Nya ventilstyrningar eller sleeves?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Nya ventilstyrningar eller sleeves?

Inlägg av Amstaff »

Håller på o snickrar ihop min bruks Audi med 1.8t motor.

8st avgasventiler är det som skadats och har 8st nya, ska mäta upp ventilspelet i styrningarna för säkerhets skull, dock var det ganska höga toleranser, hela 0.8mm(!) enligt manualer.

Frågan är, vad kostar det att kasta in sleeves (Och vilka i umeå sysslar med det?) i jämförelse att montera nya styrningar (kostar kanske 80:-/st)? Måste ventilerna fräsas in även med sleeves?

Har man ändå toppen lös så känns det ju likabra o göra det ordentligt.

Förövrigt så är styrningarnas inre mått 6mm, de nya ventilerna mätte 5,972mm.

EDIT: Verkar Safe, köpte indikatorklocka och mätte spelet i alla avgasventiler, mätte genom att dra ut ventilerna så att skaftet stannade vid styrningens kant på kamsidan och klocka på tallriken och fick

1. 0,55mm
2. 0,53mm
3. 0,56mm
4. 0,56mm
5. 0,50mm
6. 0,50mm
7. 0,45mm
8. 0,48mm
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7005
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nya ventilstyrningar eller sleeves?

Inlägg av Erland Cox »

Sleeves rätt monterade håller bättre än originalstyrningarna och det går att få ner spelet som är stort original.
Du måste få sätena frästa också, även sleevning flyttar centreringen.

Erland
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nya ventilstyrningar eller sleeves?

Inlägg av Amstaff »

Ok! Tack för infon ;)

Får se hur jag gör och går vidare. Vill få en hållbar motor o toppen är ju lös.
Och jag som tyckte 0.8 var mycket, vissa VW motorer får visst ha 1,3mm :D
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Skriv svar