Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 710
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Sv: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Ja, är ett ganska så simpelt elsystem i dom där.. väldigt sektionerat och framförallt, de finns otroligt mycket info på Internet om allt och väldigt bra scheman. T.ex den 25poliga runda kontakten kan man banta bort ca 90procent i utan vidare då de är diagnos osv från originalbox. Böt från m50b25 till s50b30 och precis allt var PnP, böt motor och delade härvan i den runda kontakten, stoppade i nya motorn och anslöt den kontakten igen mot nya härvan och allt fungerade:)
Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
abs-styrboxen sitter på abs-enheten..
Svetsar rostfritt,alu,svartstål. Bara slå en pling
Tel: 072-5178899
Tel: 072-5178899
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Det löste sig med varvräknaren.
Jag splittade signalen från vevtriggern till orginalbox och vipec. Fick stänga av pullup-motstånden i vipecet först bara sen funka det fint
Orginalboxen skickar nu varvräknarsignal till mätarhuset så räknaren funkar
I samma veva så började orginal tempmätare också funka, precis som att den inte visar nått om den inte ser att motorn är i gång? Rörde inget annat.
Det som återstår att fixa nu är ABS lampan som lyser samt antispinnlampan. Har hittat elschema till bilen nu så finns hopp om att reda ut detta tror ja...
Misstänker att den saknar spjällägesgivaren eller nått sånt.
Ställde på bilen och insåg att det inte är körförbud förrän om 3v!
Så jag kör lite nu innan regg.
Laddar nu 0.5bar och det har jag innan 3000rpm, det är precis så det håller i på 2an, svänger man lite så går den loss direkt. Kan det vara 350 kanske? Matar på bra iaf.
Ska höja mer men vill se så allt lirar först.

Lite modigt kanske men ja tar denna ner till Arboga imorgon sedan vidare till Mantorp på torsdag. 160mil t.o.r... hoppas den håller.
Har packat diverse "bra o ha" saker så jag kan laga efter vägen
Inge vidare lastutrymme i dessa... ska ju in med klädväskor o sånt me o då lär det va knökfullt sen. 

Jag splittade signalen från vevtriggern till orginalbox och vipec. Fick stänga av pullup-motstånden i vipecet först bara sen funka det fint

Orginalboxen skickar nu varvräknarsignal till mätarhuset så räknaren funkar

Det som återstår att fixa nu är ABS lampan som lyser samt antispinnlampan. Har hittat elschema till bilen nu så finns hopp om att reda ut detta tror ja...
Misstänker att den saknar spjällägesgivaren eller nått sånt.
Ställde på bilen och insåg att det inte är körförbud förrän om 3v!

Laddar nu 0.5bar och det har jag innan 3000rpm, det är precis så det håller i på 2an, svänger man lite så går den loss direkt. Kan det vara 350 kanske? Matar på bra iaf.
Ska höja mer men vill se så allt lirar först.

Lite modigt kanske men ja tar denna ner till Arboga imorgon sedan vidare till Mantorp på torsdag. 160mil t.o.r... hoppas den håller.
Har packat diverse "bra o ha" saker så jag kan laga efter vägen



Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Fräck bil! tänkte bara störa med lite OT: _Är det mindre bula i sidled på m54 tråget än m52?
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
haha fräckt å våga köra den ner må jag säga 

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Ja gissar på att det skiljer beroende på vilken bil M52an eller M54an kommer ifrån... Men i mitt fall var trågen lika. M52 från Z3 och M54 från E39.coupe76 skrev:Fräck bil! tänkte bara störa med lite OT: _Är det mindre bula i sidled på m54 tråget än m52?
Z3an gick perfekt ner till Arboga igår


Idag var jag ute och smiskade lite och då gav en VAG spole upp


Ska försöka få tag på en ny reserv som ja kan ta med till gatebil utifall en till ger upp...
115F kör ja i denna och dom ja har är nån kinakopia från Motornord, kanske inte var det bästa valet om man nu behöver byta hela tiden...
68mil står trippmätaren på nu denna resa.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Jag tycker kvaliten på vagspolarna verkar vara överlag usel. Alla man känner tycks ha problem oavsett vart dem är köpta. Ha ett gäng reserv verkar vara melodin då dem verkar dö i tid och otid
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
vad står det på era vag spolar?
köpte med 6st till mitt vems, ovansidan va sandpapprat men på metallhöljet står det beru på mina iaf.
kopior eller inte? men billiga va dom iaf
köpte med 6st till mitt vems, ovansidan va sandpapprat men på metallhöljet står det beru på mina iaf.
kopior eller inte? men billiga va dom iaf

http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Ang. VAG spolar. Jag kollade för några år sedan och fick tipset att artikelnumret ska sluta med ett L eller högre bokstav. Exempel 06B 905 115L. Vill man ha röda spolar (Audi) börjar numret med 06E
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna 

Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Mina är sånna Noname spolar så det står inget alls på dom. Ovansidan är grå eller slipad bara.
Har beställt 2st nya äkta bosch nu som ska vara en uppdaterad variant på 115F spolen. Får dom imorgon.
Kosta nån hundring mer är kinaskräpet så passar dom och funkar bra så byter jag nog alla till sånna.
Har blivit ca10mil till med bilen.
Idag drog ja upp laddet till 0.7bar och bilen går riktigt bra
Har finmappat lite mer också.
Imorgon ska ACn fyllas och sedan bär det av mot Mantorp!
Har beställt 2st nya äkta bosch nu som ska vara en uppdaterad variant på 115F spolen. Får dom imorgon.
Kosta nån hundring mer är kinaskräpet så passar dom och funkar bra så byter jag nog alla till sånna.
Har blivit ca10mil till med bilen.
Idag drog ja upp laddet till 0.7bar och bilen går riktigt bra

Imorgon ska ACn fyllas och sedan bär det av mot Mantorp!

Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Tråkigt med spolen. Men vi har sålt mängder av dem och kört många själv och de få gånger
det varit nått problem har det oftast varit hand havande fel. Säger inte att du gjort nått fel.
Håller för övrigt på att köra en M54B30 med turbo i bänken just nu ska bli roligt att se hur det slutar.
Det är garanterat 350hk i din med 0,5. Första pullet med den vi kör nu gav 430whp på 0,9
Sjukt ball bil iaf alltid varit svag för Z3 coupe
det varit nått problem har det oftast varit hand havande fel. Säger inte att du gjort nått fel.
Håller för övrigt på att köra en M54B30 med turbo i bänken just nu ska bli roligt att se hur det slutar.
Det är garanterat 350hk i din med 0,5. Första pullet med den vi kör nu gav 430whp på 0,9

Sjukt ball bil iaf alltid varit svag för Z3 coupe
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Är det standard botten i den med 430 whp? Vad för styrsystem? Skriv gärna vad det blev för resultat sen. Sorry för trådkap.
Det är en klart intressant motor iaf!
Det är en klart intressant motor iaf!

Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Bilen höll hem också!!

Totalt blev det över 200mil inklusive bankörning o lite allmänt åkande.
Körde upp en tank på banan så det blev lite åka där också...
Jag är riktigt nöjd över hur bilen funkar, rörde inte en skruv på dom 200milen förutom byte av spolar.
Liten film: http://youtu.be/9ZhcmVXYWrw
Svängde faktiskt förbi Motornnord på vägen hem och gick in o prata lite om mitt spolproblem... (kanske du redan har hört)
Fick 2st nya spolar gratis vilket var snällt och så fick jag tipps om att uppgradera mina kablar till grövre. 2,5ms dwell kör jag redan vilket tydligen ska vara OK.
Kör på orginalhärvan nu som jag har bytt kontakter på, stift nr4 som är högspänningsjord är jordad direkt i toppen. Ska se om jag kan få till en ny grövre plusmatning samt grövre högspänningsjord...
Hörde rykten om den bilen idag... Nått om 500+whp vid 1.1bar?
Om det inte är någon typ av företagshemlighet så kikar jag gärna lite på den mappen om ja får... Försöker få till min så bra som möjligt på gatan nu då alla bänkar verkar vara fullbokade till jul.


Totalt blev det över 200mil inklusive bankörning o lite allmänt åkande.
Körde upp en tank på banan så det blev lite åka där också...
Jag är riktigt nöjd över hur bilen funkar, rörde inte en skruv på dom 200milen förutom byte av spolar.
Liten film: http://youtu.be/9ZhcmVXYWrw
Ja det är skit, 3st har pajjat nu. Bytte senast idag...RoGGaH skrev:Tråkigt med spolen. Men vi har sålt mängder av dem och kört många själv och de få gånger
det varit nått problem har det oftast varit hand havande fel. Säger inte att du gjort nått fel.
Håller för övrigt på att köra en M54B30 med turbo i bänken just nu ska bli roligt att se hur det slutar.
Det är garanterat 350hk i din med 0,5. Första pullet med den vi kör nu gav 430whp på 0,9![]()
Sjukt ball bil iaf alltid varit svag för Z3 coupe
Svängde faktiskt förbi Motornnord på vägen hem och gick in o prata lite om mitt spolproblem... (kanske du redan har hört)
Fick 2st nya spolar gratis vilket var snällt och så fick jag tipps om att uppgradera mina kablar till grövre. 2,5ms dwell kör jag redan vilket tydligen ska vara OK.
Kör på orginalhärvan nu som jag har bytt kontakter på, stift nr4 som är högspänningsjord är jordad direkt i toppen. Ska se om jag kan få till en ny grövre plusmatning samt grövre högspänningsjord...
Hörde rykten om den bilen idag... Nått om 500+whp vid 1.1bar?
Om det inte är någon typ av företagshemlighet så kikar jag gärna lite på den mappen om ja får... Försöker få till min så bra som möjligt på gatan nu då alla bänkar verkar vara fullbokade till jul.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Då måste du ha nått problem nån stans.
Ja matningen ska man köra så grov man kan samma med jorden.
Får man spänningsfall så brinner de rätt fort. Samma om man har dålig jord.
Stift 4,a är väl skärmjorden? 2 är väl högspännings jord om jag inte kommer ihåg fel just nu.
För de fungerar ju utan stift 4.
Ja 505whp och 598Nm blev det 1 bar vid 4000 1,13 vid 6500.
Nja helt sugen på att ge bort den är jag inte var en del stök och timmar att få till det.
Hoppas du har lite förståelse för det.
Ja första tid vi har ledig är den 2 eller 11 juli tror jag.
Ja matningen ska man köra så grov man kan samma med jorden.
Får man spänningsfall så brinner de rätt fort. Samma om man har dålig jord.
Stift 4,a är väl skärmjorden? 2 är väl högspännings jord om jag inte kommer ihåg fel just nu.
För de fungerar ju utan stift 4.
Ja 505whp och 598Nm blev det 1 bar vid 4000 1,13 vid 6500.
Nja helt sugen på att ge bort den är jag inte var en del stök och timmar att få till det.
Hoppas du har lite förståelse för det.
Ja första tid vi har ledig är den 2 eller 11 juli tror jag.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Ja ska fixa grövre matning och jord.RoGGaH skrev:Då måste du ha nått problem nån stans.
Ja matningen ska man köra så grov man kan samma med jorden.
Får man spänningsfall så brinner de rätt fort. Samma om man har dålig jord.
Stift 4,a är väl skärmjorden? 2 är väl högspännings jord om jag inte kommer ihåg fel just nu.
För de fungerar ju utan stift 4.
Ja 505whp och 598Nm blev det 1 bar vid 4000 1,13 vid 6500.
Nja helt sugen på att ge bort den är jag inte var en del stök och timmar att få till det.
Hoppas du har lite förståelse för det.
Ja första tid vi har ledig är den 2 eller 11 juli tror jag.
Stift 4 är högspänningsjord och Stift 2 är signaljord.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx