Wheel decoder settings BMW m30 ms1v3

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Bergsten
Ganska mycket laddtryck

Wheel decoder settings BMW m30 ms1v3

Inlägg av Bergsten »

Hej, jag har lite strul med att få min BMW att leva..

Info: BMW m30b35 std motronic 60-2 hjul o original placering på vr-givare. Edis6 coilpack.

Sprut: ms1v3 med 3 tändsteg

Han tänder och hostar lite men lagom när han vill igång så bakskjuyer den o de tar stopp i maskin.

Tändkablar kopplade enligt följande:

Spole 1 = cyl 1+6
Spole 2 = cyl 3+4
Spole 3 = cyl 2+5

Inställt i outputs A,C,B på ledutgångarna.

Triggerangle 60 grader

Wheeldecoder

A = 16
B = 26
C = 46

Cranking advance 5
Spark inverted
Stabilt varvtal på ca:170-200 rpm

Hur ser detta ut enligt proffsens ögon? Det har fungerat tidigare innan jag bytte box då den gamla va dålig.

Vad kör ni andra med m30 med för värden?

Vilka fenomen uppstår om jag har vänt på kablarna till vr-givaren?

Grymt tacksam för de svar som ja får så man få åka lite i år :)

Tack på förhand // Mad Mike :)
Bergsten
Ganska mycket laddtryck

Re: Wheel decoder settings BMW m30 ms1v3

Inlägg av Bergsten »

Imorn gör ja så att ja tar ur alla stift från maskin, sätter stroboskop på en tänkabel tillhörande var och en av de 3 spolarna och markerar de tre triggertänderna med tippex o mäter av. om triggerangle stämmer bör ja se varje triggerpunkt relativt exakt på ot markeringen för varje spole? Och på så vis kan ja även korrigera triggerangle tills det stämmer enligt strobben?

Någon som gjort så någon gång?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det räcker med att du hittar 1+6, är den på rätt ställe finns bara två möjliga andra ordningar som fungerar - vilket gör att man kan våga dra runt motorn och hoppa igång. Så längen den baktänder i insuget och har sig är det bara att börja om.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Wheeldekodern stämmer inte.
10 kuggar mellan A och B, sen 20 kuggar, sen 30.
Prova 16, 36, 56 istället.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Bergsten
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Bergsten »

Skrivfel av mig pacman, ska vara 6,26,46.

Jag var ute och strobba tändningen på 1ans cylinder och med 60 grader triggervinkel och låst 10 grader förtändning så befann sig ÖD markeringen ca: 4 tänder bort från markeringen på kåpan? alltså 6x4 = ca: 24 grader +- 2-3grader

sååå om ja inte är helt slut i huvudet betyder det att allt ska korrigeras 2 tänder = 12 grader ungefär alltså sänka triggerkuggarna till 4, 24, 44 för att allt ska bli rätt enligt strobben på 60 grader triggerangle?

Det som är lite skummt är att jag i höstas innan jag bytte kaross och till en nyare megasquirt låda körde med 6 26 46 och 50 grader triggerangle men nu så nyser den och hoppar lite...

Bild

enligt typ denna bild så ska det vara 84 grader, (MEN) läser man på ms manual ska man räkna med första missing tooth och då blir de 90 grader men när ja räknar så får ja de till 15.5 = 93 grader så ja börjar bli lite förvirrad och lite ledsen i ögat när min ögonsten inte vill starta =(

Ja hoppas någon vänlig själ orkar kika och kanske hitta ett svar på vad som kan vara fel eller om min teori ovanför låter vettig?

Tack på förhand åter igen! =)
Bergsten
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Bergsten »

Kan ju även vart så att de va åt andra hållet alltså 8 28 48 för att få fram tändningen om man tänker efter lite, testar imorn och ser vad som händer :)
RTM
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av RTM »

84 csd är de på de flesta bmw.
lägger du ihop de talen du skrev så får du 84
RT MOTOR
BYGGER GÄRNA VOLVO MOTORER
Bergsten
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Bergsten »

Jaha då har ja testat att köra med 8 28 48 som är enligt wheel decoder excell inställning för triggergivare 108 grader före missing tooth och 60 grader trigger angle, satte advance angle till 0 och låste tändningen på 0 och fick då markeringen exakt på tdc markeringen,

provar starta men den har samma problem att den tänder men nyser lite så den vägrar starta... men om jag väljer 84 grader så ska ja köra med 4 24 44 men då lär väll trigger angle bli helt åt fanders? är det regel att man ska ha triggerangle mellan 50-70 grader eller vad bestämmer det?

hur mycket bränsle är rekommenderat om motorn är kall?? har testat runt 3-4ms o tycker de verkar sura ner ganska snabbt när man kikar på lambdavärdet under startförsök, kan för mycket bränsle göra att motorn nyser?
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

Det är inte så att inte vridpottarna är justerad lite galet så den tappar signalen när den tänder till å varvar på?
Bergsten
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Bergsten »

Vridpottarna är uppmätta enligt konstens alla regler, Då ja tycker att tändningen är typ 120 grader fel så letade ja fram nummret och ringde o pratade med förra ägaren och fick informerat att han hade kört med en annan tändföljd? Han hade skiftat tändkabel på cyl 5 och 6 alltså 241536, med de första siffrorna 6 26 46, men på vilken tändkabel ska ja strobba för att bekräfta detta? Och varför har han gjort så? Fördelar/nackdelar eller är de stort NO NO!? :P

Om jag skulle ändra trigger tooth ordningen för att vända på allt exempelvis 46-6-26? blir detta knas?

ja känner att de börjar bli lite överkurs i min nuvarande kunskap men någon kanske orkar reda ut lite vad som händer?

Vad säger experterna? :)
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Tändföljden på alla BMW är 153624.
MS tänder spolarna i bokstavsordning dvs A-B-C. Förväxla inte det med ordningen på lysdioderna som är A-C-B.
Man får därefter koppla spolarna till stiften så man får den tändföljd man vill ha. I detta fallet bör det då bli:
A= 1+6
B= 2+5
C= 3+4
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Bergsten
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Bergsten »

Du det stämde bra Pacman! hade ja ingen aning om att de var så, har blivit hjärntvättad av alla bilder man har hittat på edis spolar och när utgångarna var satt acb så känndes de rätt självklart men så fel man kan ha =)

nu nyser den inte och tändningen verkar stämma bra men de är det så nära att den går igång att man blir irriterad men igång kommer han inte.

tog lite bilder på tooth loggern och tyckte de såg konstigt ut på vissa ställen så ja lägger upp bild för att bekräfta att de verkar finnas störningar i signalen?

första bilden så ser de ju bra ut, lite extra svajjigt o vågigt då den är så nära att gå igång men inga konstigheter tycker jag?

Bild

nästa bild så kommer de ett gäng triggerpunkter på rad som ja inte förstår mig på? kan det va störningar eller va kan de va?

Bild

mvh Micke
Skriv svar