Ännu ett HPI-problem!
- Heideken
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 238
- Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
- Ort: Malmköping
- Kontakt:
Ännu ett HPI-problem!
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... CBp8IoEwqE
Hpi analog
Tändningen går åt fel håll ju?
När jag varvar mer flyttar sig tändpunkten närmare o närmare noll tills den misständer, på grund av att den tänder för sent då. Detta går ju inte att åka med....
Hpi analog
Tändningen går åt fel håll ju?
När jag varvar mer flyttar sig tändpunkten närmare o närmare noll tills den misständer, på grund av att den tänder för sent då. Detta går ju inte att åka med....
Wilhelm von Heideken
http://www.facebook.com/wsdracing/
http://www.facebook.com/wsdracing/
Re: Ännu ett HPI-problem!
Förtändningen ska ju minska med varvet.
Tändkurvan tagen från hpi's hemsida

Tändkurvan tagen från hpi's hemsida

- Heideken
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 238
- Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
- Ort: Malmköping
- Kontakt:
Re: Ännu ett HPI-problem!
jag har kollat på hemsidan och sett detdär med.. men varför SKA det minska?
Det är ju värdelöst, hur ska jag kunna varva?
Det är ju värdelöst, hur ska jag kunna varva?
Wilhelm von Heideken
http://www.facebook.com/wsdracing/
http://www.facebook.com/wsdracing/
Re: Ännu ett HPI-problem!
Ju mer du varvar ju snabbare brinner det.
På låga varv har en 2t väldigt mycke intern
egr och då brinner det långsamt. Finns mer
orsaker att tändkurvan går åt "fel" håll.
På låga varv har en 2t väldigt mycke intern
egr och då brinner det långsamt. Finns mer
orsaker att tändkurvan går åt "fel" håll.
Peter Olson
Re: Ännu ett HPI-problem!
ifall du har en icke retarderande tändning kan du bara ha så mycket förtändning den klarar när bmept är som högst, utan att spika eller gå varm(rätta mig gärna om jag fel).
har du då en tändning som retarderar så kan du ha mer förtändning på lägre varv vilket ger mer vrid och värme och sedan ungefär när den ska kliva in i pipan börjar förtändningen minska så du får mer optimal förtändning vid det varvtalet.
hade tändningen retarderat så förtändningen ökat hade det spikat ordentligt
jag kör med samma tändning och den fungerar fint för mig
hoppas de går att förstå vad jag menar
MVH
har du då en tändning som retarderar så kan du ha mer förtändning på lägre varv vilket ger mer vrid och värme och sedan ungefär när den ska kliva in i pipan börjar förtändningen minska så du får mer optimal förtändning vid det varvtalet.
hade tändningen retarderat så förtändningen ökat hade det spikat ordentligt

jag kör med samma tändning och den fungerar fint för mig

hoppas de går att förstå vad jag menar

MVH
- Heideken
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 238
- Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
- Ort: Malmköping
- Kontakt:
Re: Ännu ett HPI-problem!
bästa förklaringen jag fått filip!
men det dumma är ju att den retarderar så mycket så att den går till 0 innan motor slutar varva.
räknade att jag måste ha 6mm för att få 27grader förtändning för att den ska nå noll vid 16000
och folk säger att det är MCYKET förtändning. Men denna är väl helt enkelt inte till för att varva så?
men det dumma är ju att den retarderar så mycket så att den går till 0 innan motor slutar varva.
räknade att jag måste ha 6mm för att få 27grader förtändning för att den ska nå noll vid 16000
och folk säger att det är MCYKET förtändning. Men denna är väl helt enkelt inte till för att varva så?
Wilhelm von Heideken
http://www.facebook.com/wsdracing/
http://www.facebook.com/wsdracing/
Re: Ännu ett HPI-problem!
6mm låter väl extremt? Jag har för mig att pvl till zündapp så rekomenderas en grundinställning på 1,2-1,5mm men minns inte exakt.
En stroblampa kan väl vara bra om du vill se var gnistan kommer i förhållande till strecken på rotor/stator också.
En stroblampa kan väl vara bra om du vill se var gnistan kommer i förhållande till strecken på rotor/stator också.
Re: Ännu ett HPI-problem!
Nu har du nog räknat lite galet. Antar att du har 40mm slag och 85mm vevstake?Heideken skrev: räknade att jag måste ha 6mm för att få 27grader förtändning för att den ska nå noll vid 16000
Isf har du 41° förtändning vid 6mm.. Vid 2,7mm har du 27°.
Re: Ännu ett HPI-problem!
vad ska du köra med för bränsle och kompr.? 

- Heideken
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 238
- Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
- Ort: Malmköping
- Kontakt:
Re: Ännu ett HPI-problem!
Perra.S skrev:Nu har du nog räknat lite galet. Antar att du har 40mm slag och 85mm vevstake?Heideken skrev: räknade att jag måste ha 6mm för att få 27grader förtändning för att den ska nå noll vid 16000
Isf har du 41° förtändning vid 6mm.. Vid 2,7mm har du 27°.
kom på att man inte kan räkna som jag gjorde, 180/39,7 = 4,53 4,53x6 = 27.2
Men det stämmer ju inte.. man måste kolla med gradskiva för att få exakt.
MEN i vilket fall så har jag nu testat 8mm födp och det är samma sak som på filmen. och sen att den är svårstartad.
Enligt kurvan så om jag ställer in 27° födp så kommer kurvan nå 0° förtändning vid 16000rpm?
Om du nu säger att jag hade ca 41° vid 6mm så skulle ju kurvan nå 0 vid ännu högre varv. Men inte tror jag att jag varvar mer än 16000 som allra max.
Wilhelm von Heideken
http://www.facebook.com/wsdracing/
http://www.facebook.com/wsdracing/
- Heideken
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 238
- Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
- Ort: Malmköping
- Kontakt:
Re: Ännu ett HPI-problem!
komp har jag inte kollat på ett dugg! soppan blir väl 98 änsålängesmokke skrev:vad ska du köra med för bränsle och kompr.?

Wilhelm von Heideken
http://www.facebook.com/wsdracing/
http://www.facebook.com/wsdracing/
- Heideken
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 238
- Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
- Ort: Malmköping
- Kontakt:
Re: Ännu ett HPI-problem!
grundinställningen på min är 2-4mmpatrikh skrev:6mm låter väl extremt? Jag har för mig att pvl till zündapp så rekomenderas en grundinställning på 1,2-1,5mm men minns inte exakt.
En stroblampa kan väl vara bra om du vill se var gnistan kommer i förhållande till strecken på rotor/stator också.
Har du kollat filmen jag länkade i första inlägget?
Där kollar jag ju med lampan och så ser man ju hur den rör sig
det syns tydligt att ju mer jag gasar så ändrar sig kurvan mer och mer till 0° förtändning,och motorn kan ju inte tända efter tdc så därför misständer den där
Wilhelm von Heideken
http://www.facebook.com/wsdracing/
http://www.facebook.com/wsdracing/
Re: Ännu ett HPI-problem!
Nej man behöver inte gradskiva, däremot så behöver man räkna på rätt sätt.Heideken skrev: Men det stämmer ju inte.. man måste kolla med gradskiva för att få exakt.
Varför skulle den inte kunna tända efter tdc? Honda har kört med 'eftertändning' på sina rr maskiner på höga varv för att få upp avgastempen och på så vis förlänga pipans varvtalsområde.Heideken skrev: det syns tydligt att ju mer jag gasar så ändrar sig kurvan mer och mer till 0° förtändning,och motorn kan ju inte tända efter tdc så därför misständer den där
Det du kallar för misständningar är väl snarare att motorn inte orkar varva mer.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ännu ett HPI-problem!
En grej som kan få det att lossna i 'tankarna'.
När pipan jobbar så 'överladdas' maskin likt en turbomotor.
En turbomotor behöver också sänka tändningen för att inte börja förbränna för tidigt, som resulterar i motorskador.
Så strunta i så länge vad tändningen ger på 'lägre varv'.. innan pipan pumpar enkelt uttryckt.
så ställer du tändningen på ~6-8 grader före vid toppvarv, kanske 13000rpm eller liknande?(vad du nu portat för).
Mao, om HPI retarderar 15 grader upp till 13000rpm så ställer du mellan 21-23 grader på tomgång.
Använd gradskiva och märk ut på svänghjulet sen kör du stroboskop.
Sen provkör du och utgår från detta.. för att få en vettig tändkurva bör du ha avgastempsmätare om du inte har 'det' i ryggraden vill säga.
På extra griniga motorer vill man ha en större retardering, kanske 30-35 grader upp mot 13000rpm för att kunna köra 6-8 grader före vid toppvarv(vad man portat för, sen kan man retardera ytterligare för att sträcka ut pipans register lite över vad man portat och stämt pipan för, kan vara bra på långa rakor i bankörning) och ha uppemot 40 grader på lägre varv.
Med extra griniga maskiner menar jag då 196+ i avgasduration.
Vad ni än gör, försök inte trimma tvåtaktaren att varva ~över 15k och uppåt.
Det kräver mer man än vad de flesta har i kallingarna för att få det rätt.
Egot skriver lixxom checkar kroppen inte kan lösa in
Jag själv fixar det inte iaf *S*
visst, varv kan jag fixa,, men det ska finnas 'tryck' i cylindern också annars blir det inte mycket acc på grejerna
När pipan jobbar så 'överladdas' maskin likt en turbomotor.
En turbomotor behöver också sänka tändningen för att inte börja förbränna för tidigt, som resulterar i motorskador.
Så strunta i så länge vad tändningen ger på 'lägre varv'.. innan pipan pumpar enkelt uttryckt.
så ställer du tändningen på ~6-8 grader före vid toppvarv, kanske 13000rpm eller liknande?(vad du nu portat för).
Mao, om HPI retarderar 15 grader upp till 13000rpm så ställer du mellan 21-23 grader på tomgång.
Använd gradskiva och märk ut på svänghjulet sen kör du stroboskop.
Sen provkör du och utgår från detta.. för att få en vettig tändkurva bör du ha avgastempsmätare om du inte har 'det' i ryggraden vill säga.
På extra griniga motorer vill man ha en större retardering, kanske 30-35 grader upp mot 13000rpm för att kunna köra 6-8 grader före vid toppvarv(vad man portat för, sen kan man retardera ytterligare för att sträcka ut pipans register lite över vad man portat och stämt pipan för, kan vara bra på långa rakor i bankörning) och ha uppemot 40 grader på lägre varv.
Med extra griniga maskiner menar jag då 196+ i avgasduration.
Vad ni än gör, försök inte trimma tvåtaktaren att varva ~över 15k och uppåt.
Det kräver mer man än vad de flesta har i kallingarna för att få det rätt.
Egot skriver lixxom checkar kroppen inte kan lösa in

Jag själv fixar det inte iaf *S*
visst, varv kan jag fixa,, men det ska finnas 'tryck' i cylindern också annars blir det inte mycket acc på grejerna

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ