Ford Galaxie -68, sen super bee -70, Numera fordsamling

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Falkenrejsing
Forumsberoende

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Dåså, lite update här då.

Hämtade bilen ur förvaringen
Bild

Bogserade till jobbet och där väntade den här.
Bild

Bild
Lite Mock up bara, motorn lyfts i utan toppar för att det känns lättast att styra ner den då.

Sen till den gångna helgen, då blev det lite ont om bilder, hade en kompis som hjälpte mig att lyfta av huven, resterande vänner befann sig i hässleholm på raggarträff, så när motorn skulle trixas i var man ganska ensam.
Så snabbspolar hit.
Bild

Sen monterades svänhjul, koppling osv. Brorsan dök upp och hjälpte till att lura upp lådan på plats, sen började jag renovera kopplingslänkaget.
Bild

Hittade något som kan ha orsakat lite av glappet i länkaget med
Bild

Lite o-rund kulled kan man väl påstå.

Och såhär lämnade jag bilen i söndags eftermiddag när jag åkte och hälsade på morsan på mors dag
Bild

Kan säga att headers är guds straff till oss som envisas med att leka med gammla bilar! Fy fan vad trångt där är överallt. Drömmen är ju att äga en vässad challenger, men där lär ju vara om möjligt ännu trängre att mata ner grenrören på plats, så jag är kluven där.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Inlägg av Performance_seeker »

Jag gör så att jag sänker ner alltihopa ihopskruvat, inklusive automatlåda. Det funkar fint med en skruvbar manick som man kan ändra tyngdpunkten med, och tippa ner bakändan på automatlådan lämpligt mycket (skruvmojängen finns för ett par 100-lappar på Biltema t.ex.)

Bakändan på bilen är upphissad så mycket det går med 3 tons pallbockar. Headersen ligger på plats uppbundna för att vara ur vägen så mycket det går. Vet inte om jag ens skulle få dit dom efter det motorn är på plats.

Ser fint ut!! Jag bygger på min motor fortfarande...och automaten är i delar...fortfarande... :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Falkenrejsing
Forumsberoende

Performance seeker, har du någon koll på " big bad mopar engines"? Funderar på att beställa aluhus och högvolyms vattenpump därifrån, men hittade inte mycket info på märket dom säljer sist jag sökte. Dom säljer ju från något som heter hughes engines, är det bekant?
Falkenrejsing
Forumsberoende

Då var dagen här, bilen är provstartad och allt är underbart!
Har dock skyhögt oljetryck och problem med läckande ventilkåpa, så kammen är inte inkörd än.
Nya ventilkåpor är inhandlade, ska bara skaffa längre bultar att fästa dem med, och oljetrycket ska jag fundera ut ett sätt att justera. Kör 15-50 olja och har 7,5 bar på tomgång, ökar till 8 om man tänker intensivt på gasen, och rör man gasen rusar det iväg. Högvolymspump ger en del olja...
Sen har jag problem med min autometer oljetrycksmätare, så fort jag slår på strömmen dänger den upp till över 7 bar och stannar där. Men kör med en mekanisk testmätare från jobbet så länge.
Falkenrejsing
Forumsberoende

Så, trycket är nerreglerat, 3,5bar på tomgång med kall olja kan jag gå med på. Ökar till 4,2 om man gasar upp till 2000rpm där jag tänkte hålla den när kammen körs in.
Förstår inte riktigt varför dom använder samma tryckregler-fjäder i HV och HP pumparna, men det gör dom iallafall.
Falkenrejsing
Forumsberoende

Kammen inkörd, ett par tändkablar stekta på grenrören (suck...) och allt verkar bra. Jävla ljud med öppna headers bara. Och eftersom grannarna inte vill lyssna på det kunde jag bara ha verkstadsporten på glänt, så jag luktar en del avgaser just nu kan man säga.
Sylvan
För mycket laddtryck

Inlägg av Sylvan »

Riktigt snygg bil! Bra jobbat med motorn.
Falkenrejsing
Forumsberoende

Tackar.
Nu är det provkört ett par meter längs gatan, saknar en krets i bromssystemet känns det som, men får ändå fram vätska på alla hjul. Skumt, ny huvudcylinder har jag iallafall numera då jag trodde det var det först, men det hjälpte inte.

Men, nu är det semester och midsommardags, så då flyr vi landet och matar öronen med hårdrock, roadtrip europa, slutar här http://www.hellfest.fr/

Så, trevlig midsommar!
David Herbertsson
Forumsberoende

Inlägg av David Herbertsson »

Kul att du har fått känna på den! Motorn blev riktigt vacker :thumbright: Hoppas att det ska gå fint att svarva däck med den :twisted: Ha det så trevligt på Roadtripp:en!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Falkenrejsing
Forumsberoende

Tillbaka i verkligheten sen en tid och hjärtligt trött på bilen igen.
Har ett jävligt lustigt problem med bromsarna där det känns som att det är luft i en krets, men får inte ut någon luft och kommer vätska ur alla hjulcylindrarna. Trodde först det var h-cylindern som spökade, så den är bytt mot en ny, men problemet kvarstår. Har säkert förbrukat en halvliterbromsvätska bara i helgen och ändå inte fått det bättre.
Det hade inte varit konstigt om motorn krånglade, för den har jag rotat i, men bromsarna har bara stått still och havererat... Det spökar i bilen, och den borde grävas ner.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Du har inte bytt belägg eller nåt då? Skiftat dom med varandra
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Eller lockats till att använda nån modern bromsvätska?
Falkenrejsing
Forumsberoende

Bromsarna är sedan tidigare helt orörda av mig, bromsvätskan är vanlig dot4 som vi använder på jobbet (den jag luftat med, vad som var i innan kan jag inte svara på)
Falkenrejsing
Forumsberoende

Hade dock en liknande upplevelse på jobbet igår, där det kändes som luft/ingen distinkt pedalkänsla och där var det något som verkar ha kärvat fast i abs-enheten. Efter att ha provat att lufta och justera bromsar utan att det hjälpte körde jag ut och nitade ett antal gånger på en grusväg så abs:en fick jobba, och plötsligt fungerade bromsarna igen.
Så nu börjar jag undra om det kan finnas någon ventil av något slag som kan krångla i fördelningsblocket mellan kretsarna...
Får återkomma med detta.
Falkenrejsing
Forumsberoende

Då är bilen provkörd, med bromsar och grejer. Den är lite svårstartad varm, men misstänker ånglås i förgasaren, så ska prova med en backelitspacer och se hur det går. Bra ös i grejerna för att vara ojusterat och första turen iallafall, kommer en liten genomgång av diverse problem jag haft senare, nu ska jag ut och titta på raggarna när dom kokar sina bilar på motorbanan här i falkenberg.
Skriv svar