Trigger error M30B35 Autronic.
Moderator: backeliten
Trigger error M30B35 Autronic.
Hej. Har en polare som har problem med sitt autronic. Får trigger error så fort vi ska dra igång. och kör med det nya 1.09 chippet. Jag har läst att folk har haft problem med detta. men vad är lösningen? jag är inte så värst insatt i autronic tyvärr.
Provade att strobba tändningen men jag såg inte ens 0:an när det tände. Och sen "pruttade" den igång lite lätt.fast baklänges.
Finns det nån lösning på detta?
MVH Loordan
Provade att strobba tändningen men jag såg inte ens 0:an när det tände. Och sen "pruttade" den igång lite lätt.fast baklänges.
Finns det nån lösning på detta?
MVH Loordan
Bmw E36 M50b25 Hx55,1200cc,Vems 3,3 ,Hks 50mm wg, 135mm stakar med vanos kolvar. 2,0 bars laddtryck !
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Trigger error M30B35 Autronic.
Kan ni maila över mappen? larc142@hotmail.com
När vi fick triggerfel på original damper så slipade vi av alla tänder utom tre och gick över till hallgivare. Har inte tittat tillbaka eller saknat vr sedan dess. Av nån anledning så gillar inte autronic den triggern.
Har ni m30b35 damper? Finns olika till m30 har jag för mig och det skiljer på triggervinkeln.
När vi fick triggerfel på original damper så slipade vi av alla tänder utom tre och gick över till hallgivare. Har inte tittat tillbaka eller saknat vr sedan dess. Av nån anledning så gillar inte autronic den triggern.
Har ni m30b35 damper? Finns olika till m30 har jag för mig och det skiljer på triggervinkeln.
Re: Trigger error M30B35 Autronic.
Mappen kommer snart. Väntar på den från han som är ägaren till det hela.
Okej. Ja för autronic läser ju var 20:onde tand vad jag har läst mig till och byta till hallgivare och köra på 3 tänder verkar ju fint. Men kan man byta mellan vr/hall utan att köpa adapter eller nått?
Ja det är ju en m30b35 damper. och triggern sitter väll 10 kugg innan 0 punkten på bröstkåpan och är justerbar i höjd.
Hjälper det eller ska jag leta upp art nr på triggerhjulet?
Skulle vara kanon om du kan hjälpa till o lösa detta smidigt.
Mvh
Okej. Ja för autronic läser ju var 20:onde tand vad jag har läst mig till och byta till hallgivare och köra på 3 tänder verkar ju fint. Men kan man byta mellan vr/hall utan att köpa adapter eller nått?
Ja det är ju en m30b35 damper. och triggern sitter väll 10 kugg innan 0 punkten på bröstkåpan och är justerbar i höjd.
Hjälper det eller ska jag leta upp art nr på triggerhjulet?
Skulle vara kanon om du kan hjälpa till o lösa detta smidigt.

Mvh
Bmw E36 M50b25 Hx55,1200cc,Vems 3,3 ,Hks 50mm wg, 135mm stakar med vanos kolvar. 2,0 bars laddtryck !
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Trigger error M30B35 Autronic.
Ingen brådska.
Art hjälper nog inte mig men det låter rätt. Det är inga svårigheter att koppla om för hall. Ni måste stifta ur ett stift i handsken och dra en 8volt till givaren. Inga adaprar eller nått behövs.
Om ni väljer att slipa om triggern (vilket jag rekommenderar) så se till att ni får en triggervinkel på ca 60grader.
Art hjälper nog inte mig men det låter rätt. Det är inga svårigheter att koppla om för hall. Ni måste stifta ur ett stift i handsken och dra en 8volt till givaren. Inga adaprar eller nått behövs.
Om ni väljer att slipa om triggern (vilket jag rekommenderar) så se till att ni får en triggervinkel på ca 60grader.
Re: Trigger error M30B35 Autronic.
Koppla bort spridarna tills stroblampan visar rätt.
Kollat polaritet på givaren?
Byt i kontaktstycket och prova om det blir bättre, det är väldigt viktigt att det är rätt med induktiva (VR) givare.
Det ska se ut som i den här tråden : http://www.mrm-racing.se/forum/showthre ... 5&langid=2

Byter ni till Honeywell GT1 Hall-givare och slipar bort alla utom tre tänder, så kan ni dra +12 Volt om 8 Volt-stiftet är svårt att koppla fram i härvan.
Kollat polaritet på givaren?
Byt i kontaktstycket och prova om det blir bättre, det är väldigt viktigt att det är rätt med induktiva (VR) givare.
Det ska se ut som i den här tråden : http://www.mrm-racing.se/forum/showthre ... 5&langid=2

Byter ni till Honeywell GT1 Hall-givare och slipar bort alla utom tre tänder, så kan ni dra +12 Volt om 8 Volt-stiftet är svårt att koppla fram i härvan.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Trigger error M30B35 Autronic.
Okej. För jag pratade med en kille på mrm racing idag också. Och han säger att det funkar med VR på m30 triggerhjul.Det ska inte vara några problem.
Men för att få det funka då det inte finns kamgivare på motorn då den går på fördelaren där uppe så skulle man välja "m01" trigger och köra med 2 takt .då den läser helt fel och kommer av sig om man väljer 4takt utan kamgivare.
Vad tror ni om det?
Känns ju jävligt lurigt att behöva mosa bort tänder på trigger för att få det att funka..
Mvh
Men för att få det funka då det inte finns kamgivare på motorn då den går på fördelaren där uppe så skulle man välja "m01" trigger och köra med 2 takt .då den läser helt fel och kommer av sig om man väljer 4takt utan kamgivare.
Vad tror ni om det?
Känns ju jävligt lurigt att behöva mosa bort tänder på trigger för att få det att funka..
Mvh
Bmw E36 M50b25 Hx55,1200cc,Vems 3,3 ,Hks 50mm wg, 135mm stakar med vanos kolvar. 2,0 bars laddtryck !
Re: Trigger error M30B35 Autronic.
Nej, jag håller med. Det ska fungera, men man måste läsa det finstilta om trigger-inställningarna som är de viktigaste du har.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Trigger error M30B35 Autronic.
Men kan något bekräfta att det är 2takts motor jag måste välja med m30 triggerhjul ? Eller går det att köra 4takt utan kamgivare?
Som Christofer skrev så fick ju inte han det att funka.
Som Christofer skrev så fick ju inte han det att funka.

Bmw E36 M50b25 Hx55,1200cc,Vems 3,3 ,Hks 50mm wg, 135mm stakar med vanos kolvar. 2,0 bars laddtryck !
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Trigger error M30B35 Autronic.
Nja..
Vi körde med kam referens men tändpunkten släpade när vi varvade. Jag kan ha ratat vr för tidigt men det funkade ännu sämre när den polvändes. Jag gav upp för vi hittade felet under en bromsning, så gjorde vi om och har inte haft nått triggerfel sedan dess (3år sedan).
Du bör köra 2takt om du inte har referens från kam. Annars är det 50/50 vilken fas den sprutar in soppan. Bäst är ju såklart om ni kan få dit en givare på kammen.
Vi körde med kam referens men tändpunkten släpade när vi varvade. Jag kan ha ratat vr för tidigt men det funkade ännu sämre när den polvändes. Jag gav upp för vi hittade felet under en bromsning, så gjorde vi om och har inte haft nått triggerfel sedan dess (3år sedan).
Du bör köra 2takt om du inte har referens från kam. Annars är det 50/50 vilken fas den sprutar in soppan. Bäst är ju såklart om ni kan få dit en givare på kammen.
Re: Trigger error M30B35 Autronic.
Okaj.men nu är det ju en nyare mjukvara i boxen med 1.09.så montera en kamgivare ska vara en lösning.eller slipa tänder.
Hur kan man skapa en kamskiva på dessa? För ni körde med kamreferens ?:)
Hur kan man skapa en kamskiva på dessa? För ni körde med kamreferens ?:)
Bmw E36 M50b25 Hx55,1200cc,Vems 3,3 ,Hks 50mm wg, 135mm stakar med vanos kolvar. 2,0 bars laddtryck !
Re: Trigger error M30B35 Autronic.
Har inte pillat något m30, men s38.
Det borde väl vara liknande?
Jag har för mig att jag hade problem dels med polariteten på givaren, jag blev lurad av kabelfärgerna i org. härvan när jag kopplade ihop det.
Jag tror det var en tydlig skärm, sedan en svart och en gul. Jag trodde då att svart skulle vara - men så var inte fallet.
(så minns jag det iaf. inte helt 100 att jag kommer ihåg rätt)
Även vilken trigger man skulle välja, jag tog 60-2 för det tyckte jag att jag hade.
Men -2 är inte 60 grader före, utan typ 146 och då skulle triggern heta något annat.
Kollade, M02 trigger kör jag. 145 grader
Det borde väl vara liknande?
Jag har för mig att jag hade problem dels med polariteten på givaren, jag blev lurad av kabelfärgerna i org. härvan när jag kopplade ihop det.
Jag tror det var en tydlig skärm, sedan en svart och en gul. Jag trodde då att svart skulle vara - men så var inte fallet.
(så minns jag det iaf. inte helt 100 att jag kommer ihåg rätt)
Även vilken trigger man skulle välja, jag tog 60-2 för det tyckte jag att jag hade.
Men -2 är inte 60 grader före, utan typ 146 och då skulle triggern heta något annat.
Kollade, M02 trigger kör jag. 145 grader
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836