Olja til B20, syntet, mineral??

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Haug-B20
För lite laddtryck

Olja til B20, syntet, mineral??

Inlägg av Haug-B20 »

Vad for olja ska jag köra på B20??

Motorn är orginal just nu, men ska trimma lite i sommar. Porta, plana, SU HS6or etc.

Jag kör den mycket hårdt, typ ventilflyt väldigt ofta och jag kör i 150-160 enligt hastighetsmätarn, i 15-20 minuter väldigt ofta också.

Ska jag använda mineral typ Valvoline VR1 racing 20w50, delsyntet typ Valvoline VR1 racing 10w60 eller helsyntet typ Valvoline maxlife 5w40???

Mycket tacksam for svar :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Re: Olja til B20, syntet, mineral??

Inlägg av Erland Cox »

Jag hade kört helsyntet godkänd för VW pumpedûse direktinsprutning, har för mig att den heter 505-00.
Direktinsprutarnocken är så bred på den att kamnockarna blev underdimensionerade och gick ner sig.
Lösningen var en speciell trycktålig olja.
Att ställa upp tomgången hjälper för det är låga varv som knäcker kammen.

Erland
Haug-B20
För lite laddtryck

Inlägg av Haug-B20 »

Tack :)

Då kan jag använda Valvoline maxlife 5w40?? den är godkänd för VW 505-00 enligt databladen: http://valvoline.se/%5Cimages%5Cproduct ... _5W-40.pdf

Hur hög tomgång är lämligt, 1500 eller mycket högre typ 2-3000??
StefanM
Forumsberoende

Inlägg av StefanM »

lagom är alltid bäst, tror nog inte 3000 rpm blir så roligt i längden...........det handlar nog mer om att öka från 800 till 900 kanske.........
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jag rekommenderar COUGAR 1500-40 racing olja till alla som köper kamaxlar av mig. Den oljan är specielt utvecklad för sådana här motorer.

162kr/L med moms. kan köpas direkt av mig eller hos Lube Tools (se länk under detta inlägg i min signatur)

Lite dyrt kan endel tycka men detta är en riktigt bra olja som är värd var krona och vad kostar en trasig motor?

jag kör den i min B20 och jag har alldrig haft några problem med kamaxlar eller lyftare förutom då kamaxlstommarna går av av trycket från lyftarna på 2.4bars laddtryck :twisted: men olje filmen har hållit och nockarna ser fina ut ändå :thumbright: lyftarna har jag återanvänt efter haverierna då nya kamaxlar har monterats (ej att rekomendera dock)

jag hjälper dig fixa bättre venilfjädrar om du vill, kan ju inte va kul att köra på ventilsläpp :)

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

amerikansk mineral av valfri sort med 'added zink'.

de brukar funka finfint.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

jag tjöper min olja på odalbutiken, den har tillsats av ZDDP (zink).

Ställer mig lite tvekande till racingoljan. Ren racingolja har normalt inte så många tillsatser av nånting (eller några större mängden). Alltså antoxidation, kokslösande (rengörande) tillsatser för att hålla smutsen flytande osv.
Den är normalt avsedda för just racing där man byter oljan ofta.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Alla oljor har tillsats av zink. Zink hjälper när det inte finns nån oljefilm och mer hjälper inte, bara tillräckligt.
Rak 40 olja är inte så fräck att använda utan förvärmning.
Viskositeten har inte med tryckbeständigheten att göra utan med skjuvingsmotståndet i oljan.
Hur trög den är att vispa runt i enkelt uttryckt.
En 0 olja kan tåla ett mycket högre tryck i en oljefilm än en 50 olja.
Slitaget på kammen blir inte på höga varv eftersom kammen smörjs bättre då.
Oljefilmen hinner bara tryckas bort vid start och låga varvtal.
Kör med 1200 varv i tomgång, det räcker långt.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

cougar rak 40 är inte så tjock som man kan tro. jag mins inte hur det va riktigt då benämningarna av viskositeten är lite lurig? nån som kan förklara hur det ligger till där och vad den oljan motsvarar?

mvh jens
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

En "rak" olja betyder att den bara är testad varm! kan lika gärna vara en 0w-40.

/F
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Börjar de bli dax för ett olje seminarium igen ?
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!

För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

"Alla oljor har tillsats av zink"
En sanning med modifikation. Halterna i moderna vanliga motoroljor är för låga för motorer med flat-tappetlyfare. Moderna motorer har oftast överliggande kamaxel och behöver inte samma fjädertryck. Moderna veåttor har fått rulllyftare bl.a för att klara de moderna oljorna.
Har för mig att moderna oljor har i storleksordningen max 0,1 % zddp. Det anses att det behövs minst 0,65% för klassiska stötstångsmotorer. Över 1,4% skall ha negativ påverkan.

"cougar rak 40 är inte så tjock som man kan tro"
Det är varmviskositeten som är 40. Beroende på oljetyp så kan den upplevas som tunn när man häller den ur flaskan, men varmviskositeten är 40. Har själv reagerat på att syntetoljorna rinner så lätt ur flaskan och så tänker man att den måste bli som vatten när den blir varm, för mig beror det på att jag är uppväxt med mineraloljor.

"En "rak" olja betyder att den bara är testad varm! kan lika gärna vara en 0w-40."
njae.... En rak olja är en "single grade", dvs en fraktion utan några viskositetsförbättrare. Alla oljor är testade varma. Skrivs det 0w-40 så är det en multigrade-olja, dvs en blandning av olika fraktioner och viskositetsförbättrare.
Är det en syntetolja så kan den bete sig som en 0W-40 för det nakna ögat som när man häller den ur flaskan, men är det inte. Synteter är lite "luriga" eller hur man skall säga det för oss som är uppväxta med mineraloljor eftersom de har en mycket flackare viskositetskurva. En syntet ändrar inte viskositet alls lika mycket med temperaturen som en mineral.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
SävarSven
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av SävarSven »

Hejsan.
Har skummat igenom tråden lite snabbt för att kunna ge ett svar.
Idag så är tillsatser kraftigt reglerade för normal användning. t.ex myten om att man ska köpa olja via USA för dom har mer Zink. Visst vissa kan ha den övre rekommenderade mängden av zink tillsatsen = Extra Zink. Men dom kan inte över fylla med denna tillsats och samtidigt sälja den som en kommersiell olja om den ska uppfylla kraven för moderna motorer. Samt utsläppskraven

Sedan om vi skall vara riktigt teknisk då kan vi diskutera vad händer när vi ökar nån tillsats vad blir följderna då ? T.ex Zink vid för höga doser kan leda till skumbildning, Något man verkligen inte eftersträvar.

Ska man Säga något om Cougar oljan så ska man ha i åtanke att den är utformad för Just trimmade stötstångsmotorer . Fabriken i England fick specifikationerna för en av Jens byggen. ( Turbo & Hårt Ventiltryck)Då vi startade detta projekt Vi har sedan dess riktat in oss på att finjustera balansen mellan tillsatserna t.ex zink, antiskum tillsatserna , samtidigt vidhålla tillräkligt god dispensering ( Hålla kocks, och pratiklar flytande så man inte får beläggningar) Detta eftersom att oljan passerar genom en varm turbo där just Kocks och beläggningar byggs upp.

Sedan har vi en fördel till med denna olja. Den har ett högt viskositets index så även om den är en rak 40 så ger den karakteristiska drag som efterliknar en multigrade olja vid kallstarter.

Normalt sett så används dessa bilar på sommaren. Då detta inte är ett problem.
Våra oljor är välbeprövade. En god referens tycker jag är kökarmicke som fick fina resultat av vår olja. Sedan Team Cougar kör flera tävlingar på samma olja. Samtidigt som dessa oljor går att köra i bruksbils racers.

Mvh Sävar Sven

0w vs 40
Ta en vikt på 1 kilo sedan lägger du ett pappers ark (0W) på foten. Släpp sedan vikten på foten Sedan tar du en skumgummi dyna (40) och lägg på foten och släpp samma vikt.
Vilken tror ni dämpar bäst ?

Tunna oljor smörjer men då skall varven upp så man får en vattenplanings effekt för att undvika boundry lubrication ( Detta då filmen håller på att brytas och tillsatserna får rycka in) eller så ska temperaturerna ner så oljan blir tjockare
Sven Berglund
Förådsvägen 10
91831 sävar
besök även hemsidan; www.Lube-tools.se
Vi sysslar med; oljor , fett etc.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Ifall du läser igen Sven.
När det står 'added' zink på byttorna. borde mao betyda att de har bara ökat zinknivån inom angiven norm?
Det borde hursom ändå spela lite roll då nivån är ökad isåfall?

Jag har så goda erfarenheter av denna klatshiga text på byttorna att jag kan inte blunda för det ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

tack för ytterligare ett bra inlägg på vårt forum sven :thumbright:
Skriv svar