GordonE Mitsubishi EVO II Fösta raset, vevlagerskrot!
Re: GordonE Mitsubishi EVO II Ny laddluftkylare ihopsmidd!
Tack, än så läge är jag grymt nöjd med kylaren. Hela arean borde nyttjas väl.
Kammarna är fortfarande bc288. Jag vill helst inte byta om de funkar. Jag tänkte iaf starta upp med dem och känna efter lite hur maskinen går. Kammarna är ju ändå inklockade, så det tar emot lite att byta, tror du kammarna ställde till det för dig Offe? Hade du mätt in eller justerat dina?
Man kommer ju va rätt trött om de inte funkar om man står i bromsbänken.
Kammarna är fortfarande bc288. Jag vill helst inte byta om de funkar. Jag tänkte iaf starta upp med dem och känna efter lite hur maskinen går. Kammarna är ju ändå inklockade, så det tar emot lite att byta, tror du kammarna ställde till det för dig Offe? Hade du mätt in eller justerat dina?
Man kommer ju va rätt trött om de inte funkar om man står i bromsbänken.
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
ställde mina enl kortet hade ej tid att justera.
kanske går att få till men dessa jag har nu klockade ja bara in
och körde. behövde inte röra dom als
kanske går att få till men dessa jag har nu klockade ja bara in
och körde. behövde inte röra dom als
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Nu är kylaren ihopsvetsad, bara ett övre fäste kvar.
Nya laddluftrör är också klara.
Det börjar faktiskt likna något, men det finns en massa småsaker kvar.
Idag har jag också tagit tag i gamla synder från vänsterstyrnings konverteringen. Det som var kvar var att få bakljus och parkeringsljus att funka, och det löstes till slut med ett extra relä.
I veckan ska jag försöka bygga ett nytt expansionskärl till kylsysyemet. Original Mitsubishi är att ha expansionsvolymen i kylaren med ett spillkärl vid sidan om.
Det gamla spillkärlet var så fult så att jag hur som helst ville göra om det.
Nu blir det istället ett trycksatt expansionskärl med 75kpa Volvo lock. Ett sådant kylsystem känns tryggare.
Nya laddluftrör är också klara.
Det börjar faktiskt likna något, men det finns en massa småsaker kvar.
Idag har jag också tagit tag i gamla synder från vänsterstyrnings konverteringen. Det som var kvar var att få bakljus och parkeringsljus att funka, och det löstes till slut med ett extra relä.
I veckan ska jag försöka bygga ett nytt expansionskärl till kylsysyemet. Original Mitsubishi är att ha expansionsvolymen i kylaren med ett spillkärl vid sidan om.
Det gamla spillkärlet var så fult så att jag hur som helst ville göra om det.
Nu blir det istället ett trycksatt expansionskärl med 75kpa Volvo lock. Ett sådant kylsystem känns tryggare.
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
Re: GordonE Mitsubishi EVO II Nya custom bussningar med ledl
Nu har det gått ett tag till och sakta skrider det framåt.
Det utlovade expansionskärlet blev klart igår, den ska bara småputsas lite vid några sömmar så när tid finnes. Här är en bild på hur det såg ut för någon vecka sen. Det har tillkommit en liten anslutning högst upp för avluftning.

Här är en liten preview av laddluftkylaren, bilden är gammal, så det har tillkommit lite förstärkningsplåtar i laddluftröret och färgen är borta från röret, men ni ser ju tanken iaf. Mer bilder kommer när det börjar bli helt ihopskruvat, jag tycker det är svårt att visa bilder då det bara är halvklart.

Jag har också hunnit byta ut 984 pumparna mot två 044or. Eftersom jag inte vill belasta generatorn i onödan och värma soppan, så kör jag bara en pump vid låglast och då behöver man ju en backventil på en av pumparna. Tyvärr var de medföljande av banjo typ, så det fick bli att göra om till inline typ istället. Passade också på att ändra så att backventilen öppnar vid ett lägre tryck än original. Bäst av allt var att den bara blev 3-4mm längre än adaptern som satt där innan.

Jag har också fått hjälp med att svarva fram mina nya fina bussningsersättare. Ytterbiten är i aluminium och innerbiten är i rostfritt stål. Stort tack till Börje för det, riktigt proffsjobb som alltid!
Det tog några timmar för mig att rita upp, men de är riktigt fina att titta på!
Det kommer bli grymt stabilt och gå rakt som en pil! Det lär bli bra mycket bättre än de slappa skitbussningar som satt där innan.
Även lite nya original stag och leder är inköpta av Youask, och är kanske på G till mig under nästa vecka. Tack till Filip för fix av transport ifrån Örebro.

Imorgon blir det garaget igen och nu är det inte långt ifrån uppstart. Har jag lite flyt kanske nyckeln vrids på under dagen.
Det utlovade expansionskärlet blev klart igår, den ska bara småputsas lite vid några sömmar så när tid finnes. Här är en bild på hur det såg ut för någon vecka sen. Det har tillkommit en liten anslutning högst upp för avluftning.

Här är en liten preview av laddluftkylaren, bilden är gammal, så det har tillkommit lite förstärkningsplåtar i laddluftröret och färgen är borta från röret, men ni ser ju tanken iaf. Mer bilder kommer när det börjar bli helt ihopskruvat, jag tycker det är svårt att visa bilder då det bara är halvklart.

Jag har också hunnit byta ut 984 pumparna mot två 044or. Eftersom jag inte vill belasta generatorn i onödan och värma soppan, så kör jag bara en pump vid låglast och då behöver man ju en backventil på en av pumparna. Tyvärr var de medföljande av banjo typ, så det fick bli att göra om till inline typ istället. Passade också på att ändra så att backventilen öppnar vid ett lägre tryck än original. Bäst av allt var att den bara blev 3-4mm längre än adaptern som satt där innan.

Jag har också fått hjälp med att svarva fram mina nya fina bussningsersättare. Ytterbiten är i aluminium och innerbiten är i rostfritt stål. Stort tack till Börje för det, riktigt proffsjobb som alltid!

Det tog några timmar för mig att rita upp, men de är riktigt fina att titta på!
Det kommer bli grymt stabilt och gå rakt som en pil! Det lär bli bra mycket bättre än de slappa skitbussningar som satt där innan.
Även lite nya original stag och leder är inköpta av Youask, och är kanske på G till mig under nästa vecka. Tack till Filip för fix av transport ifrån Örebro.

Imorgon blir det garaget igen och nu är det inte långt ifrån uppstart. Har jag lite flyt kanske nyckeln vrids på under dagen.
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
Re: GordonE Mitsubishi EVO II Custom ledlager bakvagnsbussni
Nå vreds nyckeln om och motorn vrålade 

Re: GordonE Mitsubishi EVO II Custom ledlager bakvagnsbussni
Nu är den uppstartad och bara lite småfix är kvar innan det är dags för lite gatmappning. Det ska bli spännande att se vad den går för när allt är klart.
Så här ser det i alla fall ut just nu.

Så här ser det i alla fall ut just nu.

Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
Re: GordonE Mitsubishi EVO II Tvättad och provkörd
Idag tvättades bilen av efter tre års garagevila. Bilen rullade sina första metrar med den nya setupen.
Bara lite småfix innan det är dags för inkörning och låg och mellanlastmappning. Det känns riktigt härligt att snart ha ett fungerande monster!
Bara lite småfix innan det är dags för inkörning och låg och mellanlastmappning. Det känns riktigt härligt att snart ha ett fungerande monster!
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
-
- För mycket laddtryck
Re: GordonE Mitsubishi EVO II Tvättad och provkörd
Grymmt snyggt som vanligt 

Re: GordonE Mitsubishi EVO II Fösta raset, vevlagerskrot!
Under gatmappningen gick motorn och pajjade.
Mappade upp till 7500rpm på upp till atmosfärstryck.
Jag kansk körde på 3000-7500rpm en halv minut på vart 500ade varv ungefär, sen så den upp sig.
Den hade tryckt ur sig en liten mängd olja genom oljelocket, så jag trodde nästan att den hade spikar sönder först.
Förmodligen klarar inte oljan rinna tillbaka från toppen tillräckligt snabbt vid långvariga höga varv så att helt enkelt pumpen suger torrt.
Till nästa försök blir det att ha järnkoll på oljetrycket samt strypa flödet till toppen lite. Troligtvis blir det en extra vevhusventilationsslang från oljetråget eller längre ner på blocket för att underlätta för oljans återrinning.
Det suger med sådana här dyrköpta läxor...
Nu är det bara att fixa fram en ny vev och åtminstone en ny stake.
Mappade upp till 7500rpm på upp till atmosfärstryck.
Jag kansk körde på 3000-7500rpm en halv minut på vart 500ade varv ungefär, sen så den upp sig.
Den hade tryckt ur sig en liten mängd olja genom oljelocket, så jag trodde nästan att den hade spikar sönder först.
Förmodligen klarar inte oljan rinna tillbaka från toppen tillräckligt snabbt vid långvariga höga varv så att helt enkelt pumpen suger torrt.
Till nästa försök blir det att ha järnkoll på oljetrycket samt strypa flödet till toppen lite. Troligtvis blir det en extra vevhusventilationsslang från oljetråget eller längre ner på blocket för att underlätta för oljans återrinning.
Det suger med sådana här dyrköpta läxor...
Nu är det bara att fixa fram en ny vev och åtminstone en ny stake.
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
- Kadett4wd
- Forumsberoende
var ventilerar du vevhuset?
I toppen eller vevhuset?
ventilerar man i toppen får oljan rinna i 'motvind' i återrinningen till tråget.
Ventilera mao stort i vevhuset,, och i toppen givetvis, tror aldrig det kan bli FÖR ventilerat enkelt uttryckt.
trist med ras.
I toppen eller vevhuset?
ventilerar man i toppen får oljan rinna i 'motvind' i återrinningen till tråget.
Ventilera mao stort i vevhuset,, och i toppen givetvis, tror aldrig det kan bli FÖR ventilerat enkelt uttryckt.
trist med ras.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Två 16mm slangar från toppen, så ja det blir ju motvind kan man säga. Därav får det bli en eller två grövre nedifrån, det är det som är planen.
Ja, det är skittrist. Man antar ju att det ska hålla någolunda i alla fall. Sen kanske man kunde vara lite snällare mot motorn och bara köra svep, men då kan ju dessa problem komma under höglast senare istället.
Jag ska också ha bättre koll på lagerspelen till nästa gång.
Ja, det är skittrist. Man antar ju att det ska hålla någolunda i alla fall. Sen kanske man kunde vara lite snällare mot motorn och bara köra svep, men då kan ju dessa problem komma under höglast senare istället.
Jag ska också ha bättre koll på lagerspelen till nästa gång.
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
har aldrig haft problem med långvarvningar eller så med oljetrycket..
inte så att din modifiering av överströmningsventilen eller något annat ställt till de?
jag ventilerar bara ur två st an10 i ventilkåpan.
vad för olja kör du på mm?
har du 6b eller 7b motor?
har extra vev stakar å oljepump till 6b
inte så att din modifiering av överströmningsventilen eller något annat ställt till de?
jag ventilerar bara ur två st an10 i ventilkåpan.
vad för olja kör du på mm?
har du 6b eller 7b motor?
har extra vev stakar å oljepump till 6b
Tack till;
Jag hade inte full koll på lagerspelet, så det kan också vara en bov i dramat.
Motorn är en 7bultare, så måste ha tag i en sån vev. Mätte upp vevens krokighet igår och den vevade 0.9mm på mittre ramlagret.
Jag tror inte att överströmmaren ställer till det direkt, men man kan ju inte veta 100%. Hur ser ditt oljetryck ut Ogge?
Motorn kördes på enklare mieralolja (Mobil delvac mx 15w40)då motorn inte lastades på så hårt. Den är ju gjord till både bensin och dieselmotorer, så den borde ju duga.
Motorn är en 7bultare, så måste ha tag i en sån vev. Mätte upp vevens krokighet igår och den vevade 0.9mm på mittre ramlagret.
Jag tror inte att överströmmaren ställer till det direkt, men man kan ju inte veta 100%. Hur ser ditt oljetryck ut Ogge?
Motorn kördes på enklare mieralolja (Mobil delvac mx 15w40)då motorn inte lastades på så hårt. Den är ju gjord till både bensin och dieselmotorer, så den borde ju duga.
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
ok. min första 7bult skar med när jag körde med 10w40 delsyntet å lågladd.
sen blev de 6b block å tjock mineral olja. dock tror ja ej det e problemet.
har sett flera som haft problem med att vevstakarna e för trånga axiellt i storändan så oljan ej kan evakueras = varmgång å lagerras.
kollade du axiallager spelet på stakarna?
är oljepumpen fortfarande hel?
min hade oljepumpen skurit på iaf och alla vevstakarna.
har dubbla uppsättnigar med stakar å kolvar till 6b om du är intresserad och byter block. men är onödigt när du har allt redan med
sen blev de 6b block å tjock mineral olja. dock tror ja ej det e problemet.
har sett flera som haft problem med att vevstakarna e för trånga axiellt i storändan så oljan ej kan evakueras = varmgång å lagerras.
kollade du axiallager spelet på stakarna?
är oljepumpen fortfarande hel?
min hade oljepumpen skurit på iaf och alla vevstakarna.
har dubbla uppsättnigar med stakar å kolvar till 6b om du är intresserad och byter block. men är onödigt när du har allt redan med
Tack till;