B230 med strokervev tappar svänghjul

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Dango
Lite mer laddtryck

B230 med strokervev tappar svänghjul

Inlägg av Dango »

Hej Sävarfollket!
Jag har stora bekymmer med att få mitt svänghjul att sitta kvar och tänkte kolla om ni har några tips.
Jag kör med en 92mm strokervev från lgspeed dvs runt 2,7 liter så detta konceptet är ju inte lika beprövat som t.ex en marinvev.

Jag har nu tappat svänghjulet 3ggr och börjar ledsna på det.
Första gången körde jag med 4st original bultar (12.9) och 4st arp bultar med styrning och då drog jag alla 8 rätt av i veven. Då körde jag utan svängningsdämpare på veven och varvstoppet låg på 7000rpm. Vi körde även med loctite denna gången

Andra gången körde jag med 8st orginalbultar och sänkt varvstopp till 6000rpm då gängade bultarna ur sig efter 4 fullgasrepor. Detta var utan loctite då jag hellre hör att bultarna gängar ur sig än att gå rätt av.

Sen började vi misstänka självsvängningar i veven så vi slängde på en orginal svängningsdämpare och 8 orginalbultar igen och drog dom med 100Nm samma sänkta varvstopp på 6000rpm och då höll det i ca 2veckor blandad körning race och lek, men nu i helgen så gängade dom ur sig igen. Detta var också utan loctite

Nu har vi funderingar på att modda dit en massiv svängningsdämpare från en vit 6a så vi får lite mer motvikt men är det lösningen på mitt problem tror ni ? Samt 8st arpbultar med styrningar.

Motorn är helt balanserad utfört av Trollspeed samt svänghjul och tryckplatta likaså.

Motorsetupen är följande:
B230fk borrad till 1a öd
Honat och balanserat
16v topp
Je kolvar
H-profilare 152mm
Billetstroker vev med 92mm slag
Modifierat pottsvänghjul för att passa 765 tryckplattan
6puckad sinter ofjädrad

Mvh Marcus
hauge
Forumsberoende

Re: B230 med strokervev tappar svänghjul

Inlägg av hauge »

en strokervev har betydligt större självsvängningar (torsionssvängningskrafter) än en std-vev och jag gissar att det är det som är problemet.

Det enklaste är att göra svänghjulet lättare för att minska på svängningarna
Man vill inte ha en massiv (homogen) svängningsdämpare då det förvärrar svängningarna i veven och förkortar livslängden på vevaxeln.

kan du inte sätta en plåtbit med öron som du viker upp över skruvskallarna, så att de inte gängar upp sig ?.
(Fast det är inte riktigt rätt lösning efftersom då de gängar upp sig så borde det röra på sig lite mellan vev o svänghjul och det skall det inte göra)

säker på att momentnyckeln är rätt ??
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Dango
Lite mer laddtryck

Inlägg av Dango »

hauge skrev:en strokervev har betydligt större självsvängningar (torsionssvängningskrafter) än en std-vev och jag gissar att det är det som är problemet.

Det enklaste är att göra svänghjulet lättare för att minska på svängningarna
Man vill inte ha en massiv (homogen) svängningsdämpare då det förvärrar svängningarna i veven och förkortar livslängden på vevaxeln.
Ja precis men detta är borttaget så mycket material som går, vi är nere och fräser i triggerpunkterna redan, då får jag isf bygga på ett förgasarsvänghjul och flytta fram triggern till svängningsdämparen eller nått liknande. Svängningsdämparen från 6an är som orginal med gummivulkning fast den väger nog dubbelt så mycket, dom har ju dessutom 90mm i slag på dom vevarna om jag inte missminner mig. Dvs ungf som mitt slag fast min vev är kortare.
kan du inte sätta en plåtbit med öron som du viker upp över skruvskallarna, så att de inte gängar upp sig ?.
(Fast det är inte riktigt rätt lösning efftersom då de gängar upp sig så borde det röra på sig lite mellan vev o svänghjul och det skall det inte göra)
Det går ju att göra men som du säger, det känns inte som rätt lösning på problemet.
säker på att momentnyckeln är rätt ??
Den kommer från en verkstad så den ska vara kalibrerad, jag har en gamal skrotvev som jag dessutom testade att dra svänghjulsbultarna med ett svänghjul på och dom klarar inte mer innan man sträcker dom och sen drar av dom. (Provade massa olika moment dvs)

Mvh Marcus
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

hmm efter vad jag kommer ihåg när jag läste på om svängningsdämpare så påverkar den inte svängningarna vid svänghjulet.
Tanken är god med sexans dämpare (med samma slag). Även om man inte lyckas "träffa" 4:ans svängningsfrekvenser helt rätt så borde det vara i närheten...eller åtminstone sannolikt bättre än att köra med 4:ans originaldämpare.

Jag förutsätter att anliggningsytorna mellan vev o svänghjul är rentorkade innan montage.

Har ingen bra idé just nu... en lösning skulle kanske vara att sätta längre bult och köra med en hylsa som distans. Tanken med det är att om det rör sig lite så ändras inte inspänningstrycket alls lika mycket då de dära 10.x o 12.x bultarna fjädrar dåligt, men det känns lite som ett skott i mörkret. Jag är nog mer för att limma skruvarna och kanske sätta i några stift.
Alternativet för att utröna vart problemet egentligen sitter skulle vara att dra åt igen, limma t.ex två-tre st och köra ett tag o sen lossa på det och kika om det blivit märken och om de icke limmade hade tappat inspänningstryck (moment)
bara lite lösa tankar/spånande

En sak som KANSKE skulle kunna hjälpa
Dango
Lite mer laddtryck

Inlägg av Dango »

Jag tänker mig hur veven rör sig när självsvängningarna uppstår och kollar man då på orginalbultarna som "glappar" i svänghjulet så förstår man nästan att dom kan gänga ur sig tillslut när svänghjulet hamnar i "otakt". Jag har avtryck i bulthålen från bultarna som håller svänghjulet, eller rättare sagt det ser ut som att jag har försökt göra gängor där.

Jag tänker som så att det måste göra skillnad med svängningsdämpare och det har vi ju nästan konstaterat att det gör, om jag kunde köra 10 mil utan dämpare så kan jag köra 150mil nu innan det lossnar.

Känns som att om man stiftar i veven så finns det ingen garanti på att dom orkar hålla den kraften som blir innan dom tar stryk dom med. Då är ju min tanke att köra med arpbultarna som har styrning i bultarna och inte detta glapp som orginalbultarna har.

Allt är givetvis rengjort innan montering och vi har fått fräsa fram ett nytt svänghjul 1gång och det ser ut som att vi åker på att göra ytterligare ett nytt nu igen.

Känns som att detta området är lite okänt vatten dock.

Mvh Marcus
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad har du varvtals stoppen på? har du nån varvstopp? och hur bryter den?

hur ser vevaxeln och svänghjulet ut efter alla haverin? kan va förstörd redan första gången så den inte går att laga utan att den plockas ur motorn.
mvh jens
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Med rätt åtdragningsmoment och passning mellan svänghjul och vev så ska det ju sitta bra mycket bättre än att det gängar upp sig på några få repor?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

att det "gängar upp sig" är nog fel ordval det vibrerar så extremt så bultarna sträcker sig är nog närmare sannigen. jag har kört dragrace i nära 20 år och jag har alldrig kört lös ett svänghjul och jag använder standard bultar och 75nm sen är jag mycket noga med anläggnings ytorna och hur varvstoppar är inställda (ca8300 bränsle stopp brukar inte ställa till med problem med 80-85mm vev iallafall).

mvh jens
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck

Inlägg av sniffer »

Jag har jobbat en del med "Dango" och denna motor. Å precis som du säger så har vi inte haft dessa problem innan. Å då har vi varvat 7300rpm på rödmotor med originalbult under mycket längre tid. Och då med inte alls så mycket moment på bultarna. Så det är egentligen med denna 92mm-vev allt krångel började. Sen angående det här med lättare svänghjul. Ja jo, klart det blir bättre. Men alla vi vet ju va en 765-platta väger. Å jämfört med kvarvarande vikt i svänghjulet så kan till och med jag tycka det börjar se läskigt ut. Därav vill man nog inte gräva bort mycket mera i just hjulet. Känns rentav farligt.. Så vi rentav ger oss på framkant av veven istället. Så nu kör vi nog ut ett nytt svänghjul och även hinkar på en enorm gummidämpad svängdämpare i brist på annat. Så får vi se vad som händer. För det här med att stifta veven är både bökigt å lite som jag ser det en nödlösning. Men dock kanske det enda att göra i slutändan.
Vi får se. kanske kan ta lite bilder framöver i natt också. Men ja.. Frågan är va det är å se. Men men..
Å som nämnt tidigare. Folk som kör med 92mm slag i dessa motorer med över 500hk lär vara lite sällsynta dock.... ALla vet ju att det är mycket slag för en stackare som denna motor.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Jag säger stifta mellan varje bult i svänghjulet så borrar ni och brotschar.
Gärna med 8-10mm härdade stift, med sugpassning

innan montage, lägg ventilslippasta på vevaxelns yta mot vänghjulet och gnugga svänghjulet fram och tillbaka ett tag.. gör ren,, montera med smorda nya ARP bult dragna till rätt spec.

då jäklar om det inte sitter.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

om gängorna i veven blivit ovala så kan man gänga om till M12 bmw 2002 bultar då blir det stadigare med och man kan köpa 4 arp också som man drar 150nm om jag mins rätt?
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

"att det "gängar upp sig" är nog fel ordval det vibrerar så extremt så bultarna sträcker sig är nog närmare sannigen"

Om du menar att de sträcker (fjädrar) sig lagom så att de tappar anliggningstryck och lossar lite varje gång så skulle längre bult med hylsa hjälpa.

Jag satt också o tänkte på lite ventilslippasta :-)

Man måste ju inte ha solida stift, utan kan köra med rörstift

Men OM det är så att det börjar röra på sig pga för lågt anliggningstryck. Det KAN ju faktiskt vara som så att veven har så häftiga svängningar att det glider i (mellan) anliggningsytorna trots att svänghjulet är lätt, även om intuitionen säger att det inte borde göra det, utan mer nått i stil med det Jens tror. OM det är så får man öka anliggningstrycket med fler och/eller grövre bultar
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:om gängorna i veven blivit ovala så kan man gänga om till M12 bmw 2002 bultar då blir det stadigare med och man kan köpa 4 arp också som man drar 150nm om jag mins rätt?

varför inte alla ARP?
///AMG
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Bultförband..
Det är inte bultarna som skall ta drivmomentet, det är friktionen mellan de ihopdragna bitarna.
bultarna skall se till att det ÄR ihopdraget.
Och man ökar friktionen ENORMT med stift ;)

ARP bultarna har en styrning svarvad för svänghjulet, men bäst är att inte nyttja denna styrning till att hålla drivmomentet.
Bultarna skall bara hålla ihop detaljerna som sagt. och ARP har finfin kvalitet i sina bult så de pallar en del mer sträckning än stdbult.
///AMG
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende

Inlägg av dundersmurfen »

Mitt recept är extramolyfett för att maximera klämkraften (minimera friktion i gänga och under skallen). Sedan en nordlock bricka för att förhindra att skruven lossnar.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar