B230 med strokervev tappar svänghjul

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Hjalte
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis jun 09, 2009 7:30 pm
Ort: Jönköping

Re: B230 med strokervev tappar svänghjul

Inlägg av Hjalte »

Då ska man inte använda nordlock brickor om man vill minimera friktionen, då det leder till att bulten inte blir dragen med rätt moment.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7006
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230 med strokervev tappar svänghjul

Inlägg av Erland Cox »

Är ytan som svänghjulet ska vila mot plan?
Prova att lappa in den med fin ventilslippasta.
Om den inte är plan tar bultarna inte moment som dom ska.

Erland
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: B230 med strokervev tappar svänghjul

Inlägg av Lacke »

HEJ TA NER OLJETRÅGET OCH MONT, EN MICROMETER PÅ MITTERSTA RAMLAGRET DÅ FÅR DEN SLÅ MELLAN 1-2 HUNDRINGAR,
OM SÅ ÄR FALLET SÅ SITTER INGENTING KVAR, DET HAR JAG VARIT MED OM.
HÄLS LACKE
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: B230 med strokervev tappar svänghjul

Inlägg av Robin Olivi »

Bult mellan bultarna (16 bult) är det väl folk som kör med också. Men detta kräver ju en del jobb.

Är delarna balanserade ihopsatta eller var för sig? Funderar på om anliggningsytan mot svänghjulet inte är helt parallell mot lagerlägena vilket gör att du får lite kasst på svänghjulet.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: B230 med strokervev tappar svänghjul

Inlägg av Lacke »

Hej har du hittat felet ?
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: B230 med strokervev tappar svänghjul

Inlägg av StefanM »

sen får man väl tänka på att det knappast är världens enda volvo 2.7 liters motor heller så man kanske ska inrikta sig på fel som enbart är i denna motorn än att stirra sig blind på att den nog är nåt med volymen eller den här vevaxeln osv osv.........Vad hände första gången det hände tex? Hur stora skador blev det? Är ytan kontrollerad? Kanske ytan runt skruvhålen har höjt sig lite om skruvarna suttit löst? Är det åtgärdat?

I slutändan kanske det är mer som "Drängen knöt säcken så dåligt att jag var tvungen att knyta om den tre ggr efter vägen........"
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: B230 med strokervev tappar svänghjul

Inlägg av johan johansson »

Mitt svänghjul lossnade en gång och det berodde på att jag inte dragit åt det tillräckligt hårt.

Nu har jag en 86mm marin vev. Men det kan ju vara samma endå.

Min vev är omgjord så jag har 1/2tums ARP svänghjulsbultar och jag visste inte hur hårt dom skulle dras, Jag hade även 1/2tums ARP till toppen på mitt första block. och toppen skulle dras c;a 13kg så då drog jag svänghjulet med det med. vilket visade sig vara alldeles för lite, dom skulle dras 19kg med mollyfett och bort emot 22-23 med olja.

Och detta resulterade att bultarna lossnade, jag fick även matrealförflytning mellan vev och svänghjul.

Så jag fick svarva av svänhjulet 1mm och veven 2mm.

Och när ENGSONMOTOR skulle göra detta märkte han att veven var krokig.

Så kan det ju ha blivit för dig med ,det blir som att slägga på änden på veven när svänghjulet sitter löst.

Bara en tanke. Johan Johansson
volvo pv 53 16v
Skriv svar