Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
W108
För mycket laddtryck

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av W108 »

Hur kan du med :(
Jag har hela tiden sett fram emot uppdateringar i denna tråd, och nu är det över...

Skämt åsido, bilen blev urfin, har du fått någon respons på stan?
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

W108 skrev:Hur kan du med :(
Jag har hela tiden sett fram emot uppdateringar i denna tråd, och nu är det över...

Skämt åsido, bilen blev urfin, har du fått någon respons på stan?
inge respons än :( men jag har mest bara kört än.
men jag kan trösta dej med att den inte är färdig är till hösten blir det att snygga till motorrummet lite till och uppgradera drivlinan :thumbright:
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

Lackabstinensen satte in svårt när fenan var färdig så jag lackade pojkens långmerca.ett snikjobb med biltemas 2komponents lack.det gick förvånandsvärt bra, men jag fick spä färgen 40 procent.
inte helt fel en hellack på en långmerca 750kr

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende

Inlägg av Toni »

Roligt att se att du är "färdig". En prestation.
Så många byggen på forumet, men inte lika många avslut.
Men en hembyggd bil blir väl aldrig riktigt färdig...
Grattis!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

Toni skrev:Roligt att se att du är "färdig". En prestation.
Så många byggen på forumet, men inte lika många avslut.
Men en hembyggd bil blir väl aldrig riktigt färdig...
Grattis!
Jag tror inte man ska kalla dom färdiga .körklar är nog närmare sanningen...
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

Nu har jag en insprutning s fråga.
Motorn är ju från en 85a och har k jetronic tror jag.
Motorn går perfekt på alla sätt men den går snålt enligt bredband s lambda mätaren optimalt enligt vad jag förstått det är 14,7 och så fort jag gasar eller under last så ligger den på 13,5 och det är väll bra men när jag ligger i jämn fart eller släpper gasen eller nästan inte gasar alls så går den upp i 16,5-17 är det akut något att oroa sej för? Och går det att justera?
Jag vet att det sitter en justerskruv under luftrenaren för Co. Halt men är det bara för tomgång eller är det även för låglast?
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Inlägg av Elias_ »

14.7 AFR = lambda 1.0
att bilen går på 16.5 -17 gör ingenting så länge det inte är under belastning, många bilar som ligger däromkring när man åker i march fart så att säga för att få bra L/MIL.

edit - min maskin är tänkt att mappat in på 16 AFR i de områden man ligger och marchar på motorvägen i så man kan ta en lång tur utan att bli ruinerad
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
David V
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av David V »

Lätt-lätt gas samt tomgång kommer du åt med CO-skruven. Det slår egentligen på hela registret men procentuellt sett så kommer det ge extremt lite på höglast och tvärt om på lättlast, där kommer det ta skruv dessto mer.

Rena motorbromsningar kan du nog skippa att kolla på, men även här kommer CO-skruven att ha stor inverkan.

Sätt den så snålt den tål men ändå har lugn och stabil tomgång och svarar bra på små gaspåslag från tomgång. 16,5-17 motsvarar lambda 1,08-1,15 och jag tycker nog att över 1,1 så ska den egentligen börja gå lite krattigt.
Känn lite på den och skruva på den till typ 15,5 (lambda 1,05) ifall den tvekar eller rycker vid lättlast.
Annars är det bara att tacka och ta emot om den går att köra så snålt och den fortfarande går fint!

Kanske kan stiften kan bli för heta om man kör snålt länge och får spiktendenser? Nån med mer erfarenhet kan nog fylla i här =)

/David
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

Tackar för svaren. Motorn går helt perfekt inga spikningar eller nått och inga tveksamheter vid gaspådrag heller.men snål är den då inte..tycker den tar rejält med soppa men nu har jag inte kollat hur mycket än för hastighetsmätarn har ej varit i kopplad(men nu är den det)pluss att jag har väl inte snålkört än direkt..
Men jag ska prova justera lite så jag inte behöver oroa mej..
W108
För mycket laddtryck

Inlägg av W108 »

Den borde luffa på rätt bra nu? 0-100 runt 7sek?
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

W108 skrev:Den borde luffa på rätt bra nu? 0-100 runt 7sek?
jag vet inte.har inte kollat den är ju hyfsat mycket vassare än en standard fena men inte är det någon riktig räser än.
210hk och 1540 vägde den i tjänstevikt enligt förra reggbesiktningen men den borde ha gått ner en del i vikt eftersom det är mindre plåt mindre balkar ,
smäckrare framvagn mcpersson nu tidigare dubbla à-armar med en massa extra grejor ,
bakaxeln var ju helt i gjutjärn/stål på gammla och nya i aluminium.samt smäckrare pedalställ och rattstång.
Samt tidigare hade jag tunga elstolar i bilen fast inte nu,samt att jag hade ett svintungt avgassystem i rostfritt med dubbla rör som någon klåpare byggt stjälv med tjockgodsrör samt hembyggda ljuddämpare det lät fördjävligt också..

Så kvalificerad gissning borde den väga ca 1450kg nu.det blir spännande att väga den.
Bara dom nya tutorna vägde ett kilo mindre än dom gammla..
maghen
För mycket laddtryck

Inlägg av maghen »

Mycket snyggt!

Biltemas 2K-lack, visst är det polyuretan? Hur var den att lacka med?
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

maghen skrev:Mycket snyggt!

Biltemas 2K-lack, visst är det polyuretan? Hur var den att lacka med?
ja det är polyureutan
Jag tycker den var helt ok att lacka med.täckte bra också men man måste spä den minst 40procent.
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

Lite bänkarbete.
Nu är remskivan ,adapter och triggerskivan färdiga och provmonterat på reservmotorn.

Bild

Bild
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

Läste i en annan tråd att du skrev Lulebo... då var det väl din bil idag som rullade vid statoil mot norra hamn? :)
Såg den på långt håll men tänkte jaha nu har de börjat ta fram klenoderna när gruset är sopat :D
Peter Strandberg
Alfa kombi
Skriv svar