning/styrnig) som på en vanlig bil?
Jag hade tänkt mig något i den här stilen:
http://www.electrokit.com/dc-motor-spee ... -30a.45685
Fast jag skulle kunna styra den med sprutet..
Eller är det här något?:
http://www.crouzet-ssr.com/english/prod ... dc_ssr.pdf
lånat länken från en annan tråd..
Analoga ingångar finns, men det är man ju inte så hjälpt av här.
Mattias, utveckla

Menar du någon form av styrd termostat (vatten strypning/styrnig) som på en vanlig bil?
Jag hade tänkt mig något i den här stilen:
http://www.electrokit.com/dc-motor-spee ... -30a.45685
Fast jag skulle kunna styra den med sprutet..
Eller är det här något?:
http://www.crouzet-ssr.com/english/prod ... dc_ssr.pdf
lånat länken från en annan tråd..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: PWM styra elektrisk vattenpump
Jag använder styrdonet som sitter på en Volvo V70 -05 elfläkt.
Den har fem anslutningar + och - in, PWM in, + och - ut.
Funkar bra med ett Vipec och Davies Craig pump.
Den har fem anslutningar + och - in, PWM in, + och - ut.
Funkar bra med ett Vipec och Davies Craig pump.
Re: PWM styra elektrisk vattenpump
Nu är det 2 tips på det styrdonet, måste försöka jaga upp ett
Vet du vad du kör för frekvens på utgången från vipec?

Vet du vad du kör för frekvens på utgången från vipec?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: PWM styra elektrisk vattenpump
Tror jag kör med 100Hz
Här är en länk som jag hittade lite om den i.
http://www.mrm-racing.se/forum/showthre ... ight=volvo
Här är en länk som jag hittade lite om den i.
http://www.mrm-racing.se/forum/showthre ... ight=volvo
Re: PWM styra elektrisk vattenpump
Intressant, tackar
Det ska alltså gå att ändra frekvens på flera utgångar, bara att man gör på ett annat vis på vissa..
Jag tror att jag har någon utgång som går att få 100Hz på också då.

Det ska alltså gå att ändra frekvens på flera utgångar, bara att man gör på ett annat vis på vissa..
Jag tror att jag har någon utgång som går att få 100Hz på också då.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: PWM styra elektrisk vattenpump
Man kan ta en PWM styrd BMW termostat och bygga om så att den passar din specifikation. Har kört det till
banracing bilar och det fungerar klockrent
banracing bilar och det fungerar klockrent

PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: PWM styra elektrisk vattenpump
jag förstår inte riktigt varför man vill styra pumpen/vatten flödet? det måste ju va termostaten som inte fungerar?j björk skrev:Jag skulle vilja PWM styra min vattenpump, det är ett elende att få upp värmen vid gatkörning som det är nu.
bara lite nyfiken

mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: PWM styra elektrisk vattenpump
Jag har ingen termostat. Jag har varit inne på att sätta dit en, men har hört från andra att de istället fått problem att det går varmt vid bankörning. Antingen för att den stryper flödet, eller att vattnet delvis kan gå förbi kylaren även med öppen termostat antar jag. Om man istället sänker pumpkapaciteten när motorn är kall verkar det fungera bra.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: PWM styra elektrisk vattenpump
ok om du inte har en termostat så förstår jag att du har problem. men om du sänker vatten flödet i speciellt toppen så kan du åka på lokala kokningar och div problem med spikningar, sprickor och ånga i kyylsystemet mm även om vattnet ut ur motorn inte är speciellt varmt.
vad har du för el pump?
var sitter kylaren?
vem har sagt att du får problem med termostat?
det känns som om du försöker lösa ditt kylsystem med en massa el då det går att få perfekt funktion på ett enklare och bättre sätt om jag ska va ärlig? eller förstår jag nått fel?
mvh jens
vad har du för el pump?
var sitter kylaren?
vem har sagt att du får problem med termostat?
det känns som om du försöker lösa ditt kylsystem med en massa el då det går att få perfekt funktion på ett enklare och bättre sätt om jag ska va ärlig? eller förstår jag nått fel?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: PWM styra elektrisk vattenpump
Termostaten är inte bara en enkel ventil. Den är en flervägs shuntventil som återcirkulerar vattnet i motorn och shuntar in kallt vatten (el ut med varmt) och på så sätt håller en stabil temp i motorn. Den stänger helt mot kylaren när den är kall så man får 100% återcirkulation i motorn.
Man vill aldrig stänga helt mot varmt vatten för då får man in iskallt vatten i motorn och det är inte bra. Kan skapa stora termiska belastningar, sprickbildning mm.
Tar du bort termostaten och kör med öppet termostathus så får du tvärdrag i hela systemet. Inte konstigt du får problem att hålla en stabil temp.
Elpump kör man med när man av någon anledning inte kan använda motorn till det, t.ex extrema varvtal som får pumpen att kavitera, eller om man har kylaren väldigt långt ifrån motorn.
Att använda motorn till att pumpa runt vattnet och en termostat till att styra temperaturen på vattnet är det mest stabila sättet att göra det på. Blir vattnet så varmt så det inte räcker att shunta in kallvatten så är det kylaren som är för klen eller vattenflödet som är för lågt (dvs pumpen som är för klen).
Vill man kunna reglera vattentempen efter önskemål så gör man det med termostaten, inte med pumpen. Annars är det att be om problem.
Man vill aldrig stänga helt mot varmt vatten för då får man in iskallt vatten i motorn och det är inte bra. Kan skapa stora termiska belastningar, sprickbildning mm.
Tar du bort termostaten och kör med öppet termostathus så får du tvärdrag i hela systemet. Inte konstigt du får problem att hålla en stabil temp.
Elpump kör man med när man av någon anledning inte kan använda motorn till det, t.ex extrema varvtal som får pumpen att kavitera, eller om man har kylaren väldigt långt ifrån motorn.
Att använda motorn till att pumpa runt vattnet och en termostat till att styra temperaturen på vattnet är det mest stabila sättet att göra det på. Blir vattnet så varmt så det inte räcker att shunta in kallvatten så är det kylaren som är för klen eller vattenflödet som är för lågt (dvs pumpen som är för klen).
Vill man kunna reglera vattentempen efter önskemål så gör man det med termostaten, inte med pumpen. Annars är det att be om problem.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: PWM styra elektrisk vattenpump
jag håller med i det mesta där pacman. som sagt en termostat gör att man cirkulerar vattnet internt då motorn inte har nått full temp och så som jag ser på det så ska man alltid ha 100% vattenflöde på pumpen för då undviker man hot-spots och andra eländen. att varva ned pumpen då vattnet är kallare än vad man vill ha istället för att återcirkulera är inte bra.
på en dragrace bil som min vega så är det lite anorlunda då behöver man ingen termostat (pluggad intern cirkulation) där kan man reglera vatten tempen med elfläkten då man mest står på tomgång eller har fullgas och 200+km/t (den kan inte gå kall).
mvh jens
på en dragrace bil som min vega så är det lite anorlunda då behöver man ingen termostat (pluggad intern cirkulation) där kan man reglera vatten tempen med elfläkten då man mest står på tomgång eller har fullgas och 200+km/t (den kan inte gå kall).
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: PWM styra elektrisk vattenpump
Jag har en sådan stewart emp pump som jag länkade till i tidigare inlägg. 55 gallons i minuten enl. spec.
Org. pump kan jag inte ha, jag har betong över den nivån.
Jag tycker inte org. vattenfördelning i blocket verkar något vidare heller, allt vatten rakt in i 1:ans cyl. vägg.
I toppen däremot är det fint gjort, med en kanal ut över varje avgaskanal.
Jag har nu istället 3 st 28mm rör in på insugssidan och ett 15mm som fördelas till 3 på avgassidan för att säkerställa att det finns flöde runt cyl. också.
Jag fick beröm på förra bromsningen att det gick köra konstant utan paus utan att motorn gick varm. Det var inte vanligt tyckte han, så helt kass kan det inte vara tycker jag.
Så här ser det ut, det man kan se:

Röret från fördelningsröret på toppen, det med lila hydraflow klammor:

Det är inte skitmycket plats framför motorn eller på bilens hö sida.

På vä sidan finns det rätt gott om plats nu, förut hade jag kompressor under insuget.

Pumpen:

Org. pump kan jag inte ha, jag har betong över den nivån.
Jag tycker inte org. vattenfördelning i blocket verkar något vidare heller, allt vatten rakt in i 1:ans cyl. vägg.
I toppen däremot är det fint gjort, med en kanal ut över varje avgaskanal.
Jag har nu istället 3 st 28mm rör in på insugssidan och ett 15mm som fördelas till 3 på avgassidan för att säkerställa att det finns flöde runt cyl. också.
Jag fick beröm på förra bromsningen att det gick köra konstant utan paus utan att motorn gick varm. Det var inte vanligt tyckte han, så helt kass kan det inte vara tycker jag.
Så här ser det ut, det man kan se:

Röret från fördelningsröret på toppen, det med lila hydraflow klammor:

Det är inte skitmycket plats framför motorn eller på bilens hö sida.

På vä sidan finns det rätt gott om plats nu, förut hade jag kompressor under insuget.

Pumpen:

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836