Det är väl inte helt sant.
En multigrade 0-40 är väl inte tunnare varm än en 40rak.
Olja til B20, syntet, mineral??
Re: Olja til B20, syntet, mineral??
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Olja til B20, syntet, mineral??
Hej Kadett4wd
Det beror helt på vilken typ av olja. Är den standard olja. Dvs den är avsedd för att framföras på vanliga allmänna vägar. så styr specifikationer på oljan vilken nivå av det olika tillsatser som skall användas .
Idagens moderna oljor är mycket av formuleringen miljöteknisk istället för smörjteknisk. För att klara kallstartskraven. Samt olika avgasreningar.
Men det enda undantaget man kan göra är. Oljor som är klassade för offroad bruk.
Dvs ej gjord för användning på allmän väg. Där har man lite mer fria tyglar.
även så kallade racingoljor.
Sedan beror det ju också vad dom menar med added zink.
Om man har låg formulering av zink från början och sedan ökar till normal standard. så kan man kalla den för added Zink. Så den med added Zink uppfyller samma krav som en annan olja med samma specifikation fast från en annan leverantör och dom har redan hög nivå från början.
En viktig sak också att nämna om Zink det är det som skall skydda då oljefilmen brister. och bäst är ju om man kan undvika detta
Mvh Sven
Det beror helt på vilken typ av olja. Är den standard olja. Dvs den är avsedd för att framföras på vanliga allmänna vägar. så styr specifikationer på oljan vilken nivå av det olika tillsatser som skall användas .
Idagens moderna oljor är mycket av formuleringen miljöteknisk istället för smörjteknisk. För att klara kallstartskraven. Samt olika avgasreningar.
Men det enda undantaget man kan göra är. Oljor som är klassade för offroad bruk.
Dvs ej gjord för användning på allmän väg. Där har man lite mer fria tyglar.
även så kallade racingoljor.
Sedan beror det ju också vad dom menar med added zink.
Om man har låg formulering av zink från början och sedan ökar till normal standard. så kan man kalla den för added Zink. Så den med added Zink uppfyller samma krav som en annan olja med samma specifikation fast från en annan leverantör och dom har redan hög nivå från början.
En viktig sak också att nämna om Zink det är det som skall skydda då oljefilmen brister. och bäst är ju om man kan undvika detta
Mvh Sven
Sven Berglund
Förådsvägen 10
91831 sävar
besök även hemsidan; www.Lube-tools.se
Vi sysslar med; oljor , fett etc.
Förådsvägen 10
91831 sävar
besök även hemsidan; www.Lube-tools.se
Vi sysslar med; oljor , fett etc.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Olja til B20, syntet, mineral??
Tack för svaret.
En fråga till om du är kvar.
En gubbe sade åt mig för massa år sedan, om jag minns det ordagrant så sade han: all olja blir tunnare desto varmare den blir, däremot behåller den med olika tillsatser viskositetsindex bättre på högre temp.
Det han menade var att en olja som blivit 'blaskig' för 'ögat' kan fortfarande ha samma 'bärighet' som en olja med högre viskositet.
Sen man uppfann hur man mätte upp viskositeten så har det runnit mycket olja under broarna.
I tidernas begynnelse så var en '40' olja si och så tjock även varm.
Idag är en '40' olja blaskigare men pallar samma belastning som när mätmetoden uppfanns.
Därav pumpbarheten har ökat flera steg sen dess.
En rak 40 av eran cougar olja går nog inte att jämföra med en rak från castrol classic.
Kamaxeldesign likt B20 och v8or där kammen inte 'badar' i olja antar jag är bra att ha zink till.
När motorn stängts av så rinner typ 99% av oljan bort.(chansning på siffran)
Och vid uppstart hinner inte oljan dit förrän nåt kamaxelvarv.
En fråga till om du är kvar.
En gubbe sade åt mig för massa år sedan, om jag minns det ordagrant så sade han: all olja blir tunnare desto varmare den blir, däremot behåller den med olika tillsatser viskositetsindex bättre på högre temp.
Det han menade var att en olja som blivit 'blaskig' för 'ögat' kan fortfarande ha samma 'bärighet' som en olja med högre viskositet.
Sen man uppfann hur man mätte upp viskositeten så har det runnit mycket olja under broarna.
I tidernas begynnelse så var en '40' olja si och så tjock även varm.
Idag är en '40' olja blaskigare men pallar samma belastning som när mätmetoden uppfanns.
Därav pumpbarheten har ökat flera steg sen dess.
En rak 40 av eran cougar olja går nog inte att jämföra med en rak från castrol classic.
Kamaxeldesign likt B20 och v8or där kammen inte 'badar' i olja antar jag är bra att ha zink till.
När motorn stängts av så rinner typ 99% av oljan bort.(chansning på siffran)
Och vid uppstart hinner inte oljan dit förrän nåt kamaxelvarv.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Olja til B20, syntet, mineral??
En olja som har ett visst viskositetsindex har det vid en viss temp. Alla oljor med t.ex 40 i viskositetsindex har samma viskositet vid 90-110 grader nånstans.. kommer inte ihåg vilken temp det är exakt.
Sen kan det skilja mellan olika typer/fabrikat på oljan vilken viskositet oljan har vid högre och lägre temperatur.
Sen det som erland var inne på så är inte ojefilmsbärighet och viskositet helt direkt förknippade med varandra även om det finns ett samband. En tunnare olja kan ha bättre skydd/motståndskraft/bärighet så att metall mot metall undviks än en tjockare olja. En syntet t.ex har normalt högre bärighet vid tunna filmtjocklekar än en mineral
Sen kan det skilja mellan olika typer/fabrikat på oljan vilken viskositet oljan har vid högre och lägre temperatur.
Sen det som erland var inne på så är inte ojefilmsbärighet och viskositet helt direkt förknippade med varandra även om det finns ett samband. En tunnare olja kan ha bättre skydd/motståndskraft/bärighet så att metall mot metall undviks än en tjockare olja. En syntet t.ex har normalt högre bärighet vid tunna filmtjocklekar än en mineral
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Olja til B20, syntet, mineral??
Hej igen
jo all olja ändrar karatär beroende på temperatur. sedan ett högre VI gör oljan mer stabil beroende på temperatur
Men man mäter oljor i fasta temperaturer
Viskositet vid 100°C
Viskositet vid 40°C
Vid klassning mäts det vid dessa temperaturer
Sedan kan man tillsätta viskositesmodifierare för att ge oljan bättre Låg & Hög temperatur egenskaper.
Men beroende på basolje viskosit index så har vissa grundoljor bättre och sämre förutsättningar.
ju fler tillsatser man sätter till dessto mer mattas dessa ut.
Men ska vi vara superseriös
så är det bästa är att veta den korrekta arbettemperaturen. vad det är för smörjkanaler, lager. o.s.v
då kan man räkna ut vad som är korrekta oljan för den specifika motorn. och vilka tillsatser man kan laborera med
detta är iofs väldigt överkurs.
men svaret på din fråga. en 40 är alltid en 40 oavsett.. den kommer ha viskositet 40 vid 40°C
sedan om den har ett högt VI kommer den ha en bra pour point. ( den du kallar blaskig)
när det gäller classic serier skall man vara försiktig. framför allt om man kör trimmat.
i regel brukar classic serien vara klassad som API Service Classification SB och det är nästan helt utan tillsatser och avsett för väldigt gamla motorer.
här kommer lite text från cougar classic serie
mineral singelgrade olja framtagen för bensin och dieselmotorer. Speciellt formulerad för
veteranbilar och veteran motorcyklar före 1960 som behöver en detergentfri olja.
Innehåller en låg halt av tillsatsmedel
Anpassat för fordon som är tillverkade före 1930 som inte använder sig av oljefiltering
Tillverkad av en hög raffinerad parafinbasolja med utvalda additiv,
tillhandahåller exceptionellt skydd mot oxidation och slitage
Viktig information
Det är inte rekommenderat att använda sig av moderna motoroljor i veteran motorer.
Smörjspecifikationerna i moderna motorer har medföljt en rad förändringar i valet av additivpaket.
Som kan medföra oönskat resultat och kan i vissa fall påskynda / öka slitage i
veteran motorer.
Mvh Sävar Sven
jo all olja ändrar karatär beroende på temperatur. sedan ett högre VI gör oljan mer stabil beroende på temperatur
Men man mäter oljor i fasta temperaturer
Viskositet vid 100°C
Viskositet vid 40°C
Vid klassning mäts det vid dessa temperaturer
Sedan kan man tillsätta viskositesmodifierare för att ge oljan bättre Låg & Hög temperatur egenskaper.
Men beroende på basolje viskosit index så har vissa grundoljor bättre och sämre förutsättningar.
ju fler tillsatser man sätter till dessto mer mattas dessa ut.
Men ska vi vara superseriös
så är det bästa är att veta den korrekta arbettemperaturen. vad det är för smörjkanaler, lager. o.s.v
då kan man räkna ut vad som är korrekta oljan för den specifika motorn. och vilka tillsatser man kan laborera med
detta är iofs väldigt överkurs.
men svaret på din fråga. en 40 är alltid en 40 oavsett.. den kommer ha viskositet 40 vid 40°C
sedan om den har ett högt VI kommer den ha en bra pour point. ( den du kallar blaskig)
när det gäller classic serier skall man vara försiktig. framför allt om man kör trimmat.
i regel brukar classic serien vara klassad som API Service Classification SB och det är nästan helt utan tillsatser och avsett för väldigt gamla motorer.
här kommer lite text från cougar classic serie
mineral singelgrade olja framtagen för bensin och dieselmotorer. Speciellt formulerad för
veteranbilar och veteran motorcyklar före 1960 som behöver en detergentfri olja.
Innehåller en låg halt av tillsatsmedel
Anpassat för fordon som är tillverkade före 1930 som inte använder sig av oljefiltering
Tillverkad av en hög raffinerad parafinbasolja med utvalda additiv,
tillhandahåller exceptionellt skydd mot oxidation och slitage
Viktig information
Det är inte rekommenderat att använda sig av moderna motoroljor i veteran motorer.
Smörjspecifikationerna i moderna motorer har medföljt en rad förändringar i valet av additivpaket.
Som kan medföra oönskat resultat och kan i vissa fall påskynda / öka slitage i
veteran motorer.
Mvh Sävar Sven
Sven Berglund
Förådsvägen 10
91831 sävar
besök även hemsidan; www.Lube-tools.se
Vi sysslar med; oljor , fett etc.
Förådsvägen 10
91831 sävar
besök även hemsidan; www.Lube-tools.se
Vi sysslar med; oljor , fett etc.