Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
wuffee
Forumsberoende

Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av wuffee »

Byter ni kamdrevet även nu när ni bygger till folkrace? B20 är de ju iinte många som vill ha längre så man kan ju kosta på liiite mer :)..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Magic thomsson
Forumsberoende

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Magic thomsson »

Ja det följde med ståldrev med paketet vi hämta i Arvika :) Sen fann jag en gammal s-kam i ladan han får ta och en planad originaltopp som bara är tillputsad i insugen(tror jag hade den toppen på en vägbil jag hade) och sen dubbla su och ett lättat svänghjul.Det är hans första folkracebil så vi försöker bygga billigt,ska hämta en kaross för 1500 kr till helgen. Webrerna kör han bara på träning och sånt.Fascinerande hur lite komponenter det behövs för bli en motor.B20 är allt nåt speciellt.
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende

Orkade inte hålla mej så jag putsade ur kanalerna lite grann under veckan,riktig folkraceportning(tog inte ur insugningsstyrningarna).
Vill inte lägga ner för mycket energi på toppen då den toppen satt på en vägbil jag hade som kokade och jag hällde i kallt vatten så nåt sprack,han blanda vatten i oljan sen,vi chansar det va blocket som sprack på vägbilen o testar toppen.
Före.
Bild
Efter.
Bild
Bild
Bild
Slipade sätena med pasta och hällde i disel o kolla och det va tätt.Jag bytte styrningar och kostade på ventilsätesfräsning på den toppen innan jag hade den i min vägbil så styrningarna va okej nu.
Blocket riktigt honat. :)
Bild
Sen fattades det massa bult till motorn,men jag hade ett sortimentskåp sen den tiden jag åkte b20,tur man sparat :D
Bild
Enda kvar nu är o viktjustera stakarna och beställa packningar.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Nu blir man ju lite b20-folkracesugen...
Magic thomsson
Forumsberoende

Ja det har jag med blivit nu när jag hjälpt min kompis som ska börja köra,såg en volvo 142 a på blocket jag vart sugen på :D
Användarvisningsbild
Perfix
För mycket laddtryck

Inlägg av Perfix »

det är rätta takter, kul att se att du börjar få skruvarglädjen tillbaka :D
Magic thomsson
Forumsberoende

Ja nu är krafterna på uppåtgående :D .Ska börja jobba 25 % nästa vecka.Även fått hem bakruta och framruta i plexiglas till rc bilen men den får vila lite nu tills vi fått ihop folkrace b20 in,det är tävling 11-12 maj han vill åka.
Magic thomsson
Forumsberoende

Kom o tänka på b20 veven som kasta 9 hundradelar innan riktningen,att det blir väl 4,5 som den är offcenter så att säga,den kastar 4,5 neråt från en tänkt centrumlinje och 4,5 uppåt så att indikatorklockan visar 9 hundradelar.Först tänkte jag inte så,jag trodde den kasta 9 från centrum o uppåt o det va därför jag va så förvånad den gick runt och lagrena inte va totalslut.Märks man är lite trög i skallen ibland :lol: Iaf så ska den sättas ihop till helgen har vi tänkt.
Magic thomsson
Forumsberoende

Det blev ingen montering av b20 i helgen,det visade sej att det va 22 mm kolvbult i dom nya kolvarna och 24 mm i vevstakarna :evil:
Bild
Har ingen 6 bultat vev som dom b20 vevstakarna med 22 mm kolvbult passar i så vi får sälja dom kolvarna och fixa fram andra kolvar med 24 mm kolvbult tror jag,så dom är till salu nu.Det är nya smidda mahle 92,925 i storleken.
Det blev lite rc bygge ist :D Fått i framrutan
Bild
Och bakrutan och lackerat bakluckan med.
Bild
Det blev inte supersnyggt,fann ingen lämplig list o lägga emellan rutan o plåten så jag köpte nån fogmassa o la emellan men det blev lite ojämt om man kollar nära,men det får duga.Bakdörrar och plast i dom fick jag in.
Bild
Idag slipade jag bakskärmarna och lackat dom med,dom va lite skadade så jag fick spackla o slipa en del innan lackeringen,jag lackerar grejerna ute där dom ligger på bilderna,inte så mycket mygg än så det har gått bra :D
Bild
Energin har varit på topp ett par dagar nu,bytt bromsbelägg fram på v70 in och hjullager fram på volvo 240 vägbilen också :D
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Så skönt att se att vårsolen fört med sig energi.
Magic thomsson
Forumsberoende

Ja det är underbart o vilja,orka,gå ut o meka bil igen :D
B20 mekandet jag hjälper min kompis med till folkracen va dundermedicin :thumbright:
Användarvisningsbild
Perfix
För mycket laddtryck

Inlägg av Perfix »

Får man fråga var rutorna är ifrån?
Magic thomsson
Forumsberoende

Ja det o bara o fråga på,fram o bakrutan är från plastskärmar.se.Köpte färdigkapade,4 mm fram o 3 mm bak.Dom kan jag varmt rekomendera,snabb o bra service.Plasten till sidorutorna köpte jag av en på resultatservice i ark,den vet jag inte var den kommer ifrån från början.Köpte bränsletanken,ratten och plasten av han.Köpte dom sakerna förra året.
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Erik Sandström »

Faan, bilen blir nästan skadlig att köra RC med :wink:
Magic thomsson
Forumsberoende

Ja det vore ledsamt om olyckan va framme o man skrota bilen första tävlingen :( .En sak är säker,skulle jag göra det så skulle jag inte bygga en ny bil igen,har absolut inte motivation till ett nybygge till som det känns nu,lagt över 400 timmar på den här bilen,400 timmar som jag dokumenterat,men man kan säkert ha glömt några så det är troligen ett par till :wink: Störtbågen är inte inräknat i dom timmarna,det fixade burbyggare Anders wiren o co i Malung till ett bra pris :thumbright:
Och sen har jag ärvt en Pv 444 års 1953 av min far som jag skulle vilja fixa till så den blir en bruksbil i framtiden,nu har den stått still på mormors loge sen jag va småpojk,gissar den ståt runt 25 år,titta lite snabbt på den här om dagen och det ser inte ut o vara så mycket rost iaf,bra början :D
Frågan är väl hur motsträviga bromsarna blivit under åren :? Dåligt med luft i däcken är det då,dom har spruckit i sidorna :)
Skriv svar