problem med b20

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Tobbbameister
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons maj 10, 2006 9:12 pm

problem med b20

Inlägg av Tobbbameister »

vet ej om detta är rätt forum del om det inte är det så kan en moderator flytta den men iallafall... det är så att det börja läcka olja mellan topp och block för ett tag sen trodde det var topplockspacknigen... efter att jag hade skruvat tillbaka allt så startar den inte jag mäta men fick ingen kompression och jag tror också att ventilerna inte står rätt.. någon som kan hjälpa mig med detta??

motor är en b20 och allt är orginal
Hasse63
För mycket laddtryck
Inlägg: 336
Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
Ort: Åskilje
Kontakt:

Inlägg av Hasse63 »

Var har du köpt toppackningen,inte på biltema hoppas jag. Vad har du för ventilspel 0,40 ska de vara :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

tänd följd 1342 1an längst fram.

fördelaren snurrar mot sols.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Detta är helt rätt avdelning du lagt tråden i :)
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Tobbbameister
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons maj 10, 2006 9:12 pm

Inlägg av Tobbbameister »

packnigen är från biltema... kan man inte se på vevaxlen när typ en viss ventil ska vara öppen eller stängd...
team_240
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis mar 21, 2006 9:31 am

Inlägg av team_240 »

Min är också från biltema och fungerar utmärkt än så länge... men cylinder väggarna på packningen vettefan hur dom gjort, STORA var dom iaf :D
Tobbbameister
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons maj 10, 2006 9:12 pm

Inlägg av Tobbbameister »

start motorn går runt jättelätt... men om det läcker någonstans då blir det ingen kompression eller??? och så undrar jag om man kan kolla på vevaxlen hur ventilerna ska stå??

det är jättebra gnista på alla tändstiften....
Bengan
För mycket laddtryck
Inlägg: 318
Blev medlem: ons nov 23, 2005 10:56 am

Inlägg av Bengan »

Har du ställt ventilerna ? Tänkte så du inte bara har skruvat fast vippbryggan utan att justera nåt så de inte öppnar nåt..

E ju nästan omöjligt att INTE få nån kompression alls, du kan ju ha ventilkåpan av o dra runt och se så ventiler öppnar osv, nåt motstånd måste det ju bli ibland?
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
Tobbbameister
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons maj 10, 2006 9:12 pm

Inlägg av Tobbbameister »

hur ställer man ventilerna??? kan vara det för att jag rörde aldrig ventilerna men jag kan juh iallafall kolla....
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tobbbameister skrev:hur ställer man ventilerna??? kan vara det för att jag rörde aldrig ventilerna men jag kan juh iallafall kolla....
den nya packningen var lite tunnare därför blit spelet fel. skaffa rephandbok, eller kolla i KG volvotrimning katalogen
Tobbbameister
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons maj 10, 2006 9:12 pm

Inlägg av Tobbbameister »

tror ni att problemet kan vara att ventilerna inte öppnar??? hur ska ventilerna stå?? ska man använda ett bladmått när man mäter mellan stötstängerna och armarna??
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

ja du använder bladmått till det, spelet ska vara 0.40 +- 0,05..
jag skulle snarare säga att ventilena inte stänger..
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Tobbbameister
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons maj 10, 2006 9:12 pm

Inlägg av Tobbbameister »

det kan juh faktiskt vara det att ventilerna inte stänger för att när vi skruva fast vippbryggan då tog dom emot...
Hasse63
För mycket laddtryck
Inlägg: 336
Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
Ort: Åskilje
Kontakt:

Inlägg av Hasse63 »

Biltemas packning är det många som haft problem med till b20 ..de hinner knappt starta förän de har vatten i tråget :evil: Du ska ha tur om den håller. på amazonforumet finns flera trådar om denna "skitpackning"

Lossa muttrarna ett kvarts varv med ringsidan på en ring- blocknyckel samtidigt som du håller fast spårskruven (den med kulan på) med en mejsel, justera och dra åt och då ska bladmåttet gå lite tungt, varken 0.45 eller 0.35 ska gå in i mellan då har du perfekt justerade ventiler.

Lycka till!!! :wink:
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

och så går det om 100mil och så börjar det slamra så det bara e att göra om.
Men det e ju en del utav skarmen med stötstängs motoren :wink:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Skriv svar