Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 942
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av blackadder »

Hade ni haft tillräckligt stor svarv hade du ju kunna gjort fälgarna i den.
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Tegheim »

Det har vi :-)
Flera stycken faktiskt. Den "lilla" tar ca 1.6meters diameter, och sen har vi även en karusellsvarv. Dessa CNC då. Har även manuell svarv som jag svarvat om mina MC-fälgar i utan bekymmer.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Tegheim »

Har börjar lite lätt på centrumbult-hub i CADen. De mesta måtten har jag fått ifrån Ronnie på http://www.hilmersson-racing.com eftersom han hade likadan fälgar på sin Manta, men jag ska ändra lite så det passar mig bättre.
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Tegheim »

Lite motivations-brist är närvarande. Trodde att jag skulle gå på varvstoppet när jag fick ner bilen på egna hjul, men så har det inte blivit.
Var ju som sagt och hämtade BBS-fälgarna förra helgen, och i brist på intresse, så digitaliserade jag fälgarna igår. Har också vägt dem. 8.08kg utan däck får väl anses bra.

Bild

En snabb hub gjorde också, mitt största problem är att få plats med hjulen innanför skärmarna. Bilen är för smal :) Vill ha en så smal adapterhub som möjligt, men samtidigt måste det finnas lite styrka kvar i den. Får se hur jag gör där. Kanske blir nya hjulnav istället...?

Bild

Såhär ser ju fälgarna ut på ett ungefär, alla viktiga mått stämmer, och resten är sånär som nån millimeter rätt. Nördigt, kanske, men jag finner en ro i att sitta och rita. Väldigt avslappnande.

Bild

Såhär kan det se ut när man sätter ihop paketet.

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Dallleee
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: tis dec 02, 2008 10:41 pm
Ort: Köpmanholmen

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Dallleee »

Stiligt!
Amders
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Ort: Mariestad

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Amders »

Går det inte låsa muttern på något bättre sätt, när muttern når pinnen har ju hjulet redan börjat lossa.
BPW Lastbilssläp-nav låser lagermutter smidigt. Invändigt längst ut i muttern finns ett kuggsegment och axeln har et spår där man skjuter in ett lås som låser allt ihop.
http://evolution.skf.com/wp-content/upl ... orden2.jpg
Anders J
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Tegheim »

Man behöver inte låsa den alls egentligen. Men man brukar sätta en sprint för att slippa köpa ny mutter :)
Man lär ju känna om det börjar lossna ganska fort. Sen är detta i Solidworks mest för show.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Kadett4wd »

Med grövre tapp får du lättare mutter och starkare tapp fastän godset är lika tjockt som i din tapp du har nu. :)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av freddan302 »

Blir det inte lite kaka på kaka när man skruvar fast en hub för centrumbult i en med 5-bultat?
Det blir ju fränt men hur blir det med vikt och sånt? Fälgarna var ju lätta men tjänar man nåt märkbart genom detta vs. vanligt 5-bult?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Kadett4wd »

jo det blir det,, jag påtalade det nån annan gång i nån annans tråd,, gisses vilket liv det blev *S*
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av magnaten »

Ang centrumbult..det är ju skitfränt,räcker inte det som anledning?
:D

Med vänlig hälsning,
kör 5-axligt
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Tegheim »

Totalvikten är lättare ändå. Plus att man har vikten närmare centrum.
Lite orättvist att jämnföra mina 17" plåt med 19" magnesium iof. Men säg att vi lägger ett par vanliga 19" alu bredvid så är viktskillnaden stor. Ska se om jag kan väga åt er :-)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Daniel-635 »

Ser fint ut !

Jag satt och tittade på annonser på hjul till min brukis BMW 120d

Hittade fina original fälgar till rätt pengar men dessa 18" fälgar väger 11,9 kg styck (8,5x18") :doh:
Original hjulen jag har på idag med 7,5x17" väger 10,3 kg st.
Med punkterings fria PZero 225/45-17 22,5 kg inkl däck.


8,08 Kg är extremt lätt inget snack om saken.

På Elmia fanns en 19 eller 20" Breyton fälg till BMW som vägde kring 8 kg, men de kostade 22´000 kr STYCK
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6088
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Steve »

Tegheim skrev:Totalvikten är lättare ändå. Plus att man har vikten närmare centrum.
Lite orättvist att jämnföra mina 17" plåt med 19" magnesium iof. Men säg att vi lägger ett par vanliga 19" alu bredvid så är viktskillnaden stor. Ska se om jag kan väga åt er :-)
19" magnesium med 5-bult(lär säkert vara lätt att hitta ;) ) vs. 19" magnesium med centrumbult och adapter då?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Tegheim »

Det är ju en helt annan sak.
Men nu var det ju så att jag hade tänkt köra på 17" plåt, och kom ifatt dessa DTM-fälgar av en slump. Då låter man inte bli :)
Vad väger ett däck 255/35-19" ungefär?
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Skriv svar