audi 20V motorproblem
audi 20V motorproblem
Har köpt mig en Quattro men motorn är lite konstig.
Ibland är tomgången mysko, den sjunker väldigt lågt i några sek sen stiger den igen (händer oftast vid kall motor).
Vid vanlig landsvägskörning går den utmärkt men vid fullt pådrag kan den sacka ibland typ vid 4-5 tusen rpm som om den inte fick soppa som den ska...
det händer liksom inenting, nästan som ett varvstopp...
Men observera att det bara är ibland!!!
Har bytt alla vanliga servic grejor men ingen skillnad!
Avgasvärderna är helt kass.
Co på 4,4
HC på 250-300
lambda åt helvete.
Har mätt upp lanbdan och den är stendöd, har köpt en ny men inte hunnit montera den ännu, ska göra idag.
Men jag tror det är nått annat fel oxå!!!
Någon som har förslag??
Ibland är tomgången mysko, den sjunker väldigt lågt i några sek sen stiger den igen (händer oftast vid kall motor).
Vid vanlig landsvägskörning går den utmärkt men vid fullt pådrag kan den sacka ibland typ vid 4-5 tusen rpm som om den inte fick soppa som den ska...
det händer liksom inenting, nästan som ett varvstopp...
Men observera att det bara är ibland!!!
Har bytt alla vanliga servic grejor men ingen skillnad!
Avgasvärderna är helt kass.
Co på 4,4
HC på 250-300
lambda åt helvete.
Har mätt upp lanbdan och den är stendöd, har köpt en ny men inte hunnit montera den ännu, ska göra idag.
Men jag tror det är nått annat fel oxå!!!
Någon som har förslag??
Bytte lambdan igår...
Avgasvärden INNAN bytet:
Kall motor:
CO 4,4 %
HC 300
Lambda åt helvete.
Varm motor:
CO 4,4 %
HC 300
Lambda åt helvete
Avgasvärden EFTER bytet:
Kall motor:
CO 1 %
HC 150
Lambda OK
Varm motor:
CO 4,4
HC 300
Lambda åt helvete
Jag troe det är tempgiveren som är paj..
Har ni några teorier??
Avgasvärden INNAN bytet:
Kall motor:
CO 4,4 %
HC 300
Lambda åt helvete.
Varm motor:
CO 4,4 %
HC 300
Lambda åt helvete
Avgasvärden EFTER bytet:
Kall motor:
CO 1 %
HC 150
Lambda OK
Varm motor:
CO 4,4
HC 300
Lambda åt helvete
Jag troe det är tempgiveren som är paj..
Har ni några teorier??
-
- Forumsberoende
Skumma fel kan man bli tokig på
på brors turbo 10V så var fenomenen likartade gick som ett troll ibland men rätt som det va så hackade den precis som soppa torsk etc.. som åtgärd trots allt i tändnings väg var nyare än nytt så tog jag av fördelarlock med kablar och gjorde en grundlig annalys av grejorna
det vissade sig att gnistan krypit ut genom tätning mellan lock/kabel (syndes knappt) men fixades med krympslang på kablarna så det blev tightare sen på med nya tätningar å lite mera slang
(går klockrent nu) det blir ju tyngre för gnistan att komma fram när det blir lite högre laddtryck.. mv C/

Fred Flinta & Bofors!!
Glömde nämna det här med höga avgasvärden (20V TQ) hade samma problem med min provade å bytte sensor men ingen skillnad (provade 3st) utan resultat
men då kröp jag till korset å köpte en org på Berners å vipps så var alla värden kanon HC 0.08 CO 0 etc
och då med 3" metalisk kat (fick ta en tur runt B-P) det var så enkelt att referens luften på pirat inte funkade tillfredsställande
men org har en tunn nylonslang tillsammans med svart kabel, hoppas du förstår vad jag menar la ner tok många timmar innan det löste sig
mv C/

Fred Flinta & Bofors!!
Vilken temp givare! vad köpte du för sond org/pirat.. och vilken års-m på motorn.. www.sjmautotechnik.com Här finns mycket värdefulla tips, men jag tror ändå att det är lamdan som spökar för dig för har hört av många att dom e känsliga rackare.. skriv gärna när du hittat felet å berätta.. mv C/
Fred Flinta & Bofors!!
Kollade avgaserna innan katten nyss...
Dom var bättre innan än efter
Iaf CO, men O2 var jätte högt och jag fick aldrig mått lambda värde så jag vette fan
Men om man kollar på alla värden i helhet så pekar allt på tempgivaren...
+ att bilen går MYCKET bättre när den är kall än riktigt varm..
Avgaserna är ju också bättre när den är kall...
Det kan ju vara givaren som Har "hängt" sig på -40 grader...
Dom var bättre innan än efter

Iaf CO, men O2 var jätte högt och jag fick aldrig mått lambda värde så jag vette fan

Men om man kollar på alla värden i helhet så pekar allt på tempgivaren...
+ att bilen går MYCKET bättre när den är kall än riktigt varm..
Avgaserna är ju också bättre när den är kall...
Det kan ju vara givaren som Har "hängt" sig på -40 grader...
Bytte tempgivaren nyss utan resultat!
Provade då att mäta på lambdan igen... död....
Den gick faktiskt bra direkt efter att jag bytte lambdan men du när den har gått ett tag så är den som i början igen!
men lambdan är ju ny så dfen borde ju funka.. det kan ju vara nått anat som fetar på så lambdan inte "ORKAR" reglera mer...
Den vasade 0,83V när jagg kollad
Usch vad trött jag blir på fanskapet!

Provade då att mäta på lambdan igen... död....
Den gick faktiskt bra direkt efter att jag bytte lambdan men du när den har gått ett tag så är den som i början igen!
men lambdan är ju ny så dfen borde ju funka.. det kan ju vara nått anat som fetar på så lambdan inte "ORKAR" reglera mer...
Den vasade 0,83V när jagg kollad
Usch vad trött jag blir på fanskapet!
0.83!! då ligger den lite högt, tror den kan nå 1.0 volt vid vissa tillfällen men skall nog pendla mellan 0.3-0.6 volt med intervall 7-10sek.. kolla med nån polare som har en likadan sond så ska du se att du kommer att ha klockrena värden
i detta fall så e det nog att det får svida till i plånboken till en org
moj påre

Fred Flinta & Bofors!!
den ska pendla mellan 0,1 och 0,9 V med minst 1 Hz.
Den som sitter på nu är en Bosch som kostade 1600:-
Vad är det orginal?? är det inte Bosch?
Men jag hittade en tempgivare till igår nar jag rev bland grejorna! Så jag tror jag har bytt fel givare
för när jag tar bort kontaktstycket till den här givaren så kändes det som om jag fick 25Hk till!!!!!
Ska prova att mäta på den i en kastrull hemmma och se om den ändras nått!
Den som sitter på nu är en Bosch som kostade 1600:-
Vad är det orginal?? är det inte Bosch?
Men jag hittade en tempgivare till igår nar jag rev bland grejorna! Så jag tror jag har bytt fel givare

Ska prova att mäta på den i en kastrull hemmma och se om den ändras nått!
-
- Forumsberoende