Honda CRX -87

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
TheFarfar
Lite mer laddtryck

Sv: Honda CRX -87

Inlägg av TheFarfar »

Tanken är väl kanske inte att trimma så våldsamt mycket, blir väl mest "optimeringar" och få en motor i bra skick till att börja med. En vtec motor kostar kanske inte så mycket men den här kostade inte nånting alls i princip :P Sen så skulle man ju ändå lägga ut samma pengar på att få vtec motorn i bra skick.
En vtec är inte direkt bolt-on heller på den här, hela framvagnen måste nog flyttas över vid ett sånt ingrepp då jag inte tror växellådan ens passar mellan. Motorfästen passar inte, topp passar inte, tändning går inte att flytta över. Möjligen att blocket går att flytta emellan men tror inte det heller.. Vtecen är väl en B16 motor?

Skickat från min XT910 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck

Re: Honda CRX -87

Inlägg av Husse1 »

Ska ju finnas nån 2.0 Honda motor som ska passa i dessa.
Har en kamrat här i Ö-sund som byggde på en lika CRX och han pratade om detta som nästa projekt på sin.
Han handlade för övrigt en hel del delar till sin, både billigt och snabbt, från andra sidan pölen.
Bl.a kammar, släpor , packningar mm.
Även extractorrör fanns billigt i Us of A.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Alex_s
För lite laddtryck

Re: Honda CRX -87

Inlägg av Alex_s »

Ingen annan motor än en D-serie motor passar bolt on ner. Annan motorserie t.ex B-serie innebär byte av ECU,Motor/låda,drivaxlar,spindlar, motorfästen samt lite pill med elhärvan.

Tufft projekt! har haft en likadan innan och dom är otroligt roliga att köra även som original =D
TheFarfar
Lite mer laddtryck

Sv: Re: Honda CRX -87

Inlägg av TheFarfar »

Alex_s skrev:Ingen annan motor än en D-serie motor passar bolt on ner. Annan motorserie t.ex B-serie innebär byte av ECU,Motor/låda,drivaxlar,spindlar, motorfästen samt lite pill med elhärvan.

Tufft projekt! har haft en likadan innan och dom är otroligt roliga att köra även som original =D
Ja det är som det jag fått för mig. Så finns nog inte direkt några "bolt-on" alternativ på motorer som ger mer effekt.
Har som fått för mig att man genom endast lite bättre andning och ställbara kammar så kan man få ur lite mera pulver.
Hursom så gäller det nog först att få ihop motorn så den går så att man inte tappar motivationen ;)
Blir nog orört internt först så man då kanske kan starta den i år :)

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
Skriv svar