Problem med TIG-svets (Nybörjare)

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
danne23
För lite laddtryck

Problem med TIG-svets (Nybörjare)

Inlägg av danne23 »

Tjenare!

Tänkte att det finns många svetskunniga här inne så frågar er då jag inte har enormt mycket erfarenhet av tig.

Fick hem nya ac/dc svetsen idag (se bilderna nedan) men har problem med att volfram "pinnen" smälter så fort det tänder. Anade först gasproblem, har ställt från 7-15 liter/min utan att göra någon skillnad vad jag lagt märke till. Testat på 2,5mm plåt med 75 amp.

Att hantera själva svetsningen är jag bättre på då jag har erfarenhet av bla. mycket gassvetsning, är inställningarna som är svårt för mig.

Bild
Bild
Bild
Bild

Som sagt vet inte mycket om tigsvetsning så har säkert skrivit något konstigt men hoppas ni förstår vad jag menar :)

Väldigt tacksam för svar av alla de sorter!

/ En glad nobörjare
inliner
Ganska mycket laddtryck

Re: Problem med TIG-svets (Nybörjare)

Inlägg av inliner »

Tjena
Har du möjligen anslutit brännaren till + pol på agget ? Ska vara på - vid DCsvetsning
Ha det :)
Användarvisningsbild
S_Osterdahl
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av S_Osterdahl »

Jag är också nybörjare, men jag har kommit så pass långt att jag har svetsad laddlyftkylare och v-lådor. Har en fundering som jag inte har testat själv, men vad händer om man använder grön volfram vid dc svetsning? och röd vid ac? Jag har enbart använt mig av guld volfram då dom går klockrent på både och.

Funderade dock på en sak på din inställning, ratten uppe till höger som heter "balance" det ser ut som den står på 3,2, är inte det lite stort för 75amp?? Borde väl stå på 1,6 istället då jag tolkar den ratten som elektrodstorlek.
Du har väl en bruksanvisning om du köpt den ny?
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
danne23
För lite laddtryck

Inlägg av danne23 »

inliner skrev:Tjena
Har du möjligen anslutit brännaren till + pol på agget ? Ska vara på - vid DCsvetsning
Ha det :)
Där var felet. Tusen tack för hjälpen! :)
danne23
För lite laddtryck

Inlägg av danne23 »

S_Osterdahl skrev:Jag är också nybörjare, men jag har kommit så pass långt att jag har svetsad laddlyftkylare och v-lådor. Har en fundering som jag inte har testat själv, men vad händer om man använder grön volfram vid dc svetsning? och röd vid ac? Jag har enbart använt mig av guld volfram då dom går klockrent på både och.

Funderade dock på en sak på din inställning, ratten uppe till höger som heter "balance" det ser ut som den står på 3,2, är inte det lite stort för 75amp?? Borde väl stå på 1,6 istället då jag tolkar den ratten som elektrodstorlek.
Du har väl en bruksanvisning om du köpt den ny?
Läste bruksanvisningen flera gånger så jag lärde mig de flesta knapparna och rattarna den vägen men förstod fortfarande inte vad "balance" ratten gjorde så jag lät den va. Ändrade nu till 1,6 och märkte en klar förbättring, tack för det! :)
Användarvisningsbild
S_Osterdahl
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av S_Osterdahl »

Det finns en bra film att ladda hem som Ron Covell har gjort, tror den heter tig welding basics, matnyttigt om man vill få lite mer kött på benen.
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Turbo_Janne
Lite mer laddtryck

Inlägg av Turbo_Janne »

Vad har du för färg & dia. på wolfram-pinnen och vad använder du för skyddsgas. Tror du kan öka amperen lite med. Antar att det är stål du svetsat på bilderna.
/Janne.H i GVD
Skriv svar