Drift King B230:n i sävar. 447hk/575nm del 1

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Sten »

Blir spännande när turbon kommer på!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det blir intressant men vi ska prova lite mer grejor sugmotor innan vi laddar på med tryck. om inte sugmotorn jobbar som den ska blir det inte bra med laddtryck heller :) skulle vilja få lite mer sug effekt ärliga 150hk iallafall utan att tappa allt för mycket av vridet vid 2500rpm.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

leekdown test med sävar special mätarn (extra känslig)

cyl1 5.0/6bar

cyl2 5.0/6bar

cyl3 5.1/6bar

cyl4 4.9/6bar

bland de tätaste motorn jag testat :thumbright: många special trix med kolvringar och lopp där :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

tändning på 100kpa.... 10-22-31 på 1000-2000-3500-rpm

ska prova mer tändning på låga varv då vridet kommer vid 2500rpm nu och den låga tändningen på 1000rpm mer är för att hålla tomgången lite lugn.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

provade att ändra tändningen uppåt på lägre varv men ingen större skilnad.

testade sen att vrida kamaxeln två gånger åt retard hållet och effekten ökade från adv 3grader och 142 hk /5500rpm till 146hk och 5700 till 247.8hk 5900rpm och jag förstörde inget vid 2500 och pik vriden vid 4500 tenderar mot att öka med.

ska kolla med indekatorn senare exakt posetion av kam läget framöver men man ser av detta att den vill ha mer kam även fast det är en lågvarvs motor.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Pacman »

Nu har du ju chansen igen att testa komptest-provet. Ger motorn mest effekt vid det kamläget som ger högst komptryck?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

det vet jag redan att den inte gör :) det är ingen bra grund regel som inte baseras på nått vetenskapligt :thumbdown:

jag fick ut 149.9hk nu iallafall :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

insug stog på 114 grader sista pullet.
BruM_SwE
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: mån mar 11, 2013 9:15 pm
Ort: Vännäs

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av BruM_SwE »

kommer följa detta med stort nöje! kommer bygga en liknande motor till min bil för nästa sommar iaf!
Stefan Larsson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu är det monterat en ny kam en STS 237 med 114 nock. inte nån optimal sug kam med den nock vinkeln men blir kul att se hur den tidigare avgas öppningen blir. det kan ge sämre botten nu?? den står instalerad på 114 grader in nu (1.1mm+0.27mm v-spel)

får testa ett par pull i morgon!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6981
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Erland Cox »

Pipemax 3.9 har en funktion där man kan kolla intake close RPM mot exhaust open RPM.
Jag tycker det verkar stämma rätt bra mot den justering jag gjort på de kammar jag provat.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6981
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Erland Cox »

Med 114 graders loobseparation monterad 114 grader ILC.

Recommended Intake Valve Lift to prevent Choke = .503 Lift @ 5700 RPM
Recommended Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .480 Lift @ 5700 RPM
Recommended Minimum Normal Maximum Time-Area-Duration Lifts
Intake Valve Lift = 0.4462 0.5026 0.5528 0.5938 0.6259 0.6580
Exhaust Valve Lift = 0.4414 0.4798 0.5278 0.5669 0.6024 0.6379
IntOpen= 4.50 IntClose= 52.50 ExhOpen= 52.50 ExhClose= 4.50
Intake Duration @ .050 = 237.00 Exhaust Duration @ .050 = 237.00
Intake CenterLine = 114.00 Exhaust CenterLine = 114.00
Compression Duration= 127.50 Power Duration = 127.50
OverLap Duration = 9.00 Lobe Separation Angle (LSA)= 114.00
Camshaft Straight Up = 0.00 degrees Cylinder Ignition Interval= 180 deg.

-- Operating RPM Ranges of various Components --
Best estimate RPM operating range from all Components = 3505 to 5505


Intake Flow CFM @28inches RPM Range from Flow CFM only = 3523 to 5523
Intake and Exhaust Systems operating RPM Range = 3192 to 5192
Intake and Exhaust Time-Area operating RPM Range = 2324 to 4324
Camshaft's Intake and Exhaust Lobes operating RPM range = 3590 to 5590
Intake Valve Curtain Time-Area at 0.440 Lift RPM Range = 2990 to 4990
Exhaust Valve Curtain Time-Area at 0.440 Lift RPM Range = 3227 to 5227

Intake Valve Close RPM = 5702 Exhaust Valve Open RPM = 5251
Intake System RPM = 5216 Exhaust System RPM = 5168
Intake Time-Area RPM = 4224 Exhaust Time-Area RPM = 4424
Intake Mach Z-Factor = 0.554416 Exhaust Mach Z-Factor = 0.696038
Intake Z-Factor Lift = 0.508215 Exhaust Z-Factor Lift = 0.464025


Erland
Senast redigerad av Erland Cox den lör jun 22, 2013 3:21 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

intressant vi får kolla lite på de siffrorna. vart ingen dyno i dag va och sjösatte B18 båten i kväll och gasade lite. låter som en amazon på högvarv den båten säger flera som hört den :)
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Sten »

Nä nu kan jag inte hålla mig längre.... Vad händer?!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

semester :) motorn står dock här i ett hörn av värkstan och väntar på turbo kitt så snart körs det nog lite mer igen. ska dit med ett vems också så det tar lite tid då andra jobb går före också.

ska dyna mattias motor också snart den blir rätt lik också på flera sätt så vi lär oss nog endel där med.
Skriv svar