Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh Billet block!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo 890whp

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ska försöka skriva ett brev i kväll till SBF.
jag tycker synd om er och på ppf teamet som kanske drabbades hårdast då jag hörde om detta.

jag hade en långsiktig plan på att i framtiden köra i ET/A med min vega (jag har en lite mindre motor under uppbyggnad och lite vikter). inte för att jag hadde blivit nån vinnare men för att det är en häftig klass och för det hade varit kul att köra imot fräna bilar (sugmotorer, kompressor, lustgar inräknat) :thumbright: men då index ändrades från 10.3 till 9.50 så kommer jag inte ends ned till index än om jag plågar skiten ur min motor/bil/PG så det blir bracket istället för mig nu (ingen stor grej för mig då jag inte kostat på så mycket pengar och jag satsar inte 100% heller jag är mer en hobby racer, men tråkigt!).

jag undrar hur många som kör comp som tycker detta var ett bra beslut? jag tror inte många tycker att detta va bra för klassen långsiktigt iallafall. det borde bli ett mindre startfält och sen så törs ingen i de andra klasserna satsa på nya fränare motorer/bilar/lådor då man alldrig vet vad som händer med index då??

jag förstår på nått vis också de som kör V8 sugmotor att de kommer få det kämpigt i sommar då det kommer nya hårt satsande team som ert (motornord) men har man lagt ut mycket jobb och pengar på nyaste tekniken så ska man väll ha en god chans att vinna tävligar också tycker jag!

hela vitsen med systemet med självsjusterande index faller ju och med det hela klassen om det plötsligt blir så här ibland!

kanske det går att justera till hur det systemet är istället så tiderna jämnas ut snabbare då index bombas???

det måste ju va nån typ av rättvisa iallafall annars kommer ju klassen att själv dö tror jag.


lite tufft att bara jämna ut alla turbo index tider baserat på vad adeen och eriksson, mm kör i CT/A. om nån skulle bygga en fullt ut prostock liknande sugmotor bil/dragster utan de restriktioner som finns i P/S med mycket pengar och mycket tid skulle de då flytta ned alla index för sugmotorer med?

det finns ju fler klasser med index som med dagens teknik inte skulle va så svårt att köra en bra bit under index både sugmotor,kompressor och lustgas varför justerades inte de direkt ned också?
nä det är inte så lätt att säga eller göra så, bättre att låta nya bilar och nytt folk komma in i de klasserna och köra ned dem lite istället tills de har själv justerat till sig då växer ju sporten comp och det fungerar som det va tänkt i början.
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Competion DT/A Monte Carlo 890whp

Inlägg av PerAage »

Så ni säjer at Insex är flytt i flera klasser utan at nån i världen inte har bombat indexerna, men sänkt med ett penn-strök?
Seriöst?
Undergraver ju i så fall hela systemet?
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo 890whp

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo de drabbade är alla turbo klasser både bil och dragster.

för att visa min ståndpunkt så la jag detta inlägg på nitroz planket men det är nog de som ska köra om några veckor som tala igenom detta och så men jag vill som sagt visa lite sympati iallafall och jag tycker lika mycket om de vassa Holley V8:orna i den klassen bara för att få säga det i klartext (nästan iallafall :hihi: ).
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Competion DT/A Monte Carlo 890whp

Inlägg av PerAage »

Men index'erna står ju på världsbasis, dvs inte nånting som kan endras med ett penn-strök i Sverige, typ.
Ni är säckra på at ingen i USA nyss har bombat indexen i flera klasser?
Sesongen är ju i full gång flera ställen i världen.
Lite mer info om denna saken, länk till artiklar osv hadde varit interessant.
Ska inte säja at vi kommer till å åka i Competition, men det hadde varit fränt å ställa upp emot dom större grabbarna vid några enstaka tilfellen i framtiden.
Jag kjänner inte för index-klasserna, så mycket pyssel och strategi, men det är ju fränt å se Adeen och Kolfiber-pv'n in action.

Har någon alltså ändrat världs-indexerna på papret, är det tilfälle?
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo 890whp

Inlägg av Jens Gustavsson »

index är lokalt i detta land och bestäms av svenska bilsport förbundet http://www.sbf.se/sportgrenar/dragracing/regler/
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Competion DT/A Monte Carlo 890whp

Inlägg av PerAage »

Har dom justerat mot samma indexer som internationellt, är ju det inte så dumt, men har dom bara drivit med turbobilarna för at dom inte ska dominera, blir det ju lite fel...
Har du länk till index-tabellen för Sverige?
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo 890whp

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo index står i länken ovan om du skrollar ned lite.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo 890whp

Inlägg av Fredde Holmgren »

Som sagt så är det inte samma index i Usa, dom kör till exempel inte lustgasklasser heller.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Competion DT/A Monte Carlo 890whp

Inlägg av PerAage »

Dom har ju sabbat DT/D och ET/D, dom enda aktuella klasserna för oss..... Hadde tänkt vikta till ET/D (vi ligger rätt nära) och prova åka 8,14 med B20'in, men nu står indexet på 7,87, vilket får bli lite längre fram i tid :hihi:

Nej, inte presis så at det blev mer aktuellt å åka i Competition nu....
Hälst ska ju bilen kunna gå ungefär en halv-sekund under index för at man skal kunna kvalifisera sej bra (kompliserad klass det där :doh: ), så 7,87 funkar med en bil som i alla fall klarar 7,40-7,50.
Vårat chassis tar slut på 7,50, och våran B20 troligtvis före det.
Så det blir nog ingen höjdare å åka Competition för oss.
I så fall bara på skoj, för å åka emot dom andra riktig snabba Volvo's, men utan sjans till å kvalifiera sej.

Man får fortsätta med å jaga nya B20-rekord i Bracket eller ET super pro.
Men hadde varit fränt å ställa på linjen med dom andra i Competition!
MVh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
brillko
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor dec 17, 2009 7:29 pm

Re: Competion DT/A Monte Carlo 890whp

Inlägg av brillko »

Alla comp index ska man dra av 0.6s på för att hitta sitt chassiindex. Mao allt under 8.1 kräver Adv ET och 6.0 chassin.
Brillko Racing
Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri

Sveriges snabbaste
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Competion DT/A Monte Carlo 890whp

Inlägg av PerAage »

jovisst, och gamla index i ET/D var 8, 07 eller 8,14.....
Då hadde man ju teoretiskt hatt en sjans med vårat chassis, det hadde i alla fall varit et poeng å starta i klassen.
Nu kan man glömma det helt, vilket är lika bra då man inte fatter ett dugg av allt taktikeriet i Competition, och har nog med å forsöka åka stabila tider i en jävla bracket-klass :hihi:

Jag håppas killarna som äger tråden finner en lösning. Inte bra å bygga en bil för en klass, för så å bli torpederat med papir och penna av killarna i SBF. Hörs inte vettigt ut.
Lycka till er, och håppas at alla drabbade tar saken vidare med SBF.
Nu ska jag sluta sabba eran tråd :wink:
Man blir ju engasjerat.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
nighttrain
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tis mar 13, 2007 12:03 am
Ort: dalarna

Re: Competion DT/A Monte Carlo 890whp

Inlägg av nighttrain »

Nya index

Någon som kan tala om hur mycket som sänkts där det sänkts.

http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_Gall_comp_index.pdf
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Competion DT/A Monte Carlo 890whp

Inlägg av Kökarmicke »

Dom enda jag kommer ihåg i huvudet är D/ta 8.95 å E/ta typ 10.16 eller något sådant dom andra kommer jag inte ihåg.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
nighttrain
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tis mar 13, 2007 12:03 am
Ort: dalarna

Re: Competion DT/A Monte Carlo 890whp

Inlägg av nighttrain »

aha så sänkt ungefär en halv sekund? :o
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo 890whp

Inlägg av Andreas Arthursson »

Jag kör TD tills de fixat tillbax indexen:)
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Skriv svar